Deși HG nr. 965/2016, care reglementează modul în care pot fi ridicate autovehiculele parcate neregulamentar, a intrat în vigoare la sfârșitul lunii ianuarie, autoritățile locale nu sunt încă pregătite să aplice legea. Astfel, până în prezent, Primăria Craiova a reușit doar să elaboreze un regulament privind ridicarea mașinilor care staționează neregulamentar, a delegat serviciul de ridicări către RAT Craiova și cam atât. Nu au fost stabilite încă tarifele, iar RAT Craiova abia a început procedura pentru achiziționarea a două platforme.
În ceea ce privește amenajarea unor locuri de parcare pe trotuare, municipalitatea se află, deocamdată, la stadiul identificării trotuarelor pe care să se poată parca în condițiile impuse de HG nr. 965/2016. În prezent, în municipiul Craiova, șoferii parchează pe unde apucă, ca și până în ianuarie.
Hotărârea de Guvern nr. 965/2016 privind modificarea Regulamentului de aplicare a Codului Rutier a intrat în vigoare în urmă cu mai bine de patru luni, pe 21 ianuarie 2017, iar de atunci în municipiul Craiova nu s-a schimbat mare lucru.
Să vedem, mai întâi, ce prevede HG nr. 965/2016 în legătură cu ridicarea mașinilor parcate neregulamentar. Ridicarea vehiculului care staţionează neregulamentar pe partea carosabilă este un serviciu public realizat pe durata a 24 de ore, de către administraţia publică locală (primărie). Ridicarea vehiculului se dispune în scris, iar dispoziția de ridicare trebuie să cuprindă cel puțin următoarele informaţii: data, ora şi locul ridicării mașinii, gradul, numele şi prenumele poliţistului care dispune această măsură, precum şi unitatea din care acesta face parte, norma încălcată, menţiuni privind avarii vizibile pe vehicul, date privind numărul de înmatriculare şi marca vehiculului. Dispoziţia de ridicare se încheie în trei exemplare. Unul rămâne la polițist, unul este trimis primăriei, iar al treilea exemplar ajunge la persoana care solicită restituirea vehiculului.
Transportul la locul de depozitare se efectuează numai pe platforme, iar depozitarea mașinilor se face în spaţii special amenajate de primărie. Pe întreaga perioadă a depozitării, vehiculele ridicate se află în paza primăriei, care răspunde pentru avariile produse cu ocazia ridicării, transportului şi depozitării. Dacă ridicarea mașinilor se va face pe durata a 24 de ore, atunci și programul de restituire a vehiculelor depozitate în spaţiile special amenajate va fi asigurat prin serviciu continuu, tot pe durata a 24 de ore. Vehiculul ridicat se restituie după ce se face dovada achitării tarifului pentru operaţiunile efectuate.
Până în prezent, Primăria Craiova a reușit doar să elaboreze și aprobe regulamentul privind ridicarea mașinilor care staționează neregulamentar și a delegat serviciul de ridicări către RAT Craiova. Nu au fost stabilite încă tarifele pentru ridicare și depozitare, iar RAT Craiova abia începe procedura pentru achiziționarea a două platforme care să respecte prevederile legale (asigură preluarea în totalitate a vehiculului transportat).
Staționarea pe trotuare, permisă numai în zone amenajate de primărie
Tot prin HG nr. 965/2016 a fost modificată litera n) art. 141, din Regulamentul de aplicare a Codului Rutier, cel care cuprinde cazurile în care este interzisă oprirea. Dacă până acum oprirea mașinii pe trotuar era interzisă dacă nu se asigura un spațiu de cel puțin un metru pentru circulația pietonilor, odată cu intrarea în vigoare a HG nr. 965/2016, oprirea este interzisă pe trotuare cu o singură excepție: când primăria amenajează pe trotuar, cu avizul Poliţiei Rutiere, spaţii destinate opririi sau staţionării vehiculelor, marcate şi semnalizate corespunzător. Totuși, aceste amenajări pot fi făcute numai dacă se respectă culoarul destinat circulaţiei pietonilor, accesul vehiculelor în parcare se face din partea carosabilă, iar poziția mașinilor în parcare nu încurcă circulaţia pe prima bandă sau pe pistele amenajate. Nu se pot amenaja parcări pe trotuare la mai puţin de zece metri de intersecţii, de staţiile mijloacelor de transport în comun sau de trecerile pentru pietoni. În aceste condiții, mașinile pot fi ridicate și de pe trotuare dacă nu sunt parcate în spații marcate și semnalizate.
