Proiectul de reabilitare a Parcului „Nicolae Romanescu“ din Craiova, cel mai mare parc natural din sud – estul Europei, a pierdut câteva obiective marcante, și anume Podul Suspendat, Velodromul și Hipodromul. Acestea fac, în prezent, notă discordantă comparativ cu noua față a parcului proaspăt refăcut, deoarece nu pot fi folosite de publicul larg, așa cum ele au fost gândite inițial.
În cazul Podului Suspendat, nici nu s-a încheiat recepția parcului că acesta a fost închis. Părțile din metal sunt ruginite, iar podeaua din lemn este degradată. Motivul pentru care traversarea podului este blocată îl constituie verificările tehnice, spune administrația locală. Reparațiile au tot fost amânate, chiar dacă se știa că în podea sunt găuri, iar cine trece pe aici riscă oricând să se accidenteze. Iată ce explicații au, la acest moment, autoritățile locale. „Podul Suspendat a avut o situație nefericită. El mai fusese reabilitat și nu trecuse perioada de cinci ani de monitorizare. De aceea nu a putut să facă obiectul proiectului de reabilitare de acum. Abia la sfârșitul anului trecut s-au împlinit cei cinci ani și s-a făcut documentația pentru reabilitarea podului. S-a început cu expertiza tehnică și cu Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenție, care la acest moment sunt la Ministerul Culturii spre avizare. După ce primim avizul mergem mai departe la faza de proiectare și execuție, după care mai trece încă o dată pe la Ministerul Culturii. Cert este că aici lucrurile se mișcă foarte greu, iar la insistențele noastre ni s-a spus că sunt prioritare proiectele pe bani europeni care trebuie să se închidă. Aceasta este legislația și noi trebuie să respectăm toți acești pași prevăzuți pentru astfel de monumente“, a explicat primarul municipiului Craiova, Mihail Genoiu.
La ambele capete ale podului au fost montate plase din sârmă și benzi care limitează trecerea oricărui doritor să admire o astfel de bijuterie arhitectonică.
Velodrom olimpic, plin de buruieni
Căutând date despre Velodromul din Parcul „Romanescu“, pe site-ul Primăriei Craiova apare următoarea descriere: „Un Velodrom de dimensiuni olimpice, cu tribune, nocturnă, zone verzi și rețelele necesare, un Velodrom care poate avea multiple destinații: pistă de karting, terenuri de tenis, fotbal, handbal, patinoar pe timp de iarnă, dar şi loc de desfăşurare a diferitelor concerte şi manifestaţii artistice“.
Într-adevăr, aici s-au desfășurat concursuri de biciclete, un simpozion internațional de sculptură, manifestări prilejuite de Zilele Craiovei, Festivalul viei și vinului și multe alte evenimente. Asta a fost cu ani în urmă, azi betonul este năpădit de buruieni, pista este crăpată și pe alocuri plină de denivelări și bălți, atunci când plouă. Edificiul a fost parcă lovit de ghinion încă de la început, deoarece constructorii nu au reuşit să toarne betonul cu înclinaţia impusă de standardele internaţionale şi este impracticabil pentru ciclismul de performanţă. Periodic, acolo se organizează concursuri de automobilism, bâlciuri şi concerte. În ciuda faptului că arată așa, Velodromul încă este o atracție pentru amatorii de plimbări cu bicicleta, când aleile parcului sunt aglomerate. În orice moment al zilei găsești pe pista Velodromului două, trei persoane pedalând, mergând cu rolele sau alergând. Din punct de vedere sportiv, însă, Velodromul din Parcul „Romanescu“ nu a mai oferit nimic nou locuitorilor urbei. Craiovenii care își petrec câteva clipe de relaxare aici sunt de părere că, în privința aspectului arenei, „s-ar putea și mai bine“. Reprezentanții primăriei recunosc că și Velodromul trebuie să treacă printr-un program de transformare. „Velodromul a fost o investiție care nu și-a atins întotdeauna utilitatea. El a fost folosit ca platformă pentru diverse evenimente. Încercăm să gândim o introducere a lui într-un circuit sportiv, așa cum a fost gândit inițial. Trebuie să umblăm la suprafața de rulare, pentru că betonul nu este cea mai fericită cale de mers cu bicicleta. Trebuie să aibă un grad de dotare la nivel competițional maxim“, a mai precizat Mihail Genoiu.
Când va veni și vremea Hipodromului?
Să nu uităm Hipodromul, care ocupă peste 20 de hectare din totalul de 96 de hectare, câte are parcul. Cel mai mare hipodrom din ţară, construit în anul 1903, unde se organizau competiţii de echitaţie, a ajuns acum o ruină. În urmă cu mai bine de un secol, aici era locul de întâlnire pentru „lumea bună“ din Craiova. Hipodromul face parte integrantă din Parcul „Nicolae Romanescu“ și este cea mai văduvită parte a parcului în privința îmbunătățirilor. În prezent, terenul Hipodromului este împărțit între CSM Craiova și primărie. În anul 2010, în urma unui proces între cele două instituții, CSM Craiova a mai rămas cu 2,6 hectare. În proprietatea clubului mai sunt doar terenul de concurs, manejul mic, terenul de antrenament și toate clădirile, cu tot cu terenul de sub ele. Tribunele și restul terenului au rămas în subordinea primăriei. Municipalitatea spune că nu a uitat nici de Hipodrom. „Am reînceput demersurile pentru preluarea Hipodromului de la Ministerului Tineretului și Sportului. Noi am mai făcut astfel de demersuri, dar a fost invocată o lege și nu am avut aprobarea ministerului. Hipodromul și suprafața din jurul acestuia pot fi reintroduse în circuitul sportiv. Hipodromul poate fi reabilitat și să îl facem la nivelul competițiilor europene, pentru că sportul ecvestru este foarte căutat în Europa de Vest și aducător de mulți turiști. Mă gândesc la atragerea de fonduri europene cu prioritate“, spune primarul Craiovei.