O pensionară din Dolj, care urmează să treacă la alt furnizor de energie electrică, se vede pusă în faţa unei dileme: să plătească sau nu factura emisă în această lună de actualul furnizor, CEZ România, în condiţiile în care consumul estimat şi facturat este cu peste 200 kWh mai mare decât cel real. Femeia se întreabă cum va mai primi banii înapoi în cazul în care plăteşte, iar de la 1 aprilie va schimba furnizorul, în timp ce CEZ susţine că problema se va rezolva la regularizare. Dacă plăteşte factura din martie, doljeanca va trebui să mai rămână însă câteva luni bune clienta CEZ, până va consuma efectiv kilowaţii estimaţi şi facturaţi de compania de electricitate.
După ce săptămâna trecută GdS a prezentat cazul unei pensionare din Craiova, care s-a trezit cu un consum estimat şi facturat de CEZ cu 860 de kWh mai mare decât cel real, deşi comunicase indexul contorului (femeia alesese varianta cu index autocitit), altă pensionară, din satul Spineni, comuna Melineşti, are de înfruntat o situaţie similară. Dacă în cazul femeii din Craiova CEZ şi-a reparat greşeala şi a stornat factura, emiţând alta cu consumul real, în cazul doljencei de 72 de ani situaţia este confuză. Maria Ureche a decis să aleagă, de la 1 aprilie, alt furnizor de energie electrică, dar pare prinsă în reţeaua CEZ pentru alte câteva luni, tot din cauza unui consum estimat în plus şi facturat, care îl depăşeşte pe cel real cu mai mult de 200 kWh.
Doljeanca susţine că i-a fost schimbat contorul în iunie 2016, pornind cu consumul de la zero, ocazie cu care a şi încheiat o convenţie pentru un consum lunar estimat de 100 kwh, cu citire de regularizare. Când s-a făcut citirea a avut un consum de 291 kwh, aferent lunilor iunie – noiembrie 2016, potrivit datelor de pe factură. Deşi femeia consumase aproape 300 de kWh în patru luni, pe factura emisă pe 11 ianuarie 2017, pentru perioada 8 noiembrie 2016 – 11 ianuarie 2017, CEZ a estimat un consum de 312 kwh în 65 de zile (consum mediu de 4,80 kWh/zi), cu peste 100 kwh mai mult decât consumul estimat stabilit prin convenţie şi cu mult mai mult decât consumul real efectiv. Femeia a plătit factura respectivă în două tranşe, dar s-a decis să schimbe furnizorul de energie electrică, profitând de dreptul său legal de a alege pe oricine de pe piaţa cu amănuntul. Aşa că a încheiat, pe 15 februarie, cu contract cu EVA Energy, pentru un consum estimat lunar de 50kWh, mult mai aproape de cel real, după cum susţine doljeanca. „Locuiesc singură, nu folosesc decât un bec şi mai am un frigider şi un televizor. Cât să consume toate într-o lună? De aia am ales alt furnizor, care mi-a oferit şi un contract cu un consum estimat mai mic“, spune Maria Ureche.
„Cum îmi recuperez banii de la CEZ, dacă plătesc ce nu am consumat?“
Contractul cu noul furnizor ar urma să intre în vigoare de la 1 aprilie, aşa cum susţine EVA Energy, însă doljeanca se loveşte de o problemă: noua factură CEZ. Pentru perioada 12 ianuarie – 9 martie 2017, CEZ a emis o nouă factură, conform contractului, care ar trebui plătită până la sfârşitul lunii. Indexul estimat a urcat însă de la 603 la 797 de kWh (194 de kWh consumaţi în 57 de zile, adică un consum mediu zilnic de 3,40 kWh, potrivit CEZ). O estimare de data asta în grafic, potrivit convenţiei, dar care o pune pe Maria Ureche în situaţia de a plăti cu mai mult de 200 kWh peste consumul real. „Eu am consumat până acum (21 martie, n.r.) 580 de kilowaţi, dar trebuie să plătesc un consum de 797 kWh. Păi dacă de luna viitoare eu trec la alt furnizor, ce fac? Cum îmi recuperez banii de la CEZ, dacă plătesc luna asta ce nu am consumat?“, se întreabă femeia de 72 de ani. Aceasta se vede pusă în faţa unei dileme: să plătească sau nu ultima factură emisă? „Dacă nu plătesc, poate vin şi îmi taie curentul şi trebuie să plătesc şi pentru reconectare. Dacă achit factura asta, cine îmi mai dă banii înapoi pentru kilowaţii plătiţi şi neconsumaţi“, mai spune Maria Ureche.
O situaţie pe care am încercat să o lămurim prin intermediul furnizorilor de energie electrică. Viitorul furnizor al doljencei, EVA Energy, susţine că vechiul furnizor (CEZ, n.r.) ar trebui să emită o factură de regularizare pentru a-l aduce pe client la zero cu consumul. „În mod normal, la încetarea contractului, banii în plus ar trebui să se returneze clientului, în baza unei cereri. La noi aşa este procedura“, a explicat un operator al EVA Energy. Acesta a mai precizat că societatea trimite notificări tuturor furnizorilor de la care preia consumatorii, pentru a-i înştiinţa de acest lucru, şi că Maria Ureche este un client în preluare, pentru care s-a emis un cod şi care ar urma să devină client final începând cu 1 aprilie. Problema este însă că CEZ nu pomeneşte nimic de banii care ar urma să fie plătiţi în avans de Maria Ureche, pentru kilowaţii estimaţi, dar neconsumaţi, sau de modul în care ar putea fi ei returnaţi, ci doar de regularizare. „În cazul de faţă, CEZ va face regularizarea la index în perioada 3-7 aprilie şi va emite o factură de regularizare pentru ultimul index. Clientul ar trebui să revină cu un apel pe 1 aprilie, pentru a cere să i se emită o factură de regularizare înainte de a trece la EVA Energy“, a explicat un operator CEZ. Acesta a mai menţionat că pentru trecerea la alt furnizor nu se percepe nici un fel de taxă în plus de către CEZ.
Legea spune că, în cazul în care un client solicită schimbarea furnizorului, pentru încheierea unui nou contract este nevoie de o copie după ultima factură de regularizare emisă de furnizorul actual de energie electrică, iar CEZ se foloseşte la maximum de acest lucru. Dacă Maria Ureche plăteşte factura emisă pe 9 martie, ar achita implicit şi contravaloarea a circa 220 kWh pe care încă nu i-a consumat. Factura de regularizare poate arăta că femeia a plătit mai mult, însă ea se va trezi oarecum prinsă în reţeaua CEZ pentru alte câteva luni bune, până va consuma efectiv kilowaţii estimaţi în plus de CEZ şi plătiţi în avans. Legea mai spune că un client este obligat să notifice furnizorul actual de încetarea contractului cu cel puţin 21 de zile înainte, iar Maria Ureche nu a făcut acest lucru. Prin urmare, CEZ se poate folosi şi de această prevedere pentru a o menţine pe femeie drept client, chiar dacă din răspunsul operatorului ne dăm seama că societatea are cunoştinţă de intenţia Mariei Ureche de a schimba furnizorul. Legat de acest caz, GdS a solicitat şi un punct de vedere oficial de la CEZ România, dar nu a primit încă un răspuns.
Legea spune una, CEZ face alta
Lăsând la o parte situaţia în care se regăseşte Maria Ureche, din cele descrise mai sus iese în evidenţă şi alt aspect: cel al estimărilor de consum făcute de CEZ, care par de multe ori anapoda. Asta deşi reglementările în domeniu sunt clare. Legea spune că în situaţia în care furnizorul nu primeşte indexul autocitit, cantitatea de energie electrică facturată se stabileşte prin una dintre următoarele metode: pe baza unui consum lunar estimat de energie electrică, stabilit de comun acord cu clientul final printr-o convenţie de consum, convenţie care poate fi modificată oricând la iniţiativa clientului final sau la iniţiativa furnizorului, în situaţia în care acesta constată diferenţe semnificative între consumul lunar estimat şi consumul realizat; pe baza unui consum estimat de către furnizor, având în vedere consumul determinat pe baza celor mai recente citiri; pe baza unui consum estimat de către furnizor, având în vedere consumul din perioada similară a anului precedent. În nici unul dintre cazurile descrise mai sus, CEZ nu pare să respecte legea, având în vedere că estimările au fost tot timpul mult mai mari decât consumul real.
