4 C
Craiova
marți, 12 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljSurpriză la taxa pe gunoi şi la cartierul chinezesc din Craiova

Surpriză la taxa pe gunoi şi la cartierul chinezesc din Craiova

Chinezii care trebuia să finalizeze cartierul de locuințe de pe strada Caracal ar putea face rost de bani pentru continuarea lucrărilor. Soluția i-a fost adusă  joi la cunoștință primarului interimar, Mihail Genoiu, și făcută publică de acesta în cadrul unei conferințe de presă: cumpărarea firmei de către altă societate de construcții din China. Genoiu a mai anunțat că parcarea cu plată din centrul orașului va intra în vigoare în același timp cu ridicarea mașinilor parcate nelegal și că taxa de salubrizare ar putea fi redusă. Întrebat când crede că va fi gata stadionul de fotbal, el a spus că anul acesta. Tot joi a avut loc și dezbaterea publică pe bugetul de anul acesta, unde craiovenii au putut afla cum va cheltui primăria circa 130 de milioane de euro.

Primarul interimar Mihail Genoiu a trecut joi în revistă investițiile care se vor derula în acest an din banii prevăzuți în bugetul local. Printre acestea se numără și cele pentru reabilitarea și modernizarea cantonamentului din Lunca Jiului, transformat în centru de recuperare, pentru care există suma de 1,5 milioane de lei (proiect tehnic și execuție, cu licitație în derulare), pentru reabilitarea celor două clădiri în care funcționează Primăria Craiova (200.000 de lei), pentru transformarea Școlii Generale nr. 35 în depozit pentru arhivă (82.000 de lei), pentru consolidarea și reabilitarea Casei Căsătoriilor (reactualizare ET + DALI – 45.000 de lei) sau pentru achiziția unei firme luminoase cu denumirea pasajului subteran, care va purta numele de Pasajul Universității (11.000 de lei). Și pentru reabilitare și consolidare corp central CN „Carol I“ și Opera Română Craiova sunt prevăzuți bani, anul acesta doar 1.530.000 de lei (pentru proiectul tehnic și începerea lucrărilor), Genoiu precizând că finanțarea la acest proiect se va întinde pe doi-trei ani.
Stadionul de atletism, a cărui construcție a fost sistată anul trecut, va primi și el fonduri. Pentru proiectul tehnic și execuția unui stadion cu 5.000 de locuri, transformat într-unul de clasa a V-a (pentru competiții internaționale), primăria a alocat 4.944.000 de lei, alte 1,3 milioane de lei fiind pentru extinderea utilităților la stadionul de atletism. Arena „Ion Oblemeco“ va înghiți și ea anul acesta, de la bugetul local, 11.680.000 de lei, partea de cofinațare a proiectului. Legat de acest obiectiv pentru care nu s-a respectat nici un termen din cele înaintate până în prezent (noiembrie 2016, februarie 2017, martie 2017), edilul Genoiu a precizat: „Cred că anul acesta este gata stadionul. Sunt probleme care privesc strict primăria, pe utilități“.
Din bugetul pe acest an, primăria va achiziționa mai multe utilaje speciale pentru întreținerea gazonului de la stadionul „Ion Oblemenco“ și Centrul de Recuperare din Luncă, și se va ocupa și de reabilitarea instalației de climatizare de la Sala Polivalentă (675.000 de lei). Tot la acest capitol intră și Studiul de Fezabilitate al proiectului privind revitalizarea zonei Cornițoiu (Dracula Park), pentru care sunt alocați 128.000 de lei.
O sumă importantă, 11.928.000 de lei, va merge către finalizarea Water Park-ului, Mihail Genoiu precizând că parcul acvatic va fi dat în folosință vara aceasta, iar craiovenii să aibă, în sfârșit, parte de „bălăceala“ promisă încă de anul trecut.

Spitalul Municipal are ca termen final 6 iunie

Cea mai mare investiție din 2017 a fost prezentată ca fiind cea privind amenajarea clădirii pavilion pentru secțiile aferente Spitalului Municipal Craiova. Pentru construcția ridicată pe scheletul existent în curtea Spitalului de Boli Infecțioase a fost alocată suma de 14.617.000 lei, alți 260.000 de lei fiind pentru avizul tehnic de racordare la rețeaua electrică. Primarul Genoiu a anunțat că termenul de finalizare a lucrărilor este 6 iunie, dată la care va începe recepția.
Legat de acest obiectiv, în cadrul dezbaterii publice a bugetului s-a ridicat problema locurilor de parcare necesare spitalului. „Zona străzilor Mircești – Sărarilor este una foarte aglomerată, parcările sunt pline, v-am trimis și poze în acest sens. De aceea vă întreb, unde vor parca toți cei care vor veni la spital. Vă mulțumim pentru acest spital, dar ce facem cu parcarea?“, a ridicat problema Gheorghe Albu. „În 2015, la «Vocea cartierului», fostul primar vorbea de o parcare în curtea Spitalului de Boli Infecțioase, cu extindere spre strada Mircești. Cum va fi cu parcarea“, a adăugat Gheorghe Albu. Autoritățile nu au putut oferi un răspuns concret. „Legat de parcarea Spitalului Municipal, există un proiect de sistematizare a circulației în zonă cu sensuri unice și parcări și cred că va fi rezolvată această problemă“, a spus edilul orașului.
Când va funcționa ridicarea mașinilor și parcarea cu plata prin SMS

Primarul interimar a mai precizat că va mai dura o perioadă până când în Craiova se vor putea ridica autoturismele parcate neregulamentar și până când va deveni funcțională parcarea cu plata prin SMS, pe locurile special amenajate din centrul orașului. Până acum s-au trasat doar locurile respective de parcare și se cunoaște operatorul care va ridica, transporta și depozita vehiculele staționate şi parcate neregulamentar pe domeniul public sau privat al municipiului, este vorba de RAT Craiova. „Ridicarea mașinilor parcate neregulamentar este funcțională în mai multe orașe din țară, dar noi am ales o procedură transparentă, iar Regulamentul este în dezbatere publică până pe 30 aprilie, așa că va mai dura până când operațiunea va fi pusă în practică. Noi dorim ca ridicarea mașinilor și parcarea cu plată să debuteze concomitent, pentru că depind una de alta. Deocamdată avem regulamentul, avem caietul de sarcini și știm cine se va ocupa de ridicarea autovehiculelor: RAT Craiova. Este societatea unde acționar unic e Consiliul Local Craiova și delegarea se va face către ea, prin atribuire directă“, a explicat Genoiu. Edilul a mai menționat că nu s-a stabilit până acum operatorul de telefonie mobilă către care să se facă plata prin SMS. Cele două proiecte ar putea să demareze din luna mai.

Se caută bani europeni pentru tramvaie și autobuze

Autoritățile locale au mai anunțat că în acest an se vor relua proiectele de reabilitare termică a blocurilor și se va încerca achiziția de zece tramvaie noi și 50 de autobuze electrice „sau cu o poluare minimă și consum redus de combustibil“. Totodată, se va extinde sistemul de funcționare corelată a semafoarelor din oraș. Printre proiectele europene ce urmează să fie depuse se numără și cel privind „revitalizarea zonei Balta Cernele“, care presupune ca un teren degradat din această zonă să fie transformat în parc. „Pe 17 martie am avut o întâlnire la Primăria București cu comisarul european Corina Crețu și mai mulți primari care cereau să se permită accesarea banilor și pentru altceva decât autobuze și tramvaie electrice. Discuția a fost aprinsă, deoarece ghidul a fost conceput numai pentru acestea. Se poate să fie acceptate pasaje, poduri și căi de acces, bulevarde. Argumentul a fost acela că în axa anterioră au fost accesate fonduri europene pentru infrastructura din orașe care trebuie să aibă o continuitate. O comisie de la Ministerul Dezvoltării s-a dus la Bruxelles, la comisar. Noi suntem pregătiți cu toate“, a spus Genoiu. Legat de străzile din oraș, în 2017 sunt prevăzute reabilitări, printr-un acord-cadru, a 87 de străzi, dar și amenajarea a patru sensuri giratorii care până acum au fost provizorii, urmând să se liciteze pentru construirea lor în forma celui de la intersecția Calea București cu strada Tehnicii. Este vorba de giratoriul de la intersecția bulevardului „Nicolae Romanescu“ cu strada Râului, de cel de la intersecția bulevardului Gheorghe Chițu cu strada Caracal, de cel de la intersecția străzii Traian Lalescu și Dezrobirii și cel de la intersecția străzii Anul 1848 cu General Magheru. La toate sunt prevăzuți însă în acest an doar bani pentru studiul de fezabilitate.