GdS a întrebat municipalitatea dacă a amenajat un astfel de spațiu în cele patru luni de la intrarea în vigoare a HG nr. 965/2016, iar răspunsul a fost negativ. „A fost demarată activitatea de identificare a zonelor din municipiul Craiova care îndeplinesc condițiile necesare în vederea amenajării spațiilor destinate opririi sau staționării vehiculelor. Ulterior acestei identificări și după obținerea avizelor din partea Poliției Rutiere se va proceda la marcarea și semnalizarea corespunzătoare a zonelor respective. Facem mențiunea că în zona centrală a municipiului Craiova nu au fost identificate sectoare de trotuare pe care să fie amenajate locuri de parcare, în condițiile prevăzute de normele legale.
De asemenea, aceste amenajări nu se pot face pe străzile recent reabilitate în urma implementării proiectelor cu finanțare din fonduri europene, din cauza faptului că pe trotuarele acestor străzi au fost prevăzute și realizate piste pentru bicicliști“, au precizat reprezentanții Primăriei Craiova.
Parcăm unde putem
O incursiune pe străzile orașului arată faptul că trotuarele, dar și mare parte din carosabil sunt ocupate de autoturismele parcate. Șoferii craioveni spun că, înainte de aplicarea marcajelor și panourilor pe trotuare, ar fi bine ca administrația locală să amenajeze mai multe parcări. Prin urmare, cu riscul de-a fi amendați, aceștia continuă să-și lase autoturismele pe trotuar sau în orice loc neamenajat găsit liber. „Este o idee foarte bună, dar să facă mai multe locuri de parcare, ca să nu ajungem să parcăm pe trotuar. Este un lucru rău dacă mai întâi impun reguli, dar nu fac spații amenajate în acest sens. Primăria să facă mai multe locuri de parcare. Și eu mai parchez pe trotuar din cauză că nu am unde“, a spus Codrin George.
Regula instituită este bună spun conducătorii auto, dar cum rămâne cu locurile de parcare care sunt insuficiente în orașul nostru? „Este o treabă bună, dar dacă nu avem alte locuri de parcare unde să punem mașina?! Majoritatea sunt cu ele pe trotuar, pentru că nu au unde să le pună. Nu avem suficiente locuri de parcare“, este de părere Peter Keșner.
Aceeași întrebare o pune și craioveanul Titu Scarlat: „Nu prea avem locuri de parcare. Am mers în piață și toate sunt ocupate. Am parcat pe trotuar că nu avem suficiente locuri de parcare. Unde să ne ducem mașinile?“.
Sunt însă și șoferi care contestă această măsură, dat fiind numărul în creștere al mașinilor. „Mașinile s-au înmulțit în ultimii ani. Fiecare familie are câte două. Unde să le parcăm?! Nu avem decât să le parcăm pe trotuar. Unde să lăsăm mașinile, în afara orașului? Nu mai intrăm cu ele în oraș? Unde să le parcăm? Aici este și o zonă aglomerată, suntem în apropierea pieței și nu ai unde să lași mașina. Nu știu dacă este o măsură bună“, este de părere Cristian Popa.
Mii de amenzi pentru șoferii care parchează aiurea
Chiar dacă, deocamdată, nu pot dispune ridicarea mașinilor staționate neregulamentar, agenții Poliției Locale Craiova amendează zilnic șoferii care parchează aiurea, fie pe partea carosabilă, fie pe trotuar. Astfel, de la începutul anului și până pe 15 mai, agenții Poliției Locale au aplicat pentru opriri și staționări neregulementare nu mai puțin de 3.904 sancțiuni contravenționale(3.271 de amenzi și 633 de avertismente scrise), în valoare totală de 1.010.650 de lei și 7.832 de puncte de penalizare. Din totalul sancțiunilor, 347 de amenzi contravenționale și 86 de avertismente scrise au fost aplicate pentru oprirea și staționarea vehiculelor pe trotuare care au amenajate piste pentru pietoni și biciclete.
La rândul lor, agenții Biroului Rutier Craiova au dat, în aceeași perioadă, alte 570 de amenzi pentru opriri și staționări neregulamentare.