Procurorii DIICOT din Timișoara au dispus, ieri, efectuarea mai multor percheziții într-un amplu dosar în care ar fi fost implicată întreaga conducere a CFR Marfă, dar și funcționari din Craiova, Timișoara, Brașov, Cluj sau Constanța. Pe scurt, anchetatorii au reținut că CFR a vândut 2.450 de vagoane ca fier vechi, deși acestea intrau în categoriile deșeu fier vechi greu și special, având prețuri mult mai mari. Prejudiciul total a fost calculat de procurori la peste 6,3 milioane de euro.
Ofițerii de Combaterea a Criminalității Organizate și cei din cadrul Direcției Generale Anticorupție (DGA) au descins, ieri-dimineață, la 63 de adrese din București, Mehedinți, Timiș, Caraș-Severin, Hunedoara, Prahova, Călărași, Arad, Teleorman și Dâmboviţa, scopul fiind destructurarea unui grup infracțional organizat specializat în comiterea infracţiunilor de delapidare cu consecințe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals.
Potrivit ofițerilor DGA, „în cursul anului 2016, mai multe persoane din cadrul Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă s-au constituit într-un grup infracțional organizat, implicând factori de decizie de la nivel central și teritorial, având drept scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării. S-a facilitat însușirea și folosirea de către SC REMAT SA Călărași a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate“.
Subevaluarea a fost făcută prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri București a celor 2.450 de vagoane pe roți, la preț de deșeuri de fier vechi, deși în componența acestora se afla oțel special cotat pe piață cu prețuri de vânzare mai mari.
La rândul lor, procurorii DIICOT au explicat că, „deși oferta de vânzare inițiată de către reprezentanţii societăţii de transporturi feroviare pe Bursa de Mărfuri viza cantitatea generică de 49.000 de tone fier vechi, ulterior contractul de vânzare-cumpărare încheiat cu ofertantul firmei de colectare a menționat vânzarea fierului vechi provenit din casarea a 2.450 de vagoane“.
Prețul de achiziție a fost de 120 euro/tona de fier vechi, în condițiile în care prețul mediu practicat pentru „deșeu fier vechi greu“ era de 175,88 euro/tonă, iar pentru „deșeu fier vechi special“ (oțel) era de 218,90 euro/ tonă. Din calculele anchetatorilor, a rezultat o subevaluare a bunurilor cu 82,42% în cazul „deșeurilor fier vechi special“ (oțel) și cu 46,56% în cazul „deșeurilor fier vechi greu“. Cele 2.450 de vagoane casate au însumat cantitățile de 35.002 tone de oțel și 16.584 de tone de fier vechi greu, cantități care au fost menționate în documentele încheiate doar ca fier vechi. Prejudiciul a fost calculat la suma totală de 6.313.748 de euro.
Totul a început de la comisiile de casare
Oamenii legii au mai precizat că gruparea infracțională a funcționat pe trei niveluri. Pe primul nivel s-au situat persoane din conducerea executivă CFR Marfă, al doilea palier a fost reprezentat de către funcționari din cadrul sucursalelor CFR Marfă din Craiova, Timișoara, Brașov, Iași, Galați, Cluj, Constanța, iar pe ultimul nivel s-au aflat reprezentanții firmei de colectare de fier vechi.
Procurorii DIICOT au explicat că ilegalitățile au pornit de la nivelul sucursalelor CFR Marfă către conducerea centrală. La nivelul sucursalelor CFR, comisiile de casare ar fi „uitat“ să consemneze în documente că vagoanele conțineau și oțel, și fier greu.
„Societatea (CFR Marfă – n.r.) a desemnat la nivelul fiecărei comisii de casare constituite la nivelul sucursalelor societăţii de transport, câte un reprezentant care, conform «Convenției comune de lucru», a întocmit împreună cu reprezentanții comisiilor de casare documentele aferente procesului de casare, respectiv procese-verbale de predare-primire, procese-verbale de tăiere, note de cântar, documente în care, cu știință, s-a omis menționarea cantităților de deșeuri de oțel și de fier greu. De asemenea, unii dintre reprezentanții firmei de colectare a deşeurilor au exercitat, la nivel local, constrângeri asupra membrilor comisiilor de casare, amenințând intervenția pe lângă conducerea unității în vederea destituirii din funcție, în cazul în care nu se conformau planului infracțional“, au mai precizat anchetatorii.
După perchezițiile de ieri, oamenii legii au ridicat aproximativ 40 de suspecți pentru a fi duși la audieri, urmând ca procurorul de caz să dispună eventuale măsuri preventive față de aceștia.
Punctul de vedere al CFR Marfă
Gazeta de Sud a solicitat CFR Marfă un punct de vedere față de aceste acuzații, iar reprezentanții companiei de transport au susținut că „contractul de vânzare-cumpărare care face obiectul dosarului anchetat de DIICOT are ca obiect valorificarea prin vânzare a fierului vechi provenit din tăierea a 2.450 de vagoane de marfă care îndeplinesc condiţiile de casare şi care nu mai prezintă utilitate funcţională în condiţiile concrete ale activităţii proprii. Având în vedere faptul că în prezent (ieri – n.r.) la sediile centrale şi teritoriale ale CFR Marfă au loc percheziţii şi audieri, fiind o anchetă în curs de desfăşurare, reprezentanţii societăţii nu pot face alte declaraţii referitoare la acest subiect“.
De asemenea, reprezentanții CFR Marfă au mai precizat că, în perioada următoare, Consiliul de Administraţie va numi o conducere interimară a societăţii.