Producătorul auto susține că în această perioadă se montează încă 190 de roboți industriali în uzina din Bănie și se fac și alte îmbunătățiri în fabrică, pentru a pregăti producția mini-SUV-ului de oraș EcoSport, care va începe mai în toamnă. Ford spune că va investi la Craiova 200 de milioane de euro. Prin tratatele făcute cu statul român, compania și-a asumat o investiție suplimentară din surse proprii de 130 de milioane de euro la Craiova, angajament prevăzut în ordonanța care prelungește condițiile de acordare a ajutorului de stat pentru producția de B-Max.
Ford anunță că pregătește fabrica din Craiova pentru producția noului model Ford EcoSport, mini-SUV-ul care ar urma să intre în fabricație în ultima parte a anului în curs.
Compania informează, printr-un comunicat de presă, că a început modificările în două secții principale ale fabricii, Montaj general și Caroserii, încă din luna decembrie a anului trecut, în perioada în care în fabrică au fost întreruperi temporare de producție (remont general), combinate cu zile de șomaj tehnic. „Aceste modificări fac parte din investiția suplimentară de 200 de milioane de euro anunțată de Ford în luna martie a anului trecut pentru a fabrica noul SUV compact EcoSport la Craiova.
Secția Caroserii, unde în prezent funcționează 320 de roboți pentru a sprijini producția B-MAX, trece acum prin schimbări semnificative, deoarece 190 de noi roboți multifuncționali sunt în curs de instalare, iar acest lucru va avea contribuții cantitative și calitative majore asupra produsului final“, informează Ford. Potrivit reprezentanților companiei, cei 190 de roboți care se instalează în fabrica din Craiova sunt noi, iar investiția pentru pregătirea producției de Ford EcoSport este realizată din banii Ford Motor Company. Secția de Montaj general din uzina craioveană a fost extinsă, pentru a se înființa stații de lucru pentru noul model EcoSport.
„Suntem la zi cu tot ceea ce ține de procesul de transformare a fabricii de la Craiova, care este din ce în ce mai mai aproape să primească noul model EcoSport pe liniile sale de producție. Echipele noastre sunt pe deplin dedicate să asigure o lansare excelentă a produsului, cu atât mai mult cu cât vrem să arătăm că fabrica de la Craiova este «căminul» potrivit pentru noul EcoSport datorită oamenilor și operațiunilor excelente de care Ford dispune aici“, a declarat John Oldham, președintele Ford România.
Pe aceeași linie de producție din uzină se vor fabrica cele două modele, B-Max, care este acum în fabricație la Craiova, și viitorul model EcoSport, care acum se produce în India, fiind livrat pe piața europeană.
2.630 de oameni mai lucrează în fabrică
În prezent, în uzină mai lucrează 2.630 de persoane, atât la fabricarea B-Max, cât și la producerea motorului EcoBoost de 1.0 litri. De la 1 martie, Ford mai angajează 100 de operatori pe bandă, pentru a completa locurile rămase libere la linia de asamblare după transferarea sau plecarea unora dintre cei care lucrau la banda respectivă. În prezent, pe linia de asamblare a Ford B-Max se lucrează într-un singur schimb. Reprezentanții fabricii intenționează să introducă și al doilea schimb de lucru pe linia de producție (la secția Montaj general), în momentul în care va începe producția de EcoSport, însă până la această dată nu a fost comunicată o decizie oficială în acest sens. Cert este doar faptul că Ford va angaja anul acesta la Craiova aproximativ 900 de persoane, majoritatea muncitori necalificați, care vor fi angajați ca operatori de bandă, fie direct de Ford, fie prin intermediul unor agenți de muncă temporară.
Statul român a prelungit termenele în care Ford trebuie să ajungă la producția promisă
Ford susține că investiția de 200 de milioane de euro care se realizează anul acesta în fabrică este cea anunțată, în luna martie a anului trecut, de către oficialii Ford Europa aflați la Craiova, în momentul în care s-a spus oficial că producția de EcoSport la Craiova va începe pe finalul lui 2017. Totuși, Ford și-a asumat o mare parte din această investiție în fața statului român, printr-un act normativ care a fost adoptat de guvern anul trecut. Prin OUG nr. 63/2016 care modifică OUG 109/2008 prin care s-a acordat ajutorul de stat de 75 de milioane de euro companiei Ford a fost prelungit termenul de realizare a producției promise inițial de Ford de la Craiova până în 2025, dată până la care uzina trebuie să producă 810.000 de mașini și 1,5 milioane de motoare, volume promise în momentul în care statul român i-a acordat ajutorul de stat însemnat. Termenul inițial pentru producerea numărului respectiv de vehicule și de motoare fusese 31 decembrie 2017, termen asumat de Ford și impus de statul român prin OUG 109/2008 privind acordarea ajutorului de stat companiei Ford. Până la finele lui 2016, compania nu produsese nici jumătate din volumele asumate prin contractul cu statul român. Din cauză că Ford nu a putut respecta termenele privind volumul de producție, invocând criza de pe piața europeană care a scăzut drastic volumele de vânzări de autovehicule în Europa, s-a ajuns la o soluție de compromis cu statul român, care a acceptat să prelungească termenele privind producția până în 2025, Ministerul Finanțelor precizând că Ford și-a îndeplinit obligațiile investiționale promise de 825 de milioane de euro, pentru care a primit ajutorul de 75 de milioane de euro de la statul român.
Ford s-a obligat la investiții suplimentare de 130 de milioane de euro
Totuși, prin noul act normativ, adoptat anul trecut (OUG 63/2016), de prelungire a termenele de producție, Ford s-a angajat să realizeze investiții suplimentare în uzina din Craiova. Astfel, s-a adăugat la articolul 7, litera w) din OUG 109 faptul că Ford va face investiții suplimentare distincte față de cele prevăzute în vechea ordonanță, respectiv investiții „constând în achiziționarea de active corporale și necorporale în valoare totală de minimum 130 de milioane de euro, în echivalent lei, din care minimum 100 de milioane de euro, în echivalent lei, destinat producerii de automobile noi și minimum 30 de milioane de euro, în echivalent lei, destinat producerii de motoare, realizate începând cu anul 2016 până cel mai târziu la data de 31 decembrie 2019, cu scopul producerii volumelor de automobile și motoare prevăzute“ în ordonanța respectivă. Ford are termen până la finele lui 2019 să investească cele 130 de milioane de euro în fabrica din Craiova, în active corporale și necorporale, iar până la finele lui 2020, producătorul auto trebuie să transmită un raport privind valoarea investițiilor către Ministerul Finanțelor Publice. Ford solicitase, în primă fază, ajutor de stat și pentru acest nou model EcoSport, însă acesta nu a fost acordat. Potrivit unor surse din fabrică, Ford nu mai intenționează să mai ceară ajutor de stat pentru fabricarea EcoSport, ci anunță că va realiza investiția suplimentară exclusiv din surse financiare proprii.
La Ford Craiova nu au mai fost anunțate opriri de producție pentru următoarele de șase luni
Potrivit unui document care a fost distribuit în fabrica Ford din Craiova de către sindicatul reprezentativ, de la 1 martie crește cadența de producție din uzina craioveană, în ceea ce privește autovehiculul B-Max. Se vor produce 285 de mașini pe zi, față de 255 cât se fabrică în prezent. Cel mai probabil, există o ușoară revenire a cererii de vehicule B-Max pe piața europeană, deoarece pentru următoarele șase luni nu au mai fost anunțate opriri temporare de producție în uzina craioveană, începând din februarie și până în luna iulie a acestui an, potrivit unor surse din fabrică. Nu se știe dacă în a doua parte a anului va mai fi oprită producția și vor mai fi trimiși salariați în șomaj tehnic.
În ultimii doi ani, Ford a oprit temporar producția la Craiova câte o săptămână, aproape în fiecare lună, iar de câteva ori s-a ajuns și la o pauză în producție de trei săptămâni consecutiv.