4 C
Craiova
marți, 12 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljMaşinile parcate neregulamentar, greu de atins de poliţişti

Maşinile parcate neregulamentar, greu de atins de poliţişti

Autovehiculele lăsate la voia întâmplării pe carosabil, care obstrucţionează traficul şi aşa aglomerat din Craiova, continuă să fie o problemă greu de rezolvat. Chiar dacă există un regulament privind ridicarea, transportul şi depozitarea maşinilor care staţionează neregulamentar şi un operator care să se ocupe de acest lucru, SC RAT Craiova SRL, poliţiştii rutieri şi cei locali nu pot lua nici un fel de măsură în privinţa ridicărilor. RAT nu are încă platformele necesare, motiv pentru care nu ar fi stabilit nici tariful de transport şi depozitare.


În Craiova încă există marea problemă a autovehiculelor parcate neregulamentar care obstrucţionează traficul rutier. Pe cele mai circulate artere din Bănie te trezeşti de fiecare dată cu o maşină lăsată la voia întâmplării care blochează de multe ori nu doar prima bandă de circulaţie, ci chiar şi jumătate din cea de-a doua. Sunt străzi unde prima bandă de circulaţie a devenit loc de parcare obişnuit pentru unii şoferi, străzi unde maşinile parcate te obligă să schimbi banda de mers sau chiar să intri pe contrasens, călcând linia continuă. Iar exemplele pot continua. Cele mai multe astfel de situaţii se întâlnesc pe străzile Calea Bucureşti şi A.I. Cuza, dar şi pe bulevardul 1 Mai şi strada Tabaci (zona spitalului judeţean), sau pe strada Fraţii Goleşti (de la intersecţia cu A.I. Cuza până în Calea Bucureşti). Unele maşini sunt lăsate chiar în dreptul indicatoarelor cu „oprirea interzisă“, fără ca şoferii să poată fi sancţionaţi în vreun fel (atunci când nu sunt găsiţi la maşină de agentul constatator). O problemă de trafic mai apare pe Calea Bucureşti în zona Rotonda (după intersecţia cu strada Horia, sensul de mers spre Podul Electroputere), dar aici vina este a celor care au întocmit proiectul de reabilitare a străzii. Când s-a modernizat Calea Bucureşti, imediat după această intersecţie a fost amenajată o parcare, care porneşte din dreptul primei benzi de circulaţie, ceea ce duce la sugrumarea traficului (şoferii care pleacă din intersecţie de pe prima bandă sunt obligaţi să treacă brusc pe banda a doua).


Un exemplu de situaţie în care atât poliţia locală, cât şi cea rutieră au ridicat din umeri este cel a unei dube parcate de ceva timp pe strada Caracal, în dreptul Rucom, care blochează o bandă şi jumătate de circulaţie. Şoferii care circulă spre centru pe banda a două (prima bandă este deja ocupată de maşini parcate) se văd nevoiţi să schimbe direcţia de mers pentru a ocoli duba respectivă, iar la orele cu trafic intens circulaţia se blochează, pentru că trebuie să aştepte până trec maşinile care rulează pe banda a treia. Întrebată de această situaţie, Poliţia Locală a pasat problema Poliţiei Rutiere, iar aceasta a declarat că nu prea are ce face, din moment ce maşina nu poate fi ridicată. Duba nu are nici număr de înmatriculare, pentru a putea fi identificat proprietarul.

Unde s-au împotmolit lucrurile

Soluţia pentru rezolvarea multora dintre aceste probleme ar fi ridicarea maşinilor parcate neregulamentar, însă ea nu poate fi încă aplicată la Craiova. Asta deşi Hotărârea de Guvern nr. 965/2016, care reglementează modul în care pot fi ridicate autovehiculele staţionate neregulamentar, a intrat în vigoare încă de la sfârşitul lunii ianuarie. Până în prezent, Primăria Craiova a reuşit doar să elaboreze un regulament privind ridicarea maşinilor, care a fost aprobat de consiliul local în luna martie, şi a delegat serviciul de ridicări către SC RAT Craiova SRL, societatea care gestionează transportul în comun din oraş, la sfârşitul lunii aprilie. Conform regulamentului, ridicarea maşinilor parcate neregulamentar poate fi dispusă atât de poliţistul rutier, cât şi de cel local, printr-o dispoziţie în scris, iar transportarea lor la locul de depozitare se poate face numai cu vehicule specializate, care asigură preluarea în totalitate a vehiculului transportat (pe platformă). Toată procedura legată de ridicare şi transport trebuie să se deruleze în condiţii de siguranţă, astfel încât să nu se producă deteriorări tehnice vehiculului ridicat. Şi locul unde ar urma să fie depozitate maşinile ridicate trebuie să întrunească anumite condiţii legate de siguranţa acestora. Aici s-au împotmolit lucrurile la Craiova.
SC RAT ar deţine un astfel de loc (autobaza de pe Severinului), care este şi monitorizat video, dar nu dispune încă de cele două vehicule speciale care să ridice şi să transporte pe platformă maşinile ridicate, deşi a trecut o lună şi jumătate de când i s-a delegat acest serviciu. Societatea a avut la dispoziţie, de la acea dată, 60 de zile să se organizeze, dar încă lucrează la caietul de sarcini pentru achiziţia prin licitaţie publică a platformelor. „Pentru că ridicarea maşinilor se face acum numai în anumite condiţii, trebuie să ţinem cont de mai multe caracteristici tehnice ale vehiculului transportor, de aceea şi documentaţia este complexă. Cred că săptămâna aceasta va fi gata caietul de sarcini şi va fi urcat în SEAP pentru demararea licitaţiei. Am primit delegarea abia luna trecută, până atunci nu am putut face nimic“, a spus directorul RAT Craiova, Marcel Tănăsescu. Acesta a mai precizat că societatea are la dispoziţie circa 200.000 de euro pentru achiziţionarea celor două vehicule.

Nu s-a stabilit nici tariful

RAT nu a stabilit până acum nici tariful pe 24 de ore pentru ridicarea, transportarea şi depozitarea maşinilor parcate neregulamentar. Directorul societăţii a explicat că tariful, care va trebui şi el aprobat de consiliul local, nu se va putea stabili decât după achiziţionarea celor două vehicule de transport, „cheltuielile cu acestea fiind o componentă a tarifului“. Cât va mai dura până când poliţiştii se vor putea atinge de maşinile parcate neregulamentar? Dacă am ţine cont de faptul că o licitaţie poate dura şi câteva luni, în funcţie de participanţi şi de eventuale contestaţii, ridicarea maşinilor se poate amâna până în toamnă.
Pentru a nu se ajunge însă până aici, RAT Craiova ar mai avea o variantă de rezervă. „Ar exista posibilitatea să închiriem platformele de care avem nevoie pe o perioadă determinată, adică până la achiziţionarea celor noi, să stabilim până la urmă un tarif în funcţie de acestea, să-l trecem prin consiliul local şi să rămână la fel şi după ce vor veni noile vehicule. Aşa s-ar putea demara mai repede ridicarea maşinilor lăsate la voia întâmplării pe partea carosabilă şi care obstrucţionează traficul“, a precizat Marcel Tănăsescu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS