4.5 C
Craiova
vineri, 27 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljAutostrada Craiova - Piteşti, încă o bătaie de joc?

Autostrada Craiova – Piteşti, încă o bătaie de joc?

Premierul Sorin Grindeanu a anunțat vineri, în timpul vizitei la fabrica Ford, că lucrările la autostrada Craiova-Pitești vor începe anul viitor și că aceasta este, de fapt, un drum expres. Este realizabil acest lucru într-un timp atât de scurt sau declarația este o promisiune de campanie electorală în contextul alegerilor locale parțiale de pe 11 iunie, iar primul ministru bate câmpii cu grație și cu bună știință? În cele ce urmează vom analiza situația la zi a proiectului autostrăzii, așa cum figurează ea în Master Planul de Transporturi aprobat de Comisia Europeană.

Pentru început, iată declarațiile halucinante ale premierului. „I-am anunțat pe reprezentanții Ford că la sfârșitul lunii mai documentația pentru proiectare plus execuție, și vreau să specific lucrul ăsta, va fi finalizată astfel încât se va putea lansa spre licitație. Asta ne face optimiști, gândindu-ne la anumite termene, că în toamna acestui an vom avea câștigătorul licitației și, cu toate organizările de șantier și cu toate lucrurile pe care le știți, cea mai lungă perioadă ar fi ca la începutul anului viitor să înceapă efectiv execuția drumului dintre Pitești și Craiova. Vrem să ardem anumite etape care mai lungeau acest proces. Vorbim de bani europeni, de un Master Plan care este agreat cu Comisia Europeană, dar vorbim și de o prioritizare a acestor lucrări. Ne interesează să executăm ceea ce s-a fazat, în primul rând, din exercițiul bugetar trecut, dar nu numai. Îmi place ritmul celor de la Transporturi până acum, nu vreau să o ia ca și laudă, și am văzut după revoluție că nu tot timpul, ba chiar deloc, a funcționat cum trebuie. O să vedeți până la sfârșitul lunii mai că vor fi lansate foarte multe noi lucrări în licitație. Cadrul legal legat de investițiile strategice va ajuta ca această perioadă prea lungă de preexecuție a unor lucrări să fie scurtată. Îmi doresc să trecem de la vorbe direct la fapte“, spunea vineri Sorin Grindeanu. Buuuun. Acum să facem puțină istorie a proiectului autostrăzii sau a drumului expres cum a figurat el la un moment dat.

SF-ul uitat prin sertare

Planuri pentru un drum expres/autostradă Craiova-Pitești datează încă din 2007, dar studiile realizate atunci nu au avut nici o finalitate. Ministrul transporturilor de la acea vreme, Ludovic Orban, a plătit milioane de euro pentru un studiu de fezabilitate care a rămas doar la stadiul de desen uitat undeva într-un sertar. Autostrada a devenit, apoi, în 2013, marea promisiune făcută oltenilor de guvernul PSD, condus de Victor Ponta. În primăvara acelui an, pe 9 martie, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a lansat licitația pentru proiectarea, construcția, finanțarea, întreținerea și operarea Drumului Expres/Autostrăzii Craiova-Pitești, în lungime de 124 km.
Guvernul voia să realizeze autostrada prin parteneriat public-privat (PPP), metodă aplicată și în cazul proiectului Comarnic-Brașov. Varianta finală (drum expres sau autostradă) urma să rezulte după „dialogul competitiv“ cu candidații preselectați. Soluția era riscantă, deoarece România nu avea ca precedent autostrăzi construite prin PPP. Concret, o firmă privată finanța investiția, apoi își recupera banii și făcea profit din taxa de tranzit. Autoritățile au anunțat că discută cu firme interesate din Franța, Spania, Austria, Italia, Turcia, Grecia și China. Timp de trei ani, CNADNR nu a reușit să depășească faza de dialog competitiv și să anunțe un câștigător. Proiectul s-a dovedit un eșec răsunător, pe care guvernul Ponta s-a temut să-l anunțe. În schimb, oficialii PSD declarau în continuare că autostrada mai are puțin și se face. La un moment dat, peste proiect s-au așternut tăcerea și praful.

Ponta a mințit până la capăt

Autostrada / drumul ex­­pres a apărut din nou în discuție în contextul priorităților din Master Planul de Transport care trebuia aprobat. Atunci a fost evident că proiectul nu fusese inclus pe lista priorităților din două motive: 1 – finanțarea lui se făcea tot în sistem PPP și nu din fonduri europene; 2 – lucrările erau programate undeva după 2020. Guvernul Ponta a dispărut, în locul lui a venit guvernul Cioloș, care a reușit să introducă autostrada pe lista de priorități, cu finanțare din fonduri UE, în perioada 2018-2020. Concret, Master Planul a fost modificat prin Ordonanță de Urgență. Noile coordonate erau următoarele: autostrada avea indicativul A12, o lungime de 124 km și o valoare estimată de circa 900 de milioane de euro, banii provenind din Fondul European de Dezvoltare Regională. Tot din fonduri UE trebuia realizate și centurile ocolitoare pentru localitățile Slatina și Balș. Cu o întârziere de o lună, Compania Națională de Drumuri a lansat, pe 6 decembrie 2016, licitația pentru reactualizarea SF-ului din 2007 și realizarea proiectului tehnic. Abia atunci Compania a recunoscut oficial că licitația lansată pe timpul guvernului Ponta a fost anulată. Suma pusă la bătaie pentru noua licitație: între 10,5 milioane și 12,4 milioane de euro cu TVA cu tot. Termenul: 24 de luni. Licitația pentru execuția propriu-zisă a autostrăzii se putea organiza abia după ce firmele predau noul SF și Proiectul Tehnic, ceea ce însemna că lucrările la autostradă puteau începe după 2020. La modul realist. Iată care erau termenele prevăzute în caietul de sarcini al licitației: în 14 luni trebuia revizuit SF-ul final pentru autostradă, în opt luni trebuia predate Studiile de Fezabilitate pentru varianta de ocolire Balș și Slatina, în șase luni după finalizarea SF, adică după 20 de luni, trebuia elaborat Proiectul Tehnic. Proiectele tehnice de la variantele de ocolire Slatina și Balș trebuie predate în 12 luni, iar patru luni erau prevăzute pentru pregătirea documentației de atribuire a contractului de execuție și asistența tehnică a beneficiarului. GdS a prezentat pe larg deficiențele licitației, iar de departe cel mai nerealist era termenul de predare a documentațiilor de către firmele participante la licitație: o lună și jumătate cu tot cu perioada Sărbătorilor de iarnă (6 decembrie 2016 – 25 ianuarie 2017). În plus, ministrul de atunci al transporturilor, Sorin Bușe, declara și el, tot de la Craiova, că în 2020 șoferii ar trebui să poată circula pe autostradă.
Timpul a demonstrat că CNADNR, actuala CNAIR, s-a grăbit. Firmele nu au avut timpul necesar realizării documentațiilor, așa că licitația a ajuns la a cincea amânare a termenului de depunere a documentelor și a trecut și printr-o contestație la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor. Astfel, ultimul termen de depunere este 24 aprilie, față de 25 ianuarie 2017. De precizat că vorbim aici doar de contestațiile inițiale, pe caiet de sarcini și clarificări. Contestații pot apărea însă și la anunțarea câștigătorului, la care se adaugă perioada de analiză a ofertelor. Pentru exemplificare, Consiliul Județean Dolj a anulat licitația pentru achiziționarea unor containere îngropate după trei ani de contestații și procese în instanță și a fost nevoit să o reia.

Semne de întrebare

În aceste condiții, declarațiile de vineri ale premierului Sorin Grindeanu legate de o nouă licitație care ar trebui lansată în luna mai par hazardate și nerealiste. Nu știe premierul că este o licitație în curs pentru reactualizarea SF-ului și realizarea Proiectului Tehnic? Să zicem că a fost dezinformat. Nu știe premierul că proiectarea și execuția drumului expres nu se pot face fără un Studiu de Fezabilitate? Ar fi grav. Guvernul nu a suflat o vorbă până acum despre noua documentație la care lucrează pentru proiectare și execuție. Știu firmele care participă la licitația lansată pe 6 decembrie de CNAIR că pierd timpul deoarece guvernul va anula licitația? De bun simț ar fi fost ca executivul să le informeze și pe ele. Și legal. Ca să nu se trezească dat în judecată. Nu este clar dacă oficialii CNAIR, compania din subordinea Ministerului Transporturilor, știu de planurile guvernului atât timp cât compania continuă procedura pe această licitație. Și ar mai fi o întrebare. Sorin Grindeanu a fost președinte al CJ Timiș, deci, teoretic, știe ce înseamnă o licitație. Cât de optimist să fii, dacă nu neștiutor, să spui că o licitație de 900 de milioane de euro lansată în luna mai se va finaliza în patru-cinci luni, iar la începutul lui 2018 demarează lucrările? Cel mai elocvent exemplu este chiar licitația din 6 decembrie 2016, al cărei scop este doar realizarea unor planșe, SF și PT, infinit mai simple decât executarea unei lucrări de asemenea anvergură. Au trecut patru luni, iar documentațiile nici nu au fost depuse, darămite să înceapă evaluarea lor.

PSD iar promite marea cu sarea

Declarațiile premierului Grindeanu nu au venit din întâmplare. PSD pare că a decis să schimbe din nou lucrurile în privința autostrăzii, după cum reiese dintr-un comunicat de presă al partidului: „Procedurile pentru drumul expres de mare viteză cu regim de autostradă Craiova-Pitești vor fi urgentate, potrivit unei decizii politice asumate la Comitetul Executiv Național de la Sinaia de către președinții organizațiilor județene PSD din Oltenia, președintele partidului Liviu Dragnea și premierul Sorin Grindeanu“. Ar fi vorba despre un drum expres cu o lățime de 23 de metri, cu o viteză de rulare de 130 km/h (ca la autostradă), două benzi pe sens, separator de sens, dar fără bandă de urgență. Logica transformării în drum expres este că timpul de execuție ar fi mai scurt. Licitația pentru proiectare și execuție se va face pe loturi, iar primele care ar trebui date în folosință sunt centurile orașelor Balș și Slatina. Și traseul pare să se fi schimbat, drumul urmând să se intersecteze cu autostrada Pitești – București în dreptul kilometrului 70. Oltenia nu mai putea aștepta șase ani pentru o autostradă!“, spune comunicatul PSD. Dincolo de faptul că nu se spune ce înseamnă urgentarea procedurilor și cum se poate face legal asta, organizarea unei noi licitații mai mult încurcă lucrurile. Orice lege în privința achizițiilor publice pe care ar pregăti-o PSD pentru sectoarele strategice trebuie să primească girul Comisiei Europene, care a cerut tot timpul transparență în cheltuirea banilor. Iar drumul sau autostrada se fac din banii ei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS