GdS a refăcut traseul finanțărilor pentru lucrările de construire a noului stadion de fotbal din Craiova și a descoperit un lucru pe care autoritățile l-au ținut ascuns mai bine de doi ani: costul lucrărilor a fost mărit din pix cu 7,4 milioane de euro. Ca să-i dea o formă de legalitate, Ministerul Dezvoltării a inițiat un proiect de hotărâre de guvern prin care indicatorii tehnico-economici ai proiectului s-au redus, deci statul a făcut economii la buget. Marea șmecherie este următoarea: guvernul vorbește de economii, dar se raportează la vechii indicatori aprobați printr-o hotărâre de guvern din 2014 semnată, printre alții, de Liviu Dragnea și Darius Vâlcov, și nu la costul real obținut în urma licitației câștigate de constructor, cu mult mai mic decât respectivii indicatori. Prin noua hotărâre de guvern se maschează, astfel, o diferență de costuri de 7,4 milioane de euro. De ce ar costa stadionul mai mult? Simplu. Când firma câștigătoare a licitației a început proiectarea stadionului și-a dat seama că trebuie să întărească structura de rezistență, să reducă înălțimea acoperișului cu zece metri și să adauge un etaj. Trebuie dat acoperișul jos acum? Finanțatorul stadionului, Compania Națională de Investiții, spune NU, deoarece modificările au fost făcute pe parcurs.
Ministerul Dezvoltării a publicat, pe data de 12 iulie, un proiect de hotărâre de guvern prin care dorește să modifice indicatorii tehnico-economici ai lucrărilor de construire a stadionului din Craiova aprobați inițial printr-o hotărâre de guvern din octombrie 2014. Din respectivul proiect reiese că stadionul a suferit modificări importante și s-au făcut anumite economii, iar necesitatea aprobării lui este dată de armonizarea tuturor schimbărilor operate la proiect. Ulterior, data proiectului a fost modificată ca fiind 14 iulie, iar termenul de depunere a propunerilor a fost redus de la zece la cinci zile. Detaliile legate de modificări au ridicat semne de întrebare. Să le luăm pe rând.
Problemele tehnice
„Urmare a implementării unor soluţii optimizate şi adaptate la situaţia din teren, după efectuarea lucrărilor de demolare, precum şi pentru a asigura cerinţele din UEFA EURO 2020 Tournament Requirements, pentru asigurarea condiţiilor necesare desfăşurării competiţiilor sportive de nivel FIFA, UEFA EURO 2020, UEFA Champions League, UEFA Europa League, FRF – Liga I şi celelalte competiţii interne de fotbal (…) a intervenit necesitatea revizuirii indicatorilor tehnico-economici avizaţi în baza Studiului de Fezabilitate emis în 2014 pentru Complexul Sportiv Craiova – Stadion de Fotbal“, se arată în preambulul proiectului. Prima modificare, prima surpriză: regimul de înălțime a stadionului devine P+6E în loc de P+M+4E, cât era în caietul de sarcini. „Necesitatea introducerii unui nivel nou (etajul 6) faţă de conceptul iniţial a rezultat pentru asigurarea vizibilităţii la nivelul studiourilor TV outdoor, conform UEFA Euro2020. Acestea, conform Studiului de fezabilitate din 2014, erau amplasate la nivelul 3, în skybox-urile de pe capete, cu vizibilitate redusă la terenul de fotbal (…) Conform cerinţelor UEFA EURO 2020, se solicită patru studiouri outdoor. Acestea au fost poziţionate, conform schemelor din manualul cu reglementări UEFA EURO 2020, la ultimul nivel al clădirii, cu vizibilitate 180 de grade şi unghi de filmare corespunzător“. Trebuie demolat acoperișul pentru construirea noului etaj? Directorul de Investiții din cadrul CNI, Adrian Cefalan, a spus că nu este vorba despre așa ceva. „Modificările au fost deja făcute. Este vorba nu despre ridicarea unui nou etaj, ci despre mutarea acelor studiouri tv, lucru care s-a întâmplat. Deci nu s-a ridicat un nou etaj pe toată suprafața stadionului“, a spus el.
Mai departe, proiectul de hotărâre vorbește despre alte două probleme descoperite pe parcurs. „Urmare a studiului geotehnic de detaliu efectuat dupa demolarea stadionului vechi «Ion Oblemenco», s-a constatat faptul că pânza freatică este ridicată și a fost necesară mărirea adâncimii de fundare, precum și creșterea numărului de piloți forați (…) Totodată, a fost realizat un studiu de vânt în tunel aerodinamic pentru determinarea încărcării locale și structurale de vânt cvasiconstantă pe acoperiș și fațada pentru noul stadion de fotbal din Craiova“, spune ministerul. Consecința? Înălțimea acoperișului a fost redusă de la 60 de metri în caietul de sarcini, la 50 de metri. „Urmare a optimizării înălțimii acoperișului și reducerii înălțimii maxime la 50,14 m, față de 60 m înălțime inițială în studiul de fezabilitate realizat în anul 2014, volumul exterior al clădirii a fost modificat, devenind mult mai ergonomic, pentru a proteja mai bine tribunele împotriva intemperiilor“, se arată în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre de guvern. De ce au apărut aceste greșeli? Adrian Cefalan, de la CNI, spune că nu sunt greșeli, ci lipsuri ale documentațiilor de dinaintea începerii lucrărilor. „Studiul de Fezabilitate nu a conținut aceste informații descoperite pe parcurs, deoarece el a reprezentat doar o idee a ceea ce dorea CNI să construiască. Nici suma plătită pentru realizarea lui nu acoperea efectuarea acelor studii în urma cărora s-au făcut modificările. Astfel de studii costă zeci de mii de euro, iar ele au fost realizate de firma de proiectare după atribuirea contractului. Ca să stea toată lumea liniștită, toate aceste modificări au fost executate la timpul lor, pe parcurs, deci nu trebuie dat jos acoperișul“, a precizat Cefalan.
Banii
Ministerul Dezvoltării susține că, în ciuda creșterii suprafețelor construite, s-au făcut economii de circa 1,6 milioane de lei, adică aproximativ 350.000 de euro. „Având în vedere optimizarea soluțiilor tehnice și a dotărilor și utilajelor necesare funcționării stadionului, au fost realizate economii care au permis încadrarea în indicatorii economici aprobați prin Hotărârea Guvernului nr. 900/2014, chiar dacă valoarea de construcții- montaj a crescut ca urmare a lucrărilor suplimentare apărute pe parcursul derulării execuției (…) Valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) este de 239.979.000 lei / 52.656.000 euro. Menționăm faptul că contribuția autorității locale nu depășește cota de cofinanțare de 10% din valoarea totală estimată la momentul adoptării şi aprobării prin Hotărârea Consiliului Local Craiova nr. 475/11.09.2014, respectiv 10% din suma de 241.63.730 lei“, se arată în nota de fundamentare. Datele financiare arată opusul. Într-adevăr, raportat la vechii indicatori din 2014, cei noi arată o sumă mai mică (239 față de 241 de milioane de lei). Raportați însă la suma la care s-a câștigat licitația, indicatorii sunt mult mai mari, fie că vorbim de cei vechi sau cei noi. Contractul pentru proiectarea și execuția stadionului a fost atribuit în luna mai 2015 unei asocieri formate din firmele SC CON-A SRL – SC ACI CLUJ SA – SC NISAL SRL și SC DICO și ȚIGĂNAȘ Birou de proiectare SRL, având ca lider asocierea SC CON-A SRL. Suma la care a fost câștigată licitația a fost de 166 de milioane de lei fără TVA (aproximativ 200 de milioane de lei cu TVA, adică 45 de milioane de euro). Potrivit anunțului de atribuire din Sistemul Electronic de Achiziții Publice, asocierea de firme se obliga ca în schimbul banilor să proiecteze și să asiste lucrarea, să execute lucrările, să amenajeze terenul, să asigure utilitățile, să doteze stadionul, să facă organizarea de șantier. Pentru cheltuieli diverse și neprevăzute a fost alocat un procent de 5% din contract.
Diferența între indicatorii aprobați de guvern și cei pe care vrea să-i aprobe și suma de la licitație este de circa 7,4 milioane de euro. Pare acoperirea perfectă pentru o creștere a costurilor lucrărilor, fără să se spună public acest lucru. Datele financiare arată astfel:
– valoarea contractului atribuit: 45,2 milioane de euro la un curs de 4,4 lei
– indicatorii tehnico-economici aprobați prin HG 900/2014: 241.635.000 lei, adică 54,9 milioane de euro
– indicatorii propuși prin noul HG: 239.979.000 lei, adică 52,6 milioane de euro, la un curs de 4,55 lei.
Calculele
Deși vorbește de o optimizare a soluțiilor, Ministerul Dezvoltării nu a explicat cum a ajuns să se laude cu o economie de 1,6 milioane de lei în condițiile în care constructorul a lucrat pe o suprafață mult mai mare, deci a folosit cantități mult mai mari de materiale. De exemplu, în 2014 se prevedea o suprafață construită la sol a stadionului de 21.720 de metri pătrați. În 2017 ea a crescut la 27.000 de metri pătrați. În 2014, suprafața desfășurată (adunată pentru toate etajele – n.r.) era de 41.608 metri pătrați, în 2017 ea a crescut la 54.159 de metri pătrați. Rezultă, astfel, o diferență de 5.300 mp la suprafața construită și 12.500 mp la suprafața desfășurată. Directorul de investiții de la CNI, Adrian Cefalan, a precizat că există diferențe de sume față de valoarea atribuită în SEAP a contractului, deoarece aici intră cota de 5% a CNI pe care o primește de la bugetul de stat pentru plata salariilor și pentru continuarea altor investiții și contribuțiile la Inspectoratul de Stat în Construcții. „Din câte știu eu, vă spun că în contract este trecută suma de 220 de milioane de lei, la care se adaugă 5% cota CNI pentru plata salariilor și a cotelor către Inspectoratul de Stat în Construcții“, a spus el.
Sumele reale cheltuite pentru realizarea stadionului au un efect direct asupra bugetului local al Craiovei. Primăria și CNI au semnat în 2015 o convenție de cofinanțare prin care municipalitatea s-a obligat să suporte 10% din „valoarea totală a devizului“. Documentul a fost aprobat în ședința de consiliu local din mai 2015. „Pentru realizarea acestui obiectiv de investiții, Unitatea Administrativ-Teritorială Craiova se obligă să asigure, să aloce și să vireze CNI suma de 21.606.859,69 lei (cu TVA), reprezentând 10% din valoarea totală a devizului“, se arată în nota de fundamentare. Logic, valoarea totală a devizului a fost gândită la suma de 216 milioane de lei, cu mult sub cele 241 de milioane aprobate prin HG-ul din 2014. Concret, primăria se obliga să suporte o cofinanțare de 850.000 de lei pentru amenajarea teritoriului, 8,6 milioane de lei pentru utilități, 6,5 milioane de lei pentru proiectare și asistență tehnică și 5,6 milioane de lei pentru lucrări. Ca detaliu, primăria a semnat că suportă cea mai mare parte din valoarea totală a proiectării.
Întârzierile
Stadionul de fotbal ar fi trebuit finalizat pe 21 iulie, cel mai recent termen anunțat de CNI, după amânări succesive. Termenul inițial era noiembrie 2016, iar motivele întârzierii au apărut abia acum, când Ministerul Dezvoltării a inițiat proiectul de hotărâre de guvern. În tot acest timp, CNI nu a suflat o vorbă despre problemele apărute. Primarul Craiovei, Mihail Genoiu, anunța într-o conferință de presă, săptămâna trecută, că stadionul nu va fi gata la ultimul termen anunțat. „Mai este de lucru. Nu va fi finalizat la 20 iulie, pentru că sunt lucrări destul de multe. Se lucrează la finisaje, ceea ce este foarte dificil. Am văzut cu mare admirație că materialele sunt de cea mai bună calitate, ceea ce nu am văzut pe multe șantiere. Stadionul poate funcționa, nu știu exact de când este predat la primărie, dar predarea la primărie nu e o treabă simplă, astfel încât să jucăm fotbal imediat pe el. După ce îl preluăm, trebuie să aprovizionăm cu dotările necesare. Lista a sosit la primărie: porți, plase, fanioane, trasarea gazonului, tot ce nu este prins în proiectul CNI. Nu pot estima absolut nimic, deoarece primăria nu este parte contractuală, vizitele mele la stadion sunt discrete. Dacă iau un termen de la constructor, nici nu pot să vi-l transmit, pentru că este un termen neoficial. Nu vreau să-mi iau responsabilitatea termenelor“, spune el. Genoiu preciza că este de așteptat ca lucrările să întârzie din cauza faptului că stadionul trebuie predat primăriei. „Vreau să lămuresc și cred că nimeni nu a discutat de acest lucru. Trebuie să facem o diferențiere foarte clară între momentul în care CNI face recepția de la constructor și momentul în care se face inaugurarea. Când CNI va prelua acest amplasament, va fi o perioadă și o procedură în care va fi predat primăriei. De abia după aceea primăria poate să intervină asupra unor spații care nu sunt predate în formă finală. Este vorba de loje, hotel, restaurante. Ele sunt luate în formă brută. Primăria, ca să facă o procedură pentru a le concesiona, trebuie să aibă stadionul în proprietate. Din momentul în care avem stadionul în proprietate, va dura o perioadă până când el va fi finalizat. Eu am intrat în amănunte, dar nu am informația exactă dacă avizul FIFA vine odată cu recepția CNI. Dacă nu vine, va trebui ca CNI să facă recepția, să-l predea către noi, noi să facem investițiile și apoi vine avizul. Este prima dată când se face așa ceva și nimeni nu știe exact procedurile“, spunea el. Genoiu a făcut apoi o remarcă cu tâlc. „Vă spun sincer cum văd lucrurile. Dacă aș fi CNI, nu aș forța să-l iau anul ăsta, ci să-l iau perfect. Prefer mai târziu, dar să fie semnalate toate amănuntele care pot apărea. Vedeți bine cât de mult tragi de un constructor când ai puse deoparte garanția (cu referire la pasajul suprateran – n.r.). Eu așa stau grămadă pe constructor să verific tot ce se realizează. Nu neg că este o șansă foarte mare cu un constructor foarte serios, dar trebuie să verifici totuși“, declara el săptămâna trecută. La o zi distanță, primarul s-a răzgândit, în urma unei vizite pe care a făcut-o la sediul CNI, și a anunțat că în octombrie s-ar putea juca primul meci pe noul stadion. „Am făcut o deplasare la București pentru a avea întrevederi cu mai mulți factori de decizie în ceea ce privește stadionul de fotbal. Astfel, după o documentare mai exactă, pot spune că data recepției a fost stabilită în septembrie. În prezent, mai e de lucru la peluza Nord (care se va încheia în trei săptămâni), la interioare și la terenul de joc. Am fost asigurat, de asemenea, că FRF va omologa stadionul foarte repede, în doar două zile. Astfel, meciurile ar putea să se joace pe «Oblemenco» în octombrie. Desigur, licitațiile pentru hotel și restaurant se pot întinde până anul viitor, dar aceste funcțiuni nu au rolul de a întârzia și competițiile sportive. În același timp, primăria va demara acțiunea de preluare a stadionului, imediat după ce CNI va finaliza recepția“, spunea el pe Facebook.
Ieri, directorul Adrian Cefalan din cadrul CNI a anunțat un termen mai optimist, potrivit presei centrale. „Constructorul va finaliza lucrările până în 25 august. După aceea se va constitui comisia de predare-primire către Primăria Craiova, iar eu sper ca acest proces să se încheie până în 15-20 septembrie. Nu îmi fac nici o problemă că ulterior Primăria Craiova va obține toate avizele FRF și ISU“, a spus el.
Fifa și UEFA, cerințe obligatorii
În acest moment, nu este clar dacă stadionul va respecta cerințele UEFA în cazul în care lucrurile vor sta cum a anunțat primarul și se va juca din octombrie. Potrivit caietului de sarcini întocmit pentru licitația de atribuire a contractului de proiectare și execuție a stadionului, lucrarea trebuie să respecte cerințele din UEFA EURO 2020 Tournament Requirements. „Se va urmări introducerea în proiect și punerea în operă a recomandărilor UEFA, FIFA, FRF si FRR (…) Complexul sportiv va fi realizat astfel încât să poată găzdui meciuri de fotbal cu public de nivel FIFA WORLD CUP, UEFA EURO 2020, UEFA Champions League, UEFA Europa League, FRF – Liga I și celelalte competiții interne de fotbal, meciuri de rugby cu public pentru nivel mondial și național atât în varianta Rugby League, cât și în varianta Rugby Union (…) Informațiile privind amplasamentul COMPLEXULUI SPORTIV cunoscute în prezent provin din studiul geotehnic „STUDIU GEOTEHNIC REALIZARE STADION ACOPERIT, TRIBUNĂ DE 5.000 DE LOCURI CU ANEXE PENTRU TEREN DE ANTRENAMENT, PARCĂRI ȘI ALEI PIETONALE CU COMPLETĂRI LA SOLICITAREA CNI“. Potrivit documentului, terenul de joc trebuie acoperit „cu gazon natural și prevăzut cu sistem de drenaj subteran în vacuum, cu sistem automat de irigare cu sprinklere, cu sistem de încălzire a gazonului pe timp de iarnă și cu sistem de fotosinteză artificială, cu suprafață înierbată de 124 m lungime x 78 m lățime și cu suprafața totală a incintei de joc de 129 m lungime x 85 m lățime, prevăzut cu mobilier sportiv demontabil specific pentru meciuri de fotbal și rugbi“.