3.4 C
Craiova
sâmbătă, 28 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljRAT Craiova, sancționată din cauza tramvaielor

RAT Craiova, sancționată din cauza tramvaielor

Pentru că unele peroane sunt prea înguste, iar distanța dintre ele și scara vagonului prea mare, mulți călători au probleme cu urcarea și coborârea din tramvai (Foto: arhiva GdS)
Pentru că unele peroane sunt prea înguste, iar distanța dintre ele și scara vagonului prea mare, mulți călători au probleme cu urcarea și coborârea din tramvai (Foto: arhiva GdS)

Printre instituțiile sancționate anul trecut de Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Dolj se numără și SC RAT SRL Craiova, societatea controlată de primărie care gestionează transportul public din oraș. RAT a primit avertisment din cauza neadaptării mijloacelor de transport în comun în privința accesului neîngrădit al persoanelor cu dizabilități. Dacă 102 autobuze, din 137, au fost adaptate, la tramvaiele din dotare aflate în circulație nu s-a făcut nici o modificare în acest sens. Și la parcarea subterană sunt astfel de probleme.

Agenţia Judeţenă pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (AJPIS) Dolj, aflată în subordinea Ministerului Muncii și Justiției Sociale, a acordat anul trecut sancțiuni mai multor instituții care nu respectă drepturile persoanelor cu dizabilități, pornind de la existența rampelor de acces în clădiri până la accesul acestor persoane la mijloacele de transport în comun. Printre cei sancționați se numără și SC RAT SRL Craiova, societatea controlată de primărie care gestionează transportul public din oraș. În raportul AJPIS Dolj pe anul 2016, făcut public la ultima întrunire a Colegiului Prefectural, se precizează că, în urma verificării accesului neîngrădit al persoanelor cu dizabilitate la mijloacele de transport în comun, la RAT Craiova s-a identificat un parc auto de 180 de autobuze, din care 137 funcționale și 102 adaptate, dar și 14 tramvaie utilizate și neadaptate, din 29 existente. „A fost acordat avertisment la RAT Craiova, deoarece situația s-a îmbunătățit față de anii anteriori 2014 și 2015, iar până în 2018 vor fi echipate 26 de autobuze noi adaptate“, se menționa în raportul AJPIS Dolj. „Ministerul Muncii a plătit multe amenzi pentru nerespectarea drepturilor persoanelor cu dizabilități, dar noi am mers mai mult pe avertismente și pe remedierea situației. Păi ce facem dacă aplicăm amenzi între noi, stat la stat? Am luat însă aceleași măsuri și în cazul privaților, nu am făcut diferențe“, a completat Marius Simcelescu, directorul executiv al Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Dolj.
Probleme cu tramvaiele există de când acestea au fost repuse în circulație, în mai 2016, odată cu finalizarea proiectelor privind reabilitarea străzii Calea București și a căii de rulare a tramvaielor și cu mult lăudata modernizare cu 10.000 de euro pe bucată a acestor mijloace electrice de transport. După ce nouă dintre peroane au fost desființate și repoziționate după intersecții, GdS a sesizat faptul că acestea sunt construite greșit, fiind mult mai înguste decât prevăd normativele. Din acest motiv, exista și o distanță mult prea mare între peron și scara vagonului, lucru care îi punea în dificultate pe mulți dintre călători, atât la urcarea, cât și la coborârea din tramvai. Deși Primăria Craiova a fost somată încă de atunci să remedieze situația, peroanele nu au fost lățite nici până în prezent, autoritățile considerând că mai bine se așteaptă după tramvaiele noi, care se vor achiziționa pe viitor cu fonduri europene, decât să se intervină. Cum tramvaie noi nu se pot achiziționa prea curând (nu mai devreme de 2018-2019), actualele, „modernizate la standarde europene“, cum se specifica la acea vreme, vor fi în continuare greu de folosit nu doar de către persoanele cu dizabilități, ci și de mulți dintre călători.

Nici parcarea subterană nu respectă legea

Parcarea subterană nu are decât șase locuri pentru autovehiculele persoanelor cu dizabilități, deși legea impunea un minim de 24 (Foto: arhiva GdS)
Parcarea subterană nu are decât șase locuri pentru autovehiculele persoanelor cu dizabilități, deși legea impunea un minim de 24 (Foto: arhiva GdS)

Directorul executiv al Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Dolj a mai anunțat că nici parcarea subterană din centrul Craiovei, construită în cadrul unui proiect european în valoare de peste zece milioane de euro, nu respectă prevederile legii privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. Și în acest caz, Primăria Craiova, beneficiara obiectivului, s-a ales doar cu un avertisment. „Există o problemă și cu parcarea subterană, pentru că nici aici nu sunt respectate drepturile persoanelor cu dizabilități. Ar fi trebuit amenajate un minimum de 24 de locuri de parcare pentru aceste persoane, nu doar șase. Nu am amendat primăria, am dat doar un avertisment și am transmis să fie marcate cu acele semne și restul de locuri“, a spus Marius Simcelescu.
Conform proiectului, parcarea subterană de lângă Teatrul „Marin Sorescu“ a fost prevăzută cu 619 locuri, din care doar șase pentru autovehiculele deținute de persoanele cu dizabilități, marcate și semnalizate ca atare. Potrivit art. 65 alin. (1) din Legea nr. 488/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările și completările ulterioare, „în spațiile de parcare de pe lângă clădirile de utilitate publică, precum și în cele organizate vor fi adaptate, rezervate și semnalizate prin semn internațional cel puțin 4% din numărul total al locurilor de parcare, dar nu mai puțin de două locuri, pentru parcarea gratuită a mijloacelor de transport pentru persoane cu handicap“. Proiectantul, constructorul și beneficiarul au omis însă acest lucru, rezervând doar 1% din locurile de parcare persoanelor cu dizabilități.
În rest, AJPIS Dolj a mai anunțat că a controlat în 2016 și 316 unități de învățământ în privința amplasării rampelor de intrare în clădiri și a adaptării grupurilor sanitare pentru persoanele cu dizabilități, precum și în privința reconfigurării rampelor care nu corespundeau parametrilor tehnici (înclinație, balustradă, rebord lateral), dispunând peste o mie de măsuri de remediere. Dintre acestea, 464 de măsuri au fost îndeplinite, 334 neîndeplinite, iar 221 erau în curs de îndeplinire, termenul fiind anul 2017, potrivit AJPIS Dolj. „Pentru măsurile neîndeplinite s-a dat avertisment, cu termen de realizare de șase luni de la data constatării”, se mai precizează în raportul Agenției.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS