4 C
Craiova
marți, 12 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljMarcajele rutiere de pe Calea București devin invizibile

Marcajele rutiere de pe Calea București devin invizibile

Strada Calea București din Craiova începe să aibă probleme cu marcajele rutiere, care sunt din ce în ce mai greu de zărit de participanții la trafic. Drumul a fost modernizat cu fonduri europene și recepționat în aprilie 2016, în aceeași perioadă fiind trasate și multe dintre marcajele care acum s-au șters. Municipalitatea susține că situația este cunoscută și că se va interveni în curând pentru împrospătarea vopselei.

Mai mulți cititori GdS ne-au sesizat în legătură cu marcajele rutiere existente pe una dintre cele mai importante artere de circulație din Bănie, Calea București, care sunt tot mai șterse și generează confuzii în trafic. „Vreau să vă aduc la cunoștință o problemă urgentă care privește siguranța rutieră pe strada Calea București. În mai toate intersecțiile mari, marcajele rutiere abia se mai zăresc, se confundă cu cele vechi și generează neînțelegeri. Vă rog să relatați acest aspect, în speranța că se vor vopsi cât mai curând!“, este mesajul primit de la unul dintre cititori. Drumul are, într-adevăr, probleme cu marcajele, pentru că vopseaua trasată anul trecut abia se mai vede pe anumite porțiuni. Unele marcaje longitudinale, cum sunt cele de separare a benzilor pe același sens, dar și transversale, respectiv de oprire, de cedare a trecerii sau de traversare pentru pietoni, devin invizibile și ar avea nevoie de o împrospătare a vopselei. Mai ales că îi pun în dificultate pe unii șoferi.
Aceste probleme se regăsesc pe tronsonul reabilitat al străzii Calea București, cel cuprins între intersecţia cu bulevardul Carol I şi Pasajul Electroputere, recepționat în urmă cu un an. Drumul a fost modernizat în cadrul unui proiect cu fonduri europene, a costat circa 30 de milioane de lei, dar lucrările au ridicat o serie de obiecții. Din acest motiv și constructorul, Delta ACM, s-a întins cu remedierile până pe 30 mai 2016, deși procesul-verbal de recepție a lucrărilor fusese semnat pe 27 aprilie 2016. Unele reparații au fost făcute atunci în bătaie de joc, iar primăria a somat constructorul să remedieze deficiențele constatate, cum ar fi refacerea unor suprafeţe, alveole de autobuz şi spaţii de parcare, aducerea la cotă a unor cămine, readucerea la starea iniţială a unor suprafeţe de trotuar, schimbarea unor indicatoare care nu au minimum 1,80 metri înălţime, dar și refacerea unor marcaje rutiere. Nu toate sarcinile au fost însă și duse la îndeplinire de constructor, iar GdS a mai prezentat ulterior indicatoare de pe Calea București care nu depășeau un metru înălțime sau marcaje rutiere care începeau să-și piardă din culoare.

Durata de „viață“ a vopselei, între șase și 12 luni

În prezent, mai toate marcajele rutiere de pe tronsonul reabilitat al străzii Calea București sunt șterse, în special în zona intersecțiilor, de la intersecția cu Nicolae Bălcescu până la cea cu strada Sărarilor. Ar fi trebuit să țină mai mult vopseaua cu care au fost trasate marcajele? După terminarea lucrărilor, strada a primit o garanție de cinci ani, dar vopseaua se pare că nu poate dura mai mult de un an. Pe site-ul unui cunoscut producător autohton de vopsele se precizează că „marcajele rutiere cu materiale convenţionale se execută cu vopsele clasice pe bază de solvent organic sau cu vopsele ecologice pe bază de apă, asigurând o durată de exploatare normală de șase până la 12 luni“. Lucru confirmat și de un specialist în drumuri contactat de GdS. „Vopseaua folosită la marcajele de pe drumurile naționale și județene, dar și de pe drumurile din localități nu rezistă mai mult de un an. În funcție de compoziție, dacă este pe bază de apă sau de solvenți, și de condițiile meteo în care a fost trasată, durata ei de exploatare este între șase și 12 luni. Vopseaua cu care s-au trasat marcajele pe Calea București, fiind diluabilă cu apă, are o durată de viață de maximum șase luni“, a explicat acesta.
În fișa tehnică din caietul de sarcini însușit de constructor la momentul câștigării licitației se precizează că vopseaua folosită la marcajele rutiere trebuie să fie albă, ecologică, monocomponentă, diluabilă cu apă (fără solvenți organici), reflectorizantă pe suprafețe uscate și ude. „Înainte de marcajul final trebuie aplicată și o amorsă cu uscare la acțiunea aerului, necesară pentru a asigura aderența vopselei la suprafața drumului“, se mai preciza în caietul de sarcini. Având în vedere toate acestea, primăria ar fi trebuit să intervină mult mai devreme pentru refacerea marcajelor. O va face însă în perioada următoare, după cum a precizat, pentru GdS, purtătorul de cuvânt al Primăriei Craiova, Marina Andronache. „Au fost identificate zonele de pe strada Cale București unde marcajele rutiere nu mai sunt corespunzătoare și s-a făcut comandă către RAAPDFL Craiova pentru refacerea acestora. În perioada următoare se va interveni și în această zonă“, a afirmat aceasta.

Șanțurile din parcări, o problemă încă nerezolvată

Dacă tot se va reveni pe Calea București, municipalitatea ar trebui să-și reamintească o problemă rămasă încă nerezolvată după recepția de anul trecut: locurile de parcare existente înainte de demararea reabilitării și șanțurile lăsate ulterior de constructor. Când a turnat asfaltul, Delta ACM nu a mai făcut, pe anumite porțiuni, și legătura între carosabil şi parcările deja existente. Așa că între unele locuri de parcare și stradă au rămas adevărate șanțuri în care șoferii își rup mașinile. Unii chiar își lasă autoturismele cât mai mult în stradă, pentru a nu mai „sări“ șanțul, la alții roțile rămân în aer, din cauza gropilor. Anul trecut, reprezentanţii municipalităţii susțineau că Delta ACM a avut sarcina să facă legătura dintre carosabil şi locurile de parcare doar în cazul parcărilor nou construite și că șanțurile vor fi astupate ulterior. Nu s-a mai întâmplat însă acest lucru. O singură problemă din cele sesizate de GdS s-a rezolvat, cea cu trecerea de pietoni din dreptul Bisericii „Eroii Neamului“. Aceasta dădea direct în locurile de parcare amenajate în cadrul proiectului de reabilitare a străzii, iar pietonii erau nevoiți să ocolească mașinile, pe partea carosabilă. După ce au anulat eronat două locuri, soluția găsită a fost aceea a prelungirii trecerii de pietoni până la trotuar, prin locurile de parcare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS