Dată în folosință pe 6 decembrie 2016, când s-a semnat și procesul-verbal de recepție a lucrărilor, varianta de ocolire Craiova Sud, care face legătura între DN 6 Craiova – Caracal și DN 65 Craiova – Slatina – Pitești, a cedat după prima zăpadă. O lună a fost de ajuns pentru ca drumul de 6,3 kilometri, care a costat 35,9 milioane de lei (fără TVA), să înceapă să aibă probleme. Imediat ce treci de prima bornă kilometrică amplasată la intrarea pe centură, dinspre DN 6, în asfalt se pot observa fisuri longitudinale, care se întind pe o distanță de câteva sute de metri. Fisurile se află pe mijlocul drumului și nu afectează traficul rutier, iar cauza lor ar fi „nerespectarea în totalitate a procesului tehnologic“, după cum a precizat, pentru GdS, un specialist în domeniu.
„Aceste fisuri longitudinale sunt pe rostul de lucru. Dacă s-ar fi respectat procesul tehnologic, astfel de fisuri nu ar fi trebuit să apară. Nu sunt periculoase, nu influențează traficul rutier și se datorează nepregătirii corespunzătoare a rostului de lucru. Practic, constructorul nu s-a îngrijit cum trebuie de firul doi de asfalt. Mai pot apărea fisuri și atunci când nu se respectă sistemul rutier, adică atunci când straturile nu au fost compactate suficient, dar nu e cazul în situația de față. În mod normal, astfel de fisuri nu ar trebui să existe, dar ele sunt totuși considerate ca ușoare deficiențe“, a explicat specialistul în construcții. Acesta a mai menționat că fisurile respective „ar trebui de îndată colmatate, pentru ca apa să nu pătrundă în asfalt“, și că ele se pot remedia ușor, prin frezare. „Se poate face o colmatare provizorie la 2-3 grade Celsius, pe suprafață uscată, dar lucrarea trebuie monitorizată în timp“, a explicat specialistul.
Recepție cu obiecții, lucrări mult întârziate
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care se ocupă de întreţinerea, repararea, administrarea şi exploatarea autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor naţionale și variantelor ocolitoare, încă nu a oferit un răspuns GdS în legătură cu fisurile apărute pe Centura Craiova Sud. Luna trecută, însă, se declara sigură de calitatea lucrărilor. „Comisia de recepție, în urma constatărilor făcute, propune admiterea recepției la terminarea lucrărilor pentru contractul având ca obiect construcția variantei de ocolire Craiova Sud. Observaţiile comisiei consemnate în procesul-verbal, precum şi toate documentele tehnice din cartea construcţiei certifică respectarea parametrilor de calitate a proiectului“, anunța CNAIR pe 6 decembrie, la recepția lucrărilor. Și constructorul, firma italiană SECOL, dădea asigurări, cu o zi înainte de recepție, că lucrarea este de calitate, că s-au făcut toate verificările necesare și că s-au primit toate avizele. Cu toate acestea, recepția s-a încheiat cu obiecții, iar constructorul a primit 90 de zile pentru a le rezolva. „Lucrările de remediere a deficiențelor pe care le mai are de făcut antreprenorul sunt în afara părţii carosabile şi nu afectează traficul“, explica luna trecută CNAIR, într-un răspuns trimis GdS. Numai că între timp au mai apărut și alte deficiențe, de data asta chiar pe carosabil, pe care firma ar trebui să le remedieze când vremea îi va permite.
Nu ar fi prima dată când constructorul este nevoit să revină la lucrările executate și să le refacă. Varianta de ocolire Craiova Sud a fost refăcută integral toamna trecută, pe o porțiune de 500 de metri, din cauza unor fisuri apărute în asfalt. Pentru acest lucru s-a și făcut o expertiză tehnică, în urma căreia s-a constatat că „apariţia fisurilor a fost consecinţa nerespectării proiectului tehnic iniţial de către antreprenor“, după cum a menționat Compania. Varianta de Ocolire Craiova Sud a fost finalizată pe 6 decembrie 2016, cu mare întârziere față de data stabilită inițial în contract (22 octombrie 2015). În total, proiectul a avut nevoie de 41 de luni de execuție.
Cum se pot repara drumurile în sezonul rece
Gropile și crăpăturile din asfalt pot fi reparate chiar și în această perioadă cu temperaturi scăzute. CNAIR a făcut acest lucru recent, când a intervenit pe o porțiune de 250 de metri de pe autostrada Orăștie – Sibiu, în zona Sălişte – Sebeş, unde apăruseră câteva gropi izolate. Potrivit informațiilor publicate pe site-ul Companiei, reparațiile au fost executate cu ajutorul unor instalații cu infraroșu care se folosesc în special în sezonul rece, la temperaturi scăzute de până la -25 chiar -30 de grade Celsius. „Tehnologia constă în încălzirea mixturii până la 160 de grade Celsius, dar și în încălzirea părții carosabile. Astfel, mixtura topită la 160 de grade se așază și se cilindrează, prin eliminarea apei, apoi se omogenizează în așa fel încât să nu existe riscul ca pe viitor plombele să sară sau ca apa să se infiltreze din nou“, se explică pe site-ul CNAIR.