Fostul primar al comunei Malu Mare, Alexandru Dicu, și-a petrecut noaptea de joi spre vineri în arestul IPJ Dolj, fiind reținut alături de contabila primăriei, Rodica Cotea, și de alte trei persoane, pentru infracțiuni comise în perioada 2009 – 2012, pe când se afla la cârma primăriei, în urma cărora bugetul local ar fi fost prejudiciat cu suma de 822.000 de lei. Numai pentru înființarea parcului din Malu Mare, anchetatorii susțin că a fost achitată în plus şi în mod nejustificat suma de 519.809 lei. În cursul urmăririi penale, polițiștii au reușit însă să recupereze suma de 500.000 de lei în numerar, pentru diferența de 322.000 de lei fiind instituite măsuri asigurătorii. Dicu a fost pus vineri sub control judiciar, la fel ca și ceilalți suspecți, în urma unei decizii luate de Judecătoria Craiova.
Cinci persoane suspectate de infracțiuni economice și de serviciu, printre care și Alexandru Dicu, fostul primar al comunei Malu Mare, au ajuns, joi, la sediul Inspectoratului de Poliție al Județului (IPJ) Dolj, în baza unor mandate de aducere, ca urmare a unor descinderi efectuate în Craiova, Malu Mare, Cârcea, Filiaşi, Băileşti (județul Dolj), Pantelimon (Ilfov) şi Drăgăneşti-Olt. Pe lângă Dicu, la audieri au mai fost conduse Rodica Cotea, contabila Primăriei Malu Mare, Florentina Stoian, Constantin Petrache şi Gheorghe Ardeleanu, în calitate de reprezentanți ai unor societăți comerciale care au derulat contracte cu respectiva instituție. În urma probatoriului administrat și analizat cu procurorul de caz, cei cinci au fost reținuți pentru 24 de ore și introduşi în arestul IPJ Dolj, iar vineri după-amiază au fost prezentați Judecătoriei Craiova, cu propunere de arestare preventivă. Judecătorii au decis însă ca nici unul dintre cei cinci să nu rămână în arest, în cazul lor fiind dispusă măsura controlului judiciar.
Dicu a fost adus direct de pe litoral
Cele șapte percheziții domiciliare de joia trecută, efectuate de ofițerii Serviciului de Investigare a Criminalității Economice (SICE) din cadrul IPJ Dolj, au avut la bază un dosar penal înregistrat la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Craiova și au vizat persoane suspecte de comiterea mai multor infracțiuni de abuz în serviciu, complicitate la abuz în serviciu, înșelăciune și infracțiuni de fals. În urma cercetărilor efectuate, poliţiştii au stabilit că în perioada 2009-2012 au fost încheiate contracte de achiziții publice directe de servicii, produse și lucrări cu mai multe societăți cu sediul în Craiova, Băileşti și Drăgăneşti-Olt, ocazie cu care au fost acceptate la plată facturi reprezentând achiziţii de bunuri şi materiale, lucrări de pietruire şi reabilitare drumuri, lucrări amenajare şi dotare părculeţ comunal, bunurile fiind achiziţionate la preţuri supraevaluate. De asemenea, unele lucrări ar fi fost supraevaluate sau nu ar fi fost executate în realitate.
Fostul primar Alexandru Dicu este acuzat de înșelăciune, abuz în serviciu în formă continuată și fals intelectual în formă continuată, el fiind dus joia trecută la audieri direct de pe litoralul Mării Negre. „De asemenea, inculpatul Alexandru Dicu, la datele de 19.12.2011, respectiv 24.09.2012, pentru obţinerea tranşelor de finanţare aferente contractului pentru finanţare nerambursabilă încheiat cu Administraţia Fondului pentru Mediu – Direcţia Implementare Proiecte, în vederea realizării obiectivului de investiţie „Înfiinţare parc comunal – comuna Malu Mare, judeţul Dolj“, a înaintat Administraţiei Fondului pentru Mediu documente justificative care atestau în fals efectuarea anumitor lucrări care nu au fost executate în realitate sau au fost executate parţial, parte din cantităţile de materiale utilizate fiind supradimensionate, documente pe care le-a atestat şi aprobat în calitate de reprezentant UATC Malu Mare“, se mai arată în ancheta polițiștilor de la Economic.
Înființarea parcului din Malu Mare, „umflată“ cu peste 500.000 de lei
Anchetatorii au stabilit că în cazul obiectivului „Înfiinţare parc comunal – comuna Malu Mare, judeţul Dolj“, decontarea lucrărilor s-a efectuat în baza unor situaţii de plată în care au fost înscrise cantităţi de materiale mult mai mari decât cele utilizate în realitate, stabilind faptul că „a fost achitată în plus şi în mod nejustificat suma de 519.809 lei“. În ceea ce priveşte achiziţiile de produse din perioada 2009 – 2012, aici ar fi vorba de plăcuţe cu numere de case şi nomenclatură stradală, pichete de incendii, panouri de avertizare, panouri intrare sau ieşire din localitate, staţii de autobuz, coşuri de gunoi, bănci stradale, pentru care s-ar fi plătit mult mai mult decât ar costa în realitate. Astfel, s-ar fi achitat în plus şi în mod nejustificat suma de 61.886 de lei către SC Mitdur Service SRL, din Drăgăneşti-Olt, administrată de Constantin Petrache (69.529 de lei plătiţi, faţă de 7.643 de lei – preţul real) şi 135.360 de lei către SC Silvia Metal SRL, din Băileşti, reprezentată de Gheorghe Ardeleanu (207.583 de lei plătiţi, faţă de 72.223 de lei – preţul real).
Plăţi s-ar fi efectuat şi către SC Gidazi Prod Com SRL, din Craiova, 157.718 lei pentru produse achiziţionate al căror preţ corect ar fi fost de 103.143 de lei, rezultând o diferenţă de 54.575 de lei, ca prejudiciu la bugetul local. Preţurile considerate corecte au rezultat în urma unui raport de expertiză făcut în aprilie 2017.
„În ceea ce priveşte obiectivele de investiţie ,,Reprofilare drumuri locale în comuna Malu Mare, sat Preajba, judeţul Dolj“, respectiv strada Trandafirilor, strada Narciselor, strada Liliacului, Aleea III, Aleea IV şi Aleea V; Pietruire drumuri locale în comuna Malu Mare, sat Preajba, judeţul Dolj, respectiv strada Bujorului, aleea I şi aleea II, executate în anul 2012 de societatea comercială a cărei reprezentantă a fost inculpata Florentina Stoian, expertiza tehnică în specialitatea drumuri şi poduri efectuată în cauză a stabilit că s-a produs, în dauna bugetului local, un prejudiciu de 105.322 lei“, au stabilit anchetatorii.
Plăţile pentru cele trei societăţi au fost efectuate de către Rodica Cotea, contabil în cadrul Primăriei comunei Malu Mare şi persoană responsabilă cu viza de control preventiv