Taxa de salubrizare, cuiul lui Pepelea

Întrebat ce se va întâmpla cu taxa de salubrizare pe care craiovenii au fost obligați să o plătească de la începutul anului, Genoiu a spus că ea ar putea scădea. „În perioada trecută am avut nenumărate întâlniri la care au participat ministrul și reprezentanții Ministerului Mediului. Față de această taxă, ministrul a publicat pe site și este în dezbatere un proiect de ordonanță. Noi, ca și primărie, am depus observațiile noastre. Taxa este propusă să fie gradual colectată, nu ca acum. A recunoscut și Ministerul Mediului că taxa este dată fără să aibă o aplicabilitate concretă și că fiecare primărie a interpretat-o în felul ei. Specificația care apare în această ordonanță este că se stabilesc niște procente pentru colectare selectivă graduală începând cu 2017, până în 2020. Se pleacă de la un minim de 20% în 2017 spre 60% în 2020. Discutând, am ajuns la concluzia că această taxă poate fi eșalonată și altfel, adică de la 10% în 2017 și până la 50% în 2025. Această perioadă este la latitudinea noastră, nu ne impune nimeni și atunci noi putem să o stabilim cum dorim. Excesul de zel a plecat din partea Ministerului Mediului. În cazul Craiovei, acest procent înseamnă că anul trecut orașul a avut o cantitate de aproximativ 85.000 de tone de deșeuri, în 2017 trebuie să facem dovada că 10% sau 20% au fost deșeuri reciclabile, depuse în alte depozite. Dacă nu facem dovada, plătim taxă doar pentru diferență“, a spus Genoiu. El a precizat că, dacă plata taxei nu ar fi fost transferată populației, Craiova risca să ajungă cu gunoaiele în stradă, cum s-a întâmplat la Orșova.
„Singurul oraș care a refuzat (ca taxa să fie plătită de populație – n.r.)a fost Orșova și s-a trezit cu gunoaie. În București, lucrurile sunt un pic mai evoluate. Mare parte din probleme apar acolo unde sunt masterplanuri și nu sunt finalizate. Ele au ținut pe loc societățile de salubritate în a face programe de colectare selectivă. În Craiova, colectorul de deșeuri este stabilit, dar nu poate fi activ decât atunci când celelalte lucruri licitate vor fi finalizate. Practic, Salubritatea ar trebui să facă investiții pe un termen pe care nu-l știe. Am discutat cu ceilalți colegi și am stabilit ca Salubritatea să înceapă o acțiune în forță. Marea ei problemă era aceea de a colecta separat în altă mașină, dar la ora asta acțiunea este în forță. Procedurile sunt greoaie pentru că ai de-a face cu zeci de mii de oameni, care nu sunt obișnuiți să colecteze selectiv. Craiova putea ajunge ca Orșova, pentru că legea este neclară. Când va apărea noua ordonanță, automat revenim la tariful vechi, dar Salubritatea trebuie să impună un tarif pentru abonatul care pune și pentru cel care nu pune la dispoziție deșeul pentru reciclare“, a explicat el.

Noua găselniță de la cartierul chinezesc

Primarul interimar a detonat bomba în privința cartierului chinezesc. El a declarat că joi s-a întâlnit cu o delegație din partea unei firme chineze care intenționează să cumpere acțiunile Shandong, constructorul cartierului chinezesc, cel care a întârziat lucrările și care trebuie să prezinte până pe 31 mai dovada că are banii necesari. „Acum câteva ore am primit vizita uneia dintre cele mai mari firme din China, din provincia Shandong, care este în primele 225 de firme de construcții mondiale. Ea este o firmă cu capital de stat care a primit de la Guvernul Chinei dispoziția de a prelua lucrările de la cartierul chinezesc. Ei (firma -n.r.) sunt în stadiul de analiză a societății din Craiova și ne-au adus asigurări că în proproție de 90% vor prelua firma românească pentru a finanța lucrările. Pe noi ne interesează mai puțin cine sunt acționarii acestei firme, ci ne interesează să-și ducă la capăt obligația. Firma a plătit 100.000 de euro pentru due – dilligence și a făcut analiza proiectului. Ei transmit concluzile staff-ului din China. Pe 31 mai trebuie să fie muncitori pe schele. Pot să vă spun că firma Shandong a derulat anul trecut contracte de 7,5 milioane de dolari. Nu vă pot spune numele firmei pentru că nu am nici o garanție“, a spus Genoiu.

Strategia de dezvoltare, gata în două luni

Primăria va publica, în următoarele două luni, strategia de dezvoltare a orașului pe zece ani. „Un lucru nou, care nu a existat, este strategia de regenerare urbană pe 20 de ani, dezvoltarea pe zone, pe cartiere. Am avut întâlniri cu toți arhitecții, fiecare își spune viziunea, se culeg informații, care apoi se corelează. Foarte greu se va putea abate o administrație de la această strategie. Ea presupune cât mai mult transport în comun, cât mai puțin cu mașina personală, în centru“, a precizat Genoiu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS