După ce, anul trecut, în județul Olt nu s-a înregistrat nicio medie de 10 la bacalaureat, deși mai mulți tineri au fost aproape, doi absolvenți ai Colegiului Național „Ion Minulescu“ din Slatina au reușit în această sesiune performanța.
Amalia Filip și Răzvan Milarez sunt cei doi absolvenți de liceu pentru care probele scrise n-au pus probleme. Ei spun că rezultatele nu au venit peste noapte, ci s-au pregătit constant, în preajma examenului având doar de recapitulat. Amândoi au studiat matematică-informatică, la clase diferite, și amândoi vor da admitere, în curând, la Medicină.
Amalia a făcut naveta, în toți cei patru ani de liceu, de la Brebeni, o localitate vecină cu municipiul Slatina. Nu i-a fost ușor, mai ales iarna și în anii în care a avut program după-amiază. „Doi ani am învățat dimineața și doi ani după-amiaza. În programul de după-amiază a fost un pic mai greu, mai ales iarna. Uneori mai repetam în autobuz sau chiar pe bănci, prin oraș, în timp ce așteptam să înceapă pregătirea. O să-mi aduc aminte cu plăcere și numai lucrurile frumoase din acești patru ani“, a spus tânăra, care a găsit echilibrul între efortul susținut și activitățile relaxante. „Am încercat să îmbin învățatul cu timpul liber, pentru că altfel, probabil, m-aș fi epuizat și aș fi clacat. Ascult muzică și, în principiu, încerc să mă detașez pentru câteva minute sau ore de restul problemelor“, a explicat Amalia, care așteaptă admiterea la facultate și, mai ales, vacanța de după.
Încă din anii de gimnaziu a știut că va da admitere la Medicină. Profesoara de biologie de la Brebeni a avut, din acest punct de vedere, o mare contribuție, stârnindu-i interesul pentru această disciplină. A ales în cele din urmă acest drum din dorința de a-și ajuta semenii.
„Mă pasionează foarte mult biologia și chimia și îmi doresc foarte mult să-mi ajut semenii. Nu m-am gândit la salariu, mai mult din pasiune aș vrea să urmez cariera asta. Părinții mei, deși nu au legătură cu domeniul, sunt de acord și mă susțin în tot ceea ce îmi propun. Doamna profesoară din gimnaziu a fost cea care m-a atras spre această materie. Am participat și la olimpiade, în gimnaziu. La județeană cred că am ajuns în primii zece“, a mai spus Amalia.
„Lumea era mirată că știam încă de atunci la ce facultate vreau să dau“
La fel de hotărât a fost și Răzvan Milarez. Pentru el, examenul de bacalaureat n-a fost un obiectiv în sine, cu atât mai mult cu cât, având în vedere că va susține examen de admitere la Medicină, nu reprezenta o miză importantă.
„Pentru mine a fost un efort mai mult al ultimilor patru ani de liceu, pentru că eu, dând mai departe la Medicină și neavând nevoie de media de la bac, m-am pregătit mai puțin decât colegii mei care au nevoie de medie la Politehnică, la Academia Tehnică Militară“, a declarat Răzvan. A făcut însă meditații la fizică, disciplină de examen și la bac, și la admitere.
Povestea cu Medicina a început pentru el încă din clasa a V-a. Își amintește de atlasul pe care îl avea în casă, cu informații științifice din domenii diverse, și că totdeauna se oprea la paginile despre corpul uman.
„Am ales Medicina în clasa a V-a. Chiar mă întreba lumea și era mirată că știam încă de atunci la ce facultate vreau să dau. Am colegi care și-au schimbat opțiunea în clasa a XI-a. Să treci la ceva nou cu doar un an înainte poate să fie un fapt mai puțin benefic. (…) Vreau să rămân în România. Să și studiez aici, să și lucrez aici. Primul lucru care mă motivează este faptul că îmi doresc foarte mult să pot ajuta oameni pe care-i și cunosc, cum ar fi prietenii, membrii familiei, oameni cărora să le pot, astfel, mulțumi pentru faptul că au fost lângă mine. Pot să ajut oameni din țara mea și mi-ar fi mult mai ușor din punct de vedere emoțional, pentru că este o meserie în care trebuie să te implici, să te dedici. Am fost sfătuit să plec și sunt de acord că în străinătate sunt condiții net superioare, dar tot țara mea rămâne cea pe care vreau să o ajut“, spune tânărul.
A învățat cu drag, în liceu, la toate disciplinele, însă consideră că ar fi binevenită o schimbare în sistemul de învățământ, în sensul de a li se permite elevilor să-și canalizeze eforturile către domeniile care îi pasionează cu adevărat.
„Chiar vorbeam cu prieteni care locuiesc în America. Cei din America nu sunt niciodată buni la toate. În România se urmărește foarte-foarte mult să fii bun la toate, fără să poți să te canalizezi pe ceva anume. Oricât ar vedea profesorii că tu vrei să studiezi ceva anume, or să te facă să studiezi și materia lor“, a mai spus tânărul.