Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a publicat ieri în Sistemul Electronic de Achiziții (SEAP) o notificare prin care anunță firmele că anulează licitația pentru actualizarea Studiului de Fezabilitate (SF) și Proiectarea autostrăzii Craiova – Pitești, licitație lansată în decembrie anul trecut. Decizia vine după ce premierul Sorin Grindeanu anunța acum o lună la Ford că guvernul vrea să lanseze o nouă licitație pentru proiectarea și execuția unui drum expres pentru a câștiga timp și că lucrările vor începe în 2018. Luni, șeful PSD, Liviu Dragnea, anunța și el că de la Craiova la București se va ajunge nu pe unul, ci pe două drumuri expres.
Guvernul a pus cruce oficial autostrăzii Craiova – Pitești după ce CNAIR, companie din subordinea Ministerului Transporturilor, a anunțat ieri firmele interesate că anulează licitația demarată anul trecut pentru actualizarea SF-ului și pentru proiectarea autostrăzii. Premierul Grindeanu prefațase această decizie cu ocazia vizitei din aprilie, de la Ford, când spunea că guvernul renunță la ideea de autostradă, deoarece construirea ei durează prea mult și va lansa altă licitație pentru proiectarea și execuția unui drum de mare viteză. Grindeanu dădea și termene: începutul lunii mai – lansarea licitației, în toamnă – desemnarea câștigătorului și organizarea de șantier, începutul anului 2018 – construirea propriu-zisă. Specialiștii în domeniu au criticat dur transformarea autostrăzii în drum expres, spunând că decizia este neinspirată şi că o astfel de şosea rapidă ar fi doar cu 10-15% mai ieftină decât o autostradă şi mult mai salbă la capitolele siguranţă, confort şi capacitate. Luni, președintele PSD, Liviu Dragnea, a supralicitat spunând că pe ruta Craiova – București vor fi două drumuri expres. „Vorbim de două drumuri expres care trebuie să se întâmple. Deja la Craiova-Piteşti, prin Slatina, au început procedurile. A fost o decizie înţeleaptă că s-a renunţat la autostradă pentru că putea să fie cine ştie când, peste mulţi ani. S-a trecut pe această variantă, mai bună. A doua cale de comunicaţie este Bucureşti – Slatina -Craiova, fosta Autostradă a Sudului, care va fi tot drum expres sau drum de mare viteză. Şi acesta trebuie să se întâmple în acest mandat. Deci, vor fi două căi de comunicaţii importante pentru Slatina şi pentru Craiova“, a declarat Dragnea. Nici una dintre declarații nu este corectă.
CNAIR dă vina pe Curtea de Conturi
În primul rând, CNAIR a motivat anularea licitației fără să spună că preferă drumul expres și a dat vina pe Curtea de Conturi a României, care ar fi considerat drept prejudiciu cheltuirea unor sume pentru revizuirea altor SF-uri. „Vă informăm ca Autoritatea contractantă ANULEAZĂ procedura de atribuire a contractului „Revizuire Studiu de Fezabilitate și Elaborare Proiect Tehnic pentru Autostrada Pitești – Craiova”(…) din următoarele motive: în urma verificării unor proceduri de revizuire a unor Studii de Fezabilitate, Curtea de Conturi a României a dispus, în baza Deciziei CCR nr. III/19 încadrarea ca prejudiciu a unor cheltuieli plătite în cadrul contractelor de revizuire pentru activități similare derulate și în contractul inițial de elaborare a Studiilor de Fezabilitate inițiale. Mai mult decât atât, s-a dispus extinderea verificărilor și pentru celelalte contracte similare din cadrul CNAIR. Urmare acestui raport, CNAIR a reanalizat specificațiile prezentei documentații de atribuire. Având în vedere că unele dintre activitățile incluse în caietul de sarcini sunt similare cu unele activități derulate în cadrul contractului inițial de elaborare a studiului de fezabilitate, se impune modificarea acestuia și implicit a valorii estimate a procedurii. Astfel, având în vedere necesitatea modificării prevederilor caietului de sarcini, implicit a modificării valorii estimate a contractului, autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri corective fără ca acestea să conducă la încălcarea prevederilor art. 12 coroborate cu prevederile art. 172 alin. 5 din Legea nr. 98/2016. Drept urmare, Autoritatea Contractantă a decis, în conformitate cu prevederile art. 212 aliniat (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016 anularea procedurii de licitație deschisă“, se arată în notificarea publicată în SEAP. Articolul 12 invocat de CNAIR spune că „valoarea estimată a achiziţiei se determină înainte de iniţierea procedurii de atribuire şi este valabilă la momentul iniţierii procedurii de atribuire“, articolul 172 spune, la alineatul 5, că „toate cerinţele privind capacitatea solicitate de autoritatea contractantă trebuie să aibă legătură cu obiectul contractului de achiziţie publică/acordului-cadru şi să fie proporţionale prin raportare la obiectul acestuia“, iar articolul 212 prevede că „autoritatea contractantă are obligaţia de a anula procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică/acordului-cadru în următoarele cazuri: c) dacă încălcări ale prevederilor legale afectează procedura de atribuire sau dacă este imposibilă încheierea contractului“. Craiova – Pitești este prinsă în varianta finală a Master Planului de Transporturi ca având finanțare europeană, perioadă de implementare 2017 – 2020, un cost de 900 de milioane de euro și o lungime de 124 de kilometri. Schimbarea autostrăzii în drum de mare viteză ar trebui să primească și acceptul Comisiei Europene, cea care dă bani.
Dragnea a greșit un pic traseul
Al doilea drum expres de care vorbește Liviu Dragnea figurează deja în Master Planul de Transporturi ca drum expres, dar traseul său oficial nu are nici o legătură cu Slatina, ci cu Alexandria. Drumul București – Craiova este prins la poziția a șaptea, cu un cost de 764 de milioane de euro, o lungime de 195 de kilometri și o perioadă de implementare între 2026 și 2031. Potrivit Master Planului, traseul său este Craiova – Caracal – Alexandria – București (cu intrare prin Bragadiru). Slatina, ca punct intermediar pe traseu, de care vorbește Dragnea, a fost una dintre variantele luate în calcul la întocmirea Master Planului în urmă cu câțiva ani.