4.2 C
Craiova
miercuri, 13 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljIndustria dispare, comerțul ia amploare!

Industria dispare, comerțul ia amploare!

În ultimii ani, în Dolj, producția industrială a început să scadă semnificativ, iar multe fabrici importante din Craiova și din împrejurimi și-au diminuat activitatea, în timp ce altele s-au desființat. În schimb, comerțul se dezvoltă încontinuu, iar în fiecare an apar supermarketuri și hipermarketuri noi. 

Economia Doljului s-a schimbat radical în ultimii ani, contrar cu ceea ce se întâmplă în alte zone ale țării. În timp ce în partea de Vest a țării apar tot mai multe unități industriale, grupate în parcuri industriale, în Craiova industria se diminuează atât ca număr de unități producătoare, cât și ca valoare a producției realizate. În același timp, în locul unităților industriale emblematice pentru Craiova s-au deschis diverse supermarketuri, hipermarketuri sau chiar mall-uri.

Electroputere Craiova, ce a fost și ce a ajuns

În anii de glorie, Electroputere avea 15.000 de angajați și era cea mai mare unitate industrială de la nivelul județului. La ora actuală, fabrica mai are circa 700 de angajați, iar mai multe divizii au fost vândute. Toate locomotivele care aparțin CFR Călători au fost produse la Craiova, cu mulți ani în urmă. La ora actuală, divizia de locomotive de la Electroputere a fost vândută cu tot cu know-how către Electroputere VFU Pașcani, companie controlată de Group Feroviar Român, care a preluat și Reloc Craiova.
Electroputere și-a restrâns considerabil activitatea industrială an de an. În urmă cu câțiva ani a vândut câteva hale de producție și terenul aferent către compania care a construit mall-ul Electroputere Parc. Astăzi, dacă spui unui taximetrist că vrei să ajungi la Electroputere, el va întreba dacă mergi la mall. Tinerii cunosc locul respectiv numai prin prizma mall- ului și doar nostalgicii care au lucrat în uzină sau cei care au avut rude care au muncit la Electroputere își aduc aminte de colosul industrial de odinioară.

Doljchim și Olpo sunt istorie, iar Pan Group și-a restrâns activitatea

Producătorul de îngră-șăminte chimice Doljchim de la Ișalnița a fost ras de pe fața pământului, după ce noul proprietar OMV-Petrom a decis că activitatea nu mai era productivă. În locul lui sunt ruine. Municipalitatea intenționa să facă un parc industrial, însă nu există un proiect concret, ci totul s-a oprit la stadiul de promisiuni electorale. Potrivit unor specialiști, zona ar trebui mai întâi decontaminată, pentru a putea să se mai construiască ceva acolo.
Fabrica de ulei de la Podari a fost distrusă. Linia tehnologică și tehnologia de fabricație au fost vândute, dar noul investitor a mutat producția de ulei în altă parte, lăsând în urmă ruine și sute de persoane disponibilizate. Acum, în locul fabricii de ulei au fost închiriate câteva spații de depozitare a cerealelor.
Pan Group și-a diminuat afacerile, vânzând divizie cu divizie. Cunoscut odinioară drept cel mai mare producător de pâine și produse de panificație din regiune, Pan Group a vândut divizia de biscuiți și pe cea de salatini, a mai înstrăinat din active și alte afaceri și a rămas doar cu fabricarea de pâine. Muncitorii au fost disponibilizați an de an, unii dintre ei fiind preluați de producătorul turc Eti, deschis în Parcul Industrial Craiova, alții îngroșând rândurile șomerilor.
Avioane Craiova nu mai produce nimic de ani de zile, ci doar repară câteva avioane pe an. De asemenea, producătorul de tractoare MAT SA Craiova a trecut în proprietatea privată, însă uzina produce mult mai puțin decât în anii de glorie (circa 130-150 de tractoare pe an, doar la comandă, față de peste 1.000 de tractoare produse în trecut), cu toate că este singurul producător de tractoare din regiune și printre puținii din țară.

Cine mai produce în industria din Craiova

Marile unități industriale active, care s-au menținut pe piață în Craiova, pot fi numărate pe degetele de la o mână. Ford este cel mai mare producător industrial al momentului, cu cea mai mare valoare a cifrei de afaceri și pondere în industria locală, dar este și cel mai mare exportator din județ și unul dintre cei mai mari din țară. După ce a avut o perioadă în care producția autovehiculului B-Max a scăzut, iar unitatea de producție a trecut la disponibilizări voluntare de personal ajungând la un număr mai mic de angajați decât în momentul preluării uzinei de la statul român, anul acesta activitatea companiei pare să se fi redresat, fiind anunțată demararea producției celui de-al doilea model în uzina craioveană, din toamna acestui an. Pentru pregătirea producției mini SUV-ului de oraș EcoSport, Ford a anunțat că va angaja în vara aceasta la Craiova peste 900 de persoane. În sfera industriei se mai numără și unități mai mici, cum ar fi furnizorii Ford situați pe platforma industrială din curtea fabricii de autovehicule, respectiv Adient (fostul Johnson Controls), Kirchhoff și alții, care funcționează ca „sateliți“ ai Ford.
Dintre marile unități industriale au mai rămas active pe piață Cummins Generator Technologies, care produce generatoare pentru piața externă, deși și această companie a avut ceva probleme de piață anul trecut și a fost nevoită să treacă la disponibilizări. Totuși, Cummins a reușit să mențină un nivel ridicat al cifrei anuale de afaceri. Se mai menține Popeci Utilaj Greu, fostul IUG, care produce utilaje de mari dimensiuni, în special pentru export, dar și diverse utilaje de talie mai mică, pentru Siemens și alți coloși industriali ai lumii.
Producătorul de prefabricate și pavaje Elpreco SA se menține în trend pe piață, deși compania a vândut, în urmă cu doi ani, divizia de țiglă, cu tot cu linia tehnologică. Elpreco încearcă să reziste într-un mediu concurențial și să își dezvolte afacerile la nivel regional și național.
Pe platforma industrială a Craiovei mai există fabrica de bere Heineken, care, de asemenea, a reușit să se mențină la un nivel considerabil al afacerilor.
Încearcă să se mențină pe piață producătorul de rame electrice moderne de tren Softronic. Grupul de companii Softronic este proprietarul primului tren privat din România, Hyperion, operat de Softrans, care concurează de departe și la condiții, și la prețuri trenurile prăfuite de la CFR.

Cifra de afaceri din comerț, mai mare decât cea din industrie

În timp ce o mare parte a industriei mare moare încet în Craiova, comerțul câștigă teren nu doar ca unități care se inaugurează anual în oraș, ci și ca valoare a afacerilor.
Amploarea comerțului în județul Dolj și cu precădere în Craiova este susținută de cifrele înregistrate anual de Direcția Județeană de Statistică Dolj. Conform datelor statistice, furnizate la solicitarea GdS, se observă că din 2012 încoace cifra de afaceri înregistrată de totalul industriei doljene a început să înregistreze un declin semnificativ valoric, în timp ce cifra de afaceri din comerț a crescut considerabil.
Conform datelor de la Statistică, în 2012 totalul industriei doljene a avut o valoare a cifrei de afaceri de 10,46 miliarde de lei, în 2013 a crescut la 12,69 miliarde de lei, anul respectiv fiind cel în care Ford a produs și a exportat cel mai mult, fapt ce a influențat pozitiv cifra de afaceri totală din industria locală. În 2014, volumul producției industriale a scăzut, astfel că cifra de afaceri din industrie s-a diminuat ușor la 12,20 miliarde de lei. În 2015, scăderea cifrei de afaceri din industrie a fost mai mare, în județ toate fabricile au vândut producție în valoare de 11,58 miliarde de lei, conform datelor de la Statistică. În 2016, scăderea a fost și mai mare față de 2015, Statistica înregistrând un indice al producției industriale față de 2015 de 91,9%, ceea ce înseamnă că în 2016, cifra de afaceri din industrie a scăzut cu 9,1% față de 2015.
În schimb, comerțul a evoluat constant în intervalul analizat. Conform cifrelor totalizate de Direcția Județeană de Statistică Dolj, în 2013 cifra de afaceri din comerț realizată în 2013 în Dolj era mai mică decât cea din industrie, situându-se la 9,94 miliarde de lei (în creștere de la 8,92 de miliarde de lei cât fusese în 2011). În 2013, comerțul a crescut ca valoare și a ajuns să totalizeze 10,2 miliarde de lei. În 2014, consumul a fost din ce în ce mai dezvoltat, astfel că doljenii au cumpărat produse în valoare de 11,13 miliarde de lei. Și în 2015, consumul a continuat să se intensifice în Dolj, astfel că cifra de afaceri din comerț a urcat la 11,30 miliarde de lei, situându-se aproximativ la același nivel cu cifra de afaceri din industria Doljului.
Cu alte cuvinte, în 2015 doljenii au consumat din magazine, supermarketuri și hipermarketuri exact cât au produs toate fabricile din județ la un loc. Din 2016, producția a scăzut și mai mult, iar valoarea cifrei de afaceri din industrie a scăzut cu 9,1% față de 2015. În schimb, consumul a explodat, ca urmare a reducerii TVA și a ieftinirii anumitor produse, în special alimentare. Statistica doljeană nu mai are date privind cifra de afaceri din comerț pe 2016 și 2017, însă din datele prezentate la nivel național reiese că, în general, consumul a crescut spectaculos. Creșterea economică de 5,7% anunțată pentru primul trimestru al anului 2017 s-a bazat, în principal, pe stimularea consumului. În același timp, ponderea în economie se schimbă, în contextul în care industria scade. Presupunând că valoarea comerțului a crescut, ca urmare a faptului că în Craiova s-au deschis tot mai multe supermarketuri, înseamnă că în Dolj comerțul are o pondere mai mare în economie decât industria.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS