4.5 C
Craiova
vineri, 27 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljContainerele de milioane de euro ale Craiovei

Containerele de milioane de euro ale Craiovei

Reprezentatul European Waste Technology prezenta, în 2014, la Craiova, cum funcţionează containerele îngropate
Reprezentatul European Waste Technology prezenta, în 2014, la Craiova, cum funcţionează containerele îngropate

Telenovela desemnării firmei care va furniza containerele îngropate pentru gunoiul din Craiova a intrat pe ultima sută de metri. După patru ani de chin, cu procese, contestații și anularea unei licitații, Consiliul Județean Dolj a stabilit câștigătoarea contractului: European Waste Technology, aceeași firmă care câștigase și precedenta licitație, anulată anul trecut. De data aceasta, prețul la care s-a adjudecat contractul este cu mult mai mic: 28 de milioane de lei, față de 45 de milioane de lei fără TVA. De finalizarea acestei licitații, parte din Master Planul de Deșeuri de 55 de milioane de euro al județului Dolj, depinde una și mai mare: cea pentru stabilirea firmei care va colecta și transporta gunoiul din Dolj, demarată în octombrie 2015. 

SC European Waste Technology (EWT), o firmă din Craiova, a câștigat duelul prețurilor cu concurenta sa, Iridex Group din județul Ilfov, pentru contractul de furnizare a containerelor îngropate din Craiova. Oferta EWT a fost desemnată câștigătoare de către comisia de evaluare din cadrul Consiliului Județean Dolj, cel care a organizat licitația, dar contractul se va semna abia după ce trece perioada de depunere a contestațiilor. CJ Dolj a avut o experiență nefericită în legătură cu acest contract. Prima licitație a lansat-o în 2013, a desemnat-o pe EWT câștigătoare, dar Iridex a contestat rezultatul. A urmat o serie de procese care au ajuns până la Curtea de Apel Craiova, apoi CJ Dolj s-a sucit și a anulat licitația, dar a reluat-o în septembrie anul trecut. După nouă luni a desemnat același câștigător (EWT), care a oferit un preț cu mult mai mic decât cel de la precedenta licitație.

EWT și Iridex, adversari de cursă lungă

În 2013, CJ Dolj a publicat anunțul de participare la licitația pentru atribuirea unui contract prin care firma câștigătoare trebuia să furnizeze 729 de containere îngropate cu o capacitate de 5 metri cubi, 30 de containere cu o capacitate de 3 metri cubi și utilajele aferente. Suma estimată a contractului: 45,6 milioane de lei fără TVA. Criteriul de atribuire: cea mai avantajoasă ofertă din punct de vedere economic, o combinație între preț și calitate. În cursă s-au înscris mai multe firme, iar după analizarea ofertelor economice, CJ Dolj a făcut clasamentul: Asocierea Grădinariu – Iridex – 39,8 milioane de lei plus TVA, pe locul secund – o asociere de firme din Spania – 40,4 milioane de lei plus TVA, iar pe locul al treilea – European Waste Energy în asociere cu Nord Engineering – 45,6 milioane de lei plus TVA. Cum prețul era doar o componentă a clasamentului final, comisia de evaluare a CJ Dolj a trecut la evaluarea ofertelor tehnice, iar ofertele primelor două clasate au fost declarate neconforme. Drept urmare, câștigătoare a fost desemnată asocierea condusă de firma din Craiova, EWT. De aici a început nebunia. Iridex a contestat rezultatul, CJ și EWT au luptat de aceeași parte a baricadei, dar la un moment dat, CJ a schimbat macazul și a invocat anumite neconcordanțe în oferta tehnică a EWT, motiv să anuleze licitația în 2016. Asta s-a lăsat cu o plângere penală depusă de reprezentanții EWT la DNA București, dosar despre care nu se știu prea multe lucruri în prezent. După câteva luni, CJ Dolj a reluat licitația în septembrie. Nici nu avea de ales, altfel se prăbușea întregul Master Plan de Deșeuri de 55 de milioane de euro, inclusiv licitațiile de milioane de euro atribuite până acum prin care a cumpărat utilaje și a construit stații de sortare și compostare în mai multe localități din județ. Însă a schimbat ceva fundamental: criteriul de atribuire și anumite cerințe legate de certificări care riscau să blocheze și această licitație.

Licitație nouă, condiții noi

Din caietul de sarcini au fost eliminate anumite cerințe privind certificările containerelor și timpii de acționare a utilajelor. CJ a îmblânzit și cerințele privind cifra de afaceri și experiența similară, și a impus un alt criteriu de selecție a câștigătorului, prețul cel mai scăzut, procedură mai rapidă, dar riscantă la capitolul calitate a lucrărilor sau serviciilor. Și sursa de finanțare s-a modificat: în loc de Programul Operațional Sectorial de Mediu (POS) 2007-2013, banii vin prin Programul Operațional de Infrastructură Mare (POIM) pe perioada 2014-2020, ceea ce înseamnă că CJ Dolj, la fel ca multe alte consilii din țară, a pierdut o parte din banii europeni pe POS și continuă proiectele pe POIM. Perioada de derulare a contractului s-a schimbat și ea: opt luni, față de 15 luni. Diferențele au continuat cu cerințele de calificare pentru firmele participante. Dacă în 2013, CJ cerea o cifră medie de afaceri pe ultimii trei ani de cel puțin 90 de milioane de lei, în 2016, aceasta a scăzut la jumătate, iar experiența similară pe ultimii trei ani a scăzut de la prezentarea unor contracte în valoare de cel puțin 40 de milioane de lei, la 20 de milioane de lei.
Președintele CJ Dolj, Ion Prioteasa, explica anul trecut că instituția pe care o conduce a optat pentru eliminarea mai multor cerințe din caietul de sarcini pentru a permite cât mai multor firme să participe la licitație. Și au participat două. Aceleași care se duelaseră ani buni în instanță, EWT și Iridex. Ultima a adus forțe proaspete Suma estimată a contractului: aceeași ca în 2013 – 45,6 milioane de lei fără TVA. Reducerea criteriilor de selecție a dat roade: EWT a fost declarată câștigătoare relativ repede, cu un preț cu mult sub cel estimat: 28,9 de milioane de lei fără TVA.
Cum se explică acest lucru? Sursele cu care a discutat GdS au precizat că în caietul de sarcini nu au fost prevăzute anumite lucrări care figurau în 2013, cum ar fi existența unor drenaje în jurul containerelor care să împiedice inundarea lor, de exemplu, în timpul unei ploi. O altă lipsă a caietului de sarcini ar fi cerința privind întreținerea utilajelor, ceea ce va obliga CJ să plătească suplimentar pentru acest lucru dacă dorește să nu piardă garanția utilajelor.

Lanțul slăbiciunilor

Atribuirea acest contract este vitală pentru o altă componentă a Master Planului de Deșeuri: stabilirea operatorului care va colecta, transporta și depozita deșeurile din tot județul la groapa de la Mofleni. Contractul este unul uriaș: 350 de milioane de lei fără TVA (circa o sută de milioane de euro) pe o perioadă de opt ani, din care firma va trebui să plătească o redevență de 1,7 milioane de lei pe an. Licitația a fost lansată în octombrie 2015 și, deși are un singur ofertant, o firmă din grupul Iridex (Iridex Grup Salubrizare), care dorea și contractul pentru containerele îngropate, ea nu a fost atribuită. Deși firma a depus oferta financiară și cea tehnică, tarifele sale depind de datele financiare de la licitația pentru containerele îngropate, deci cu cât mai repede se semnează contractul aici, cu atât mai repede se va desemna și operatorul. Licitația pentru transportul deșeurilor a uimit nu atât prin suma foarte mare, cât prin decizia SC Salubritate Craiova SRL de a nu participa la licitație deși intenționase acest lucru. Retragerea Salubrității, societate deținută de Primăria Craiova, va duce, într-un final, la restrângerea dramatică a activității sale, cu consecințe legate de numărul angajaților. O contribuție la amânarea unui rezultat o au și discuțiile legate de modificarea indicilor de generare a deșeurilor din Dolj pe baza cărora s-a semnat contractul de finanțare. Din ultimele date, se pare că în Dolj acești indici au scăzut, adică populația generează mai puține deșeuri pe cap de locuitor decât se estimase acum câțiva ani. O părere avizată în acest sens va trebui să formuleze consultantul desemnat pentru Master Plan. Cât despre Master Plan, el mai are de trecut un alt hop. Licitația pentru operatorul de salubritate depinde de o altă licitație privind desemnarea firmelor care vor opera stațiile de sortare construite în mai multe localități din județ. În prezent, abia se lucrează la documentația de atribuire. Urmează anunțul de atribuire, evaluarea ofertelor, eventuale contestații, stabilirea câștigătorului, apoi alte eventuale contestații.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS