Străzile din oraşul Dăbuleni arată că după război. O spun chiar autorităţile locale, care susţin că drumurile s-au degradat, mai ales după ce a fost introdus sistemul de canalizare. Pe lângă aspectul deplorabil al străzilor, atunci când plouă, acestea se transformă în adevărate lacuri întrucât, din cauza solului nisipos, canalizarea se colmatează. Din cele 100 de străzi din Dăbuleni, 20 urmează să fie asfaltate cu bani de la guvern, iar alte două vor fi reabilitate cu fonduri de la bugetul local. Celelalte mai au de aşteptat.
O plimbare prin oraşul doljean Dăbuleni pune la grea încercare atât şoferii, cât şi pietonii. Şi asta pentru că străzile sunt pline de gropi şi denivelări, iar nisipul care se ridică este greu de suportat, mai ales când bate vântul sau în zilele caniculare, când aerul devine sufocant. Puţinele străzi care au fost asfaltate cu greu se mai deosebesc de cele neasfaltate întrucât nisipul a pus stăpânire pe ele. Autorităţile spun că acestea s-au degradat şi mai mult în urma realizării sistemului de canalizare, lucrare care a început în 2013, dar încă nu a fost recepţionată. „La capitolul infrastructură stăm extrem de rău pentru că au fost asfaltate cinci străzi care pornesc din DN 54, dar au fost distruse, bombardate, când s-a realizat sistemul de canalizare. Deşi constructorul avea obligaţia să le aducă la starea iniţială, în prezent o singură stradă a fost betonată, respectiv strada Gheorghe Magheru. Toate celelalte sunt brăzdate, parcă ne-am mutat cu plugurile în Dăbuleni!“, a spus primarul Aurel Băjenaru.
„Avem dubii foarte mari că sistemul de canalizare va funcţiona“
Autorităţile locale au obţinut finanţare de la guvern pentru 20 de străzi. Aproximativ şapte milioane de euro vor fi investite în modernizarea acestora, iar autorităţile speră ca acest proiect să dureze maximum un an. „Suntem într-o procedură de licitaţie şi sperăm că, în curând, am putea încheia contractul pentru asfaltarea a 20 km însumând 20 de străzi din Dăbuleni. Noi am depus un studiu de fezabilitate cu toate aprobările şi autorizaţiile necesare, dar Guvernul României ne-a exceptat de la a ne deschide o finanţare pentru 25 km, însumând vreo 35 de străzi. Asfaltarea străzilor din Dăbuleni este foarte importantă pentru că la ora actuală avem dubii foarte mari că sistemul de canalizare va funcţiona. Solul este nisipos şi la orice ploaie apa pluvială pătrunde în acest sistem de canalizare şi îl colmatează. Este necesar ca străzile să fie asfaltate pentru ca sistemul de canalizare ce urmează să fie preluat de Compania de Apă, dar şi cel din etapa a doua să fie eficient, altfel vom avea întotdeauna probleme“, a spus primarul.
Străzile creează disconfort atât din cauza prafului sufocant, cât şi a faptului că apa nu poate fi dirijată în aval. Potrivit autorităţilor, asfaltarea presupune şi rigole de preluare a apei, dar şi puţuri forate aproape la fiecare intersecţie pentru a colecta apa care devine un surplus. „Sunt puţuri care creează adevărate recipiente de depozitare a apei în caz de averse“, a mai spus Aurel Băjenaru.
„Am săltat porţile ca să nu mai vină apa“
Pe lângă cele 20 de străzi care vor fi asfaltate cu bani de la guvern, alte două – Alexandru Vlahuţă şi Theodor Aman – vor fi asfaltate cu fonduri de la bugetul local. „Când plouă, unele străzi din Dăbuleni se transformă într-un canal pe care uşor putem să navigăm cu o barcă pneumatică. E vorba de strada Alexandru Vlahuţă, care împreună cu Theodor Aman fac obiectul unui proiect de asfaltare pe banii primăriei“, a spus Aurel Băjenaru. Gazeta de Sud a mai scris în ediția din 26 octombrie 2015, în articolul „Strada se transformă în lac după fiecare ploaie“ despre problemele cu care se confruntă la fiecare ploaie oamenii ce locuiesc pe strada Alexandru Vlahuţă, iar luni am mers să vedem din nou care este situaţia. Oamenii ne-au spus că, până la asfaltare, încearcă să îşi rezolve singuri problemele. Unii dintre ei au ridicat nivelul solului, astfel încât să nu mai fie o diferenţă de nivel între stradă şi intrarea în curţi, iar apa să nu se mai reverse în gospodăria lor. „Nepoţeii mei nici nu au putut să iasă de pe uliţă din cauza apei. A fost şi mai în vale, dar acum am pus umplutură şi am săltat porţile ca să nu mai vină apa. Până acum nu a plouat, aşa că nu ştim unde s-o duce. Alaltăieri am pus cimentul şi am săltat nivelul solului“, a spus Iulica Glăvan. La fel a procedat şi Ioana Ghera, care spune că mare parte din probleme sunt cauzate de faptul că multe dintre capacele sistemului de canalizare sunt îngropate în pământ şi din acest motiv canalizarea se înfundă cu nisip atunci când plouă. „Capacele de canalizare ar fi trebuit puse mai sus. Sunt străzi joase de tot şi intră tot pământul în ele când plouă“, a spus femeia.
Practic, din cele 100 de străzi din Dăbuleni, doar o treime vor fi asfaltate. Din lipsă de fonduri, restul mai au de aşteptat.