În România, corupția deturnează aproximativ 5,6% din PIB, potrivit unor studii. Concret, ar însemna că 12% din taxa pe valoarea adăugată (TVA) colectată în țara noastră se duce pe corupție. Ce este de făcut pentru a menține integritatea în afaceri, într-un astfel de mediu?
Caravana „Integritate pentru prosperitate“ a poposit la Craiova, miercuri seară, în aula Facultății de Drept, în prezența unor reprezentanți ai mediului academic, ai mediului de afaceri, precum și studenți, elevi, avocați și alte categorii profesionale. Evenimentul dedicat promovării eticii și integrității ca element-cheie al succesului în dezvoltarea mediului de afaceri și societății a fost organizat de Transparency International România, Cluburile Rotary și Griffiths School of Management, în parteneriat cu Camera de Comerț și Industrie Dolj și cu Universitatea din Craiova.
Evenimentul a debutat cu un filmuleț motivațional, promovat de președintele Camerei de Comerț și Industrie Dolj, Gabriel Vlăduț, care arăta cum să fii atent la lucrurile care te fac cu adevărat fericit, indiferent de pregătirea profesională și de funcție. Concret, speakerii îndemnau că oricât de ocupat ai fi în viața de zi cu zi, trebuie să îți faci timp să ieși cu prietenii la o bere.
Corupția afectează mediul de business
Speakerii au scos în evidență faptul că, în România, mediul de afaceri este afectat de corupție într-o proporție mare, chiar dacă la nivel global, din punct de vedere al indicelui corupției, România se situează pe poziția 59 sau 54 din 104 țări, respectiv din 102 țări monitorizate, conform diverselor studii publicate. Percepția asupra corupției, în ceea ce privește afectarea mediului de afaceri, este de 3,5 puncte din 5 puncte, conform unor studii, a precizat directorul executiv al Transparency International România, Victor Alistar. El a menționat că o estimare a Băncii Mondiale arată că, în România, afectarea mediului de afaceri de corupție reprezintă circa 5,6% din PIB. „Acest lucru înseamnă că la noi corupția «înghite» cam 12% din TVA, care se colectează în toată țara“, a mai explicat Victor Alistar. În acest context, integritatea companiilor este foarte importantă. Companiile nu trebuie să aibă doar răspunderea juridică pentru faptele lor, ci și o responsabilitate socială. „Când cauți un partener de afaceri faci o analiză a potențialului lui de afaceri, verifici dacă acea companie e integră, dacă respectă standardul de business“, a mai spus Alistar.
S-a propus un sistem local de integritate instituțională
Directorul Transparency International România a propus ca pentru a exista transparență și integritate și la nivelul administrației publice și al autorităților locale, în Craiova ar trebui să se înființeze o platformă de comunicare on-line, ca un fel de program de guvernare transparentă. Acel sistem local de integritate ar putea să conțină date despre bugetul local, iar dezbaterea lui s-ar putea face on-line pe acea platformă, de către orice cetățean interesat. În acel sistem local de integritate ar putea să fie verificată modalitatea de licențiere, de autorizare (proceduri efectuate de diverse instituții), verificarea mecanismelor administrative. În opinia lui Alistar, platforma ar trebui să funcționeze ca un grup deschis, care să conțină și un coș de idei bune, unde fiecare să treacă experiențele din străinătate, ca bune practici din care să se inspire și românii.
Transparency International România oferă asistență prin Programul „Rezist“, care arată cum poate o afacere să reziste într-un mediu corupt, fără să se dea șpagă, și cum pot avertizorii de integritate să semnaleze nereguli, cazuri de corupție și alte abateri, cu garanția păstrării confidențialității asupra identității avertizorului. Alistar a precizat că există mecanisme de protecție a mediului de business, în fața corupției, dar nu a detaliat care ar fi acelea.
Motivarea echipei, un atu pentru companii
Marian Popa, directorul Deutsche Bank Global Technology Center România, a vorbit despre leadership în cadrul caravanei „Integritate pentru prosperitate“. „Toți cei care avem aceleași valori trebuie să fim lideri, ca să avem aceeași integritate și ca să fim oameni liberi. Fără integritate nu există nici o șansă către progres. Avem o frază catastrofală în România: «Merge și așa!» care ne face mult rău“, a spus Marian Popa. El i-a îndemnat pe antreprenorii doljeni să își motiveze echipa prin „practici motivaționale inovative“, dacă vor să aibă succes, precum și prin încurajarea creativității membrilor echipei. Directorul Deutsche Bank Technology Center România a explicat că într-o companie este foarte importantă „nemulțumirea angajaților și manifestarea acelei nemulțumiri a indivizilor, pentru că este un pas spre progres“, în sensul că liderul poate observa astfel ceea ce nu funcționează corect în companie și poate decide îndreptarea erorilor.
În contextul integrității indivizilor și a companiilor, un antreprenor craiovean l-a completat pe speaker, spunând că pentru a fi lideri, oamenii de afaceri trebuie să fie mai întâi modele pentru copiii lor, pentru familie, și apoi pentru societate.