Lucrările la cartierul chinezesc din Craiova sunt programate să fie reluate spre sfârșitul acestei veri, cel mai probabil în jurul datei de 1 august, după cum a anunțat consultantul proiectului, Corneliu Stănescu. Actualul constructor, Shandong Ningjian, cu sediul în Craiova, va fi cumpărat de o societate de stat, China Railway, cunoscută și sub denumirea de CR14, care a depus la primărie un certificat de depozit din care rezultă că are disponibil în conturi circa 130 de milioane de euro. După noile calcule și negocieri, cartierul ar trebui finalizat la cheie în 22 de luni, adică în iunie 2019. Principala problemă a constructorilor este, în prezent, criza de forță de muncă de pe piață.
O nouă firmă din China, deținută de stat, se pregătește să preia lucrările de la cartierul chinezesc din Craiova. Este vorba de China Railway 14 th Bureau Group Co. Ltd(CR14), societate de construcții cu trei calificări speciale, căi ferate, locuințe și lucrări municipale publice, aflată sub administrația Comisiei Consiliului de Stat pentru Supravegherea și Administrarea Activelor de Stat. În documentele trimise primăriei, CR14 este descrisă ca una dintre cele mai puternice companii de construcții din China, cu un capital social de circa 400 de milioane de euro, active totale de aproximativ 4 miliarde de euro, 15.000 de angajați și o capacitate anuală de construcție de peste 8 miliarde de euro. Compania desfășoară activități în domeniul căilor ferate, autostrăzi, locuințe, inginerie municipală, metrou, resurse minerale și activează în 31 de provincii din China și în 17 țări străine. China Railway urmează să cumpere integral firma Shandong Ningjian, deținătoarea contractului de concesiune a terenului de pe strada Caracal și cea care nu a reușit să obțină fondurile necesare continuării lucrărilor. Primăria Craiova a solicitat Shandong ca până pe 31 mai 2017 să aducă dovada că deține banii pentru finalizarea cartierului, în caz contrar, toate lucrările urmând să revină primăriei gratuit. Soluția găsită de partea chineză este China Railway. Firma de stat a început deja demersurile pentru achiziționarea Shandong și a depus și dovada că are în conturi circa 130 de milioane de euro. „Ne-au trimis și am depus la primărie un extras de cont autentificat la notariatul de stat din China cu un depozit de 130 de milioane de euro disponibil în momentul ăsta. Transferul efectiv de acțiuni încă nu a fost făcut, dar au semnat acordul de înțelegere de vânzare a companiei. Ei vor deveni unici acționari ai companiei din Craiova. Au trimis o scrisoare către primărie și au spus ce proceduri au de făcut. Acum două luni au avut o discuție cu primarul interimar căruia i-au spus intenția de a achiziționa firma, li s-a spus că este ok de principiu, dacă se încadrează în timp, ei au demarat toate treburile astea și spun în scrisoare ce au făcut până acum. În urma verificărilor de la firmă li s-a mai cerut încă o evaluare a activelor din Craiova, s-a angajat o firmă de consultanță din București care le-a făcut evaluarea, acum mai vin alte persoane de la altă firmă din China, adică ei fac procedurile astea care sunt foarte riguroase, având în vedere că sunt companie de stat. Ei zic că în maximum 60 de zile demarează lucrările, de când au trimis documentele astea, adică de săptămâna trecută“, a explicat Corneliu Stănescu, consultantul proiectului. Potrivit acestuia, reprezentanții China Railway au semnat deja un memorandum de înțelegere cu cele două companii de proiectare și management. „S-au înțeles pe cifre, pe termene și pe toate cele. Pe noua înțelegere, proiectul integral se va termina la cheie în 22 de luni din momentul în care se restartează. Cu ce firme din România vor lucra vom vedea. Am făcut prospecții de piață, dar cea mai mare problemă este că există o criză majoră de forță de muncă în toată România. Cei de la Confrasilvas (principalul contractor – n.r.), în principiu vor să continue, dar au spus că au luat două lucrări mari și vor da răspunsul în maximum șapte zile din momentul în care se anunță termenul. S-a discutat și cu Bog Art și-au exprimat și ei intenția, au spus că au capacitate și că pot. Cu Recon (de asemenea, contractor existent – n.r.) nu au discutat încă. Cel mai important este că oamenii și-au asumat acest proiect, deoarece prețurile au crescut foarte mult și în piața imobiliară, și în piața muncii. Costurile cresc semnificativ cu forța de muncă, dar și-au asumat prețul actual“, a spus Stănescu. Consultantul apreciază că pentru finalizarea cartierului trebuie investite peste 40 de milioane de euro.
CR14 cere o păsuire de două luni
Într-un document trimis primăriei de oficiali chinezi pe 17 mai se solicită o prelungire cu 60 de zile a termenului de 31 mai necesar finalizării procedurilor de preluare a firmei Shandong. „Compania noastră a hotărât să cumpere compania țintă (Shandong – n.r.), precum și proiectul țintă al acesteia. Pentru a realiza acest lucru, trebuie să executăm următoarele proceduri, în conformitate cu reglementările din R.P. Chineză, precum și cu practica internațională“, se arată în scrisoare. Printre proceduri se numără evaluarea internă și aprobarea conducerii, auditul financiar și evaluarea activelor. „Finalizarea procedurilor de mai sus durează, în mod uzual, cel puțin 3-4 luni. Cu toate acestea, de la 24 martie, dată la care v-am confirmat începerea demersurilor legale, a trecut doar o lună și am realizat deja următoarele proceduri: due-dilligence financiar, fiscal și legal, evaluare internă și aprobarea conducerii și a Consiliului de Adminstrație, negocieri purtate cu acționarul companiei-țintă și încheierea unui acord provizoriu, semnarea unui protocol de due-dilligence(…) și demararea procedurilor respective. Deși am făcut progrese parțiale, procedurile rămase vor mai dura încă două luni. Prin urmare, solicităm o prelungire cu 60 de zile a termenului anterior și anume să finalizăm tranzacția și să reîncepem construcția acestui proiect la sfârșitul lunii iulie“, se mai arată în scrisoare.