Într-un răspuns trimis recent GdS de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), acesta susţine că „orice client final este îndreptăţit să solicite furnizorului informaţii cu privire la modul în care a fost stabilită cantitatea de energie electrică facturată, precum şi cauzele care au determinat furnizorul să nu ia în considerare indexul transmis de către clientul final“. „Clientul final are dreptul să conteste factura emisă de furnizorul de energie electrică, iar acesta are obligaţia să analizeze şi să rezolve reclamaţia clientului final la termenele stabilite prin Standardul de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice, aprobat prin Ordinul ANRE nr. 118/2015“, a mai precizat ANRE. Totodată, autoritatea spune că „poate analiza dacă furnizorul de energie electrică respectă prevederile referitoare la determinarea cantităţilor de energie electrică facturate, a valorii facturii şi a modului de emitere a acesteia, iar clientul final care consideră că există posibile nerespectări ale reglementărilor poate transmite o petiţie la ANRE, în vederea analizării aspectelor semnalate“.
Pe site-ul CEZ România se precizează că „estimarea consumului este metoda prin care energia electrică este facturată lunar sau la două luni (în cazul clienţilor casnici din mediul rural), între citirile periodice ale contorului efectuate de personalul autorizat“. „Estimarea consumului se stabileşte de comun acord între tine şi CEZ Vânzare, prin agreerea convenţiei de consum (…) Pentru fiecare interval de facturare se emite factura corespunzător consumului estimat. Dacă la sfârşitul intervalului de citire se constată că există diferenţe între cantitatea de energie electrică efectiv consumată pe intervalul de citire şi suma cantităţilor facturate se procedează la regularizare“, se mai menţionează pe site-ul CEZ.
Cum poate fi schimbat furnizorul de energie electrică
Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei pentru aprobarea procedurii privind schimbarea furnizorului de energie electrică de către consumatorul final „dă dreptul tuturor consumatorilor de energie electrică, indiferent de natura consumului (casnic sau noncasnic), să uzeze de dreptul de eligibilitate, adică să îşi aleagă furnizorul dorit şi să încheie cu acesta contracte pentru furnizarea energiei electrice pentru locul sau locurile sale de consum“. „În cazul în care optează pentru furnizarea negociată a energiei electrice, consumatorul poate încheia contracte pentru furnizare negociată cu orice furnizor deţinător de licenţă de furnizare a energiei electrice care activează în piaţa cu amănuntul, negociind cu acesta atât preţul, cât şi clauzele contractului de furnizare“, se arată în Ordin. „Tot ce trebuie să facă un consumator este să parcurgă lista furnizorilor de energie care activează pe piaţa cu amănuntul şi să facă o analiză comparativă a informaţiilor conţinute în aceste oferte (preţ, durată contract, modalităţi de plată, condiţii de încetare a contractului etc.), astfel încât să poată face alegerea potrivită“, este recomandarea cu caracter de lege a ANRE. „După ce clientul final şi furnizorul nou convin asupra clauzelor contractuale, inclusiv asupra preţului energiei electrice, se încheie contractul de furnizare a energiei electrice, care produce efecte de la data încetării contractului cu furnizorul actual (…) La solicitarea clientului final şi pe baza contractului de furnizare a energiei electrice încheiat cu clientul final, noul furnizor are obligaţia de a întreprinde demersurile necesare încheierii contractului pentru asigurarea serviciului de reţea“, se mai precizează în Ordinul preşedintelui ANRE. Tot aici se mai face şi menţiunea că procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestuia.