Pe multe dintre străzile importante din Bănie au început să apară fisuri în asfalt, în ciuda faptului că unele dintre ele au fost reabilitate și recepționate anul trecut. Marile artere de circulație din oraș, cum ar fi Calea București, Caracal sau Râului, reabilitate cu zeci de milioane de lei (fonduri europene) și aflate încă în garanție, prezintă și ele fisuri și crăpături. Aceeași soartă o au și bulevardele Craiovei, chiar dacă unele au fost reabilitate anul trecut.
Iarna a lăsat urme pe multe dintre străzile importante ale Craiovei. După deszăpezire, marile artere de circulație au început să aibă probleme cu asfaltul, care fie s-a fisurat, fie a crăpat serios. Chiar dacă unele dintre ele au fost reabilitate și recepționate anul trecut, „înghițind“ zeci de milioane de lei, pe anumite porțiuni asfaltul nu a rezistat după prima zăpadă. GdS a prezentat, în ediția din 17 ianuarie, cum arătau unele străzi ale Craiovei după topirea zăpezii, cu gropi, denivelări și asfalt făcut bucăți în jurul gurilor de canal. Într-o situație similară se află însă și străzile care au făcut parte din două mari proiecte cu fonduri europene implementate anul trecut, Calea București, respectiv Râului și Caracal.
Pe strada Calea București, unde lucrările de reabilitare au demarat în aprilie 2015, au costat 23,5 milioane de lei (fără TVA) și au fost recepționate pe 27 aprilie 2016, au apărut câteva fisuri în asfalt (transversale și longitudinale) în zona cuprinsă între Podul Electro și intersecția cu strada Sărarilor. Lucrarea este în garanție, iar remedierile vor cădea în seama constructorului, Delta ACM, firmă cu care municipalitatea a avut de furcă la această lucrare, pentru că a fost nevoie de somație și de amenințare cu executarea garanției pentru a se repara și deficiențele constatate la efectuarea recepției. Mult mai rău arată strada Caracal, o arteră importantă de circulație din Bănie, care a fost reabilitată cu fonduri europene în cadrul unui proiect în valoare de 40 de milioane de lei (fără TVA), la pachet cu alte două străzi: Râului și Bariera Vâlcii. Drumul a fost terminat primul, recepția făcându-se la sfârșitul anului 2014, dar a început să aibă deja probleme. Strada Caracal prezintă din ce în ce mai multe fisuri și va avea nevoie de reparații serioase după sezonul rece. În schimb, strada Bariera Vâlcii, reabilitată în cadrul aceluiași proiect, dar finalizată și recepționată în vara lui 2016, nu prezintă până acum vreo deficiență.
Strada Râului, fruntașă la capitolul crăpături
Dintre cele trei străzi în care s-au investit circa zece milioane de euro, cel mai rău arată strada Râului. Tronsonul cuprins între Brestei și Pod Tabaci (fir stânga), care a stârnit atâtea controverse și pentru care există și un dosar penal privind lucrări fără autorizație, arată deja ca după un cutremur. Toate fisurile apărute pe acest sector și colmatate chiar înainte de recepția finală a lucrărilor (24 iunie 2016) au crăpat atât de mult încât poți să bagi mâna în asfalt. Pentru aceste deficiențe, Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC) s-a opus recepției la acea vreme, dar procesul-verbal a fost până la urmă semnat fără obiecții din partea beneficiarului (Primăria Craiova), legate de drum. Pentru Râului s-a făcut și o expertiză tehnică pentru a se stabili cauza apariției acelor fisuri, nu mai puțin de 420 de metri liniari de fisuri transversale și 82 de metri liniari de fisuri longitudinale, potrivit calculelor făcute de ISC, iar soluția aleasă a fost astuparea lor cu emulsie, preparat care nu a ajutat însă cu nimic drumul și care a cedat după prima zăpadă, fisurile transformându-se în crăpături în toată regula.
Pe Râului a lucrat firma Tel Drum, cea care a câștigat licitația pentru cele trei străzi ca lider de asociere, și tot ea ar trebui să revină și să repare deficiențele, mai ales că și pe sensul celălalt de mers au apărut probleme la câteva guri de canal care s-au lăsat, punând în pericol traficul rutier. Potrivit clauzelor din contractul încheiat între Primăria Craiova și Tel Drum, perioada de garanție a lucrărilor este de cinci ani de la data recepției, iar termenele de remediere nu pot depăşi 90 de zile. „În perioada de garanţie, executantul are obligaţia, în urma dispoziţiei date de achizitor, să execute toate lucrările de modificare, reconstrucţie şi remediere a viciilor şi altor defecte a căror cauză este nerespectarea clauzelor contractuale, pe cheltuiala proprie“, se mai preciza în contractul dintre primărie și Tel Drum. În cazul străzii Râului, municipalitatea susținea, anul trecut, că a somat constructorul să vină și să repare asfaltul deteriorat din jurul gurilor de canal, în caz contrar urmând să-i fie executată garanția de bună execuție depusă în momentul în care a obținut contractul. Acest lucru se întâmpla prin luna noiembrie, dar până acum nici un muncitor nu și-a făcut apariția pe Râului. De data aceasta, lucrările ar fi mai ample, având în vedere tronsonul de drum care a crăpat.
„Toate străzile sunt verificate de inspectori din cadrul primăriei, iar acest demers va continua până la finalul sezonului de iarnă, urmând ca municipalitatea să notifice constructorii acolo unde lucrările sunt în garanție, pentru a trece la remedierea deficiențelor“, au explicat, pentru GdS, reprezentanții Primăriei Craiova. În această situație s-ar încadra toate străzile menționate mai sus, pentru că ele sunt încă în garanție. Rămâne de văzut când vor apărea și constructorii, pentru că unele lucrări ar putea fi făcute chiar și iarna, dacă vremea va permite. „Unele fisuri ar trebui de îndată colmatate, pentru ca apa să nu pătrundă în asfalt, iar acesta să se deterioreze și mai rău. Vorbim aici de o colmatare provizorie, cu o urmărire în timp a lucrării, care se poate face și la o temperatură de 2 sau 3 grade Celsius, pe suprafață uscată“, a precizat un specialist în construcții contactat de GdS. „Pentru constructorii care sunt din alte județe este mult mai greu să se întoarcă la lucrările executate în Craiova, pentru a remedia deficiențele apărute. De aceea apar și probleme cu timpul în care se fac reparațiile“, spun surse din cadrul primăriei.
Și bulevardele Craiovei au avut de suferit
Probleme au apărut și pe bulevardele Craiovei. Chiar dacă a fost reabilitat și recepționat anul trecut, bulevardul Carol I prezintă unele fisuri și crăpături în zona Podișor. Și pe bulevardul Nicolae Romanescu, recepționat vara trecută, au apărut câteva fisuri transversale. Ambele artere sunt însă în garanție. Mult mai rău arată bulevardul 1 Mai, unde fisurile colmatate anul trecut nu au ținut, iar asfaltul a crăpat, bulevardul Gheorghe Chițu sau bulevardul Decebal, dar toate aceste artere importante de circulație nu au mai fost reabilitate de mult.
De străzile din oraș se ocupă Delta ACM, societate care a câștigat, în octombrie 2014, acordul-cadru pentru „reparații și întreținere străzi, alei și trotuare din municipiul Craiova“, în valoare de 135 de milioane de lei (fără TVA). Până în prezent, Delta a încasat de la Primăria Craiova pentru lucrările executate circa 80 de milioane de lei, dintre care 29 de milioane de lei în 2014 și 2015, și 50,3 milioane de lei în 2016, potrivit contractelor subsecvente publicate în Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice (SEAP). La acești bani se adaugă peste zece milioane de lei, pe care primăria i-a cheltuit anul trecut pentru modernizarea unor străzi din Craiova, cum ar fi Bucovăț, Codlea, Crinului, Coșuna sau Parângului. Acestea s-au comportat bine după prima iarnă, la fel ca și strada Împăratul Traian, reabilitată anul trecut de Delta ACM, în baza acordului-cadru. Când vor începe din nou reparațiile și reabilitările de străzi? Potrivit Primăriei Craiova, mai întâi trebuie definitivat Bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2017, pentru a ști exact câți bani pot fi alocați pentru acest obiectiv.