Din 2010, de când în Dolj a fost demarat un program-pilot pentru realizarea cadastrului gratuit, şi până în prezent, la nivelul judeţului, doar în două comune a fost finalizat cadastrul general. E vorba de Drănic şi Mischii. Alte patru – Coţofenii din Faţă, Brădeşti, Pieleşti şi Goicea – sunt propuse pentru cadastrare generală, iar într-una dintre acestea, respectiv Goicea, lucrările au început deja. În 2016, a fost emisă Ordonanţa nr. 35 care modifica modul de realizare a cadastrului. Practic, acesta se putea realiza şi pe sectoare, ceea ce uşurează mult activitatea, iar lucrurile au început să se mişte ceva mai bine. Prin urmare, anul trecut au fost finalizate proiecte de cadastrare care au cuprins 3.400 de imobile pe sectoare în cinci comune doljene, respectiv Cerăt, Valea Stanciului, Orodel şi Ostroveni. Cadastrarea pe sectoare continuă în 51 de localităţi din Dolj. Pe sectoare cadastrale, obiectul îl constituie tocmai terenul din extravilan. Cetăţenii nu plătesc nici un leu, ci doar pun la dispoziţia autorităţilor locale documentele care atestă proprietatea asupra pământului.
Care sunt etapele cadastrării pe sectoare
În principiu, pentru întocmirea unui astfel de proiect se încheie un contract de achiziţie publică între primărie şi OCPI, fondurile fiind alocate de Oficiu, după care primăria încheie un contract de prestări servicii cu o persoană autorizată. În cele din urmă demarează proiectul, iar primul pas este informarea în legătură cu acest lucru a cetăţenilor care au imobile în acel sector cadastral. Apoi, OCPI stabileşte care sunt sectoarele cadastrale, colectează actele de la primărie, după care prestatorul de servicii începe să facă măsurătorile în teren. Acesta strânge toate informaţiile, le prelucrează şi le introduce într-o aplicaţie electronică pe care o depune la OCPI pentru validare şi verificare. Oficiul de Cadastru emite apoi un proces-verbal de acceptanţă parţială şi se publică documentele într-un ziar local, precum şi în alte mijloace de comunicare, în vederea depunerii contestaţiilor. Urmează perioada de contestaţii, în care practic oamenii compară situaţia lor din teren cu documentaţia tehnică întocmită în cadrul acestui proiect de OCPI şi, dacă există o sicronizare perfectă între cele două, prestatorul de servicii actualizează documentaţia tehnică şi o depune la OCPI. Urmează ultima verificare şi, în cele din urmă, acceptul final. Se face apoi o adresă către Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, prin care se solicită emiterea ordinului directorului general pentru a închide vechile evidenţe şi a le deschide pe cele noi.
La nivelul judeţului Dolj sunt 111 localităţi care trebuie cadastrate până la sfârşitul anului 2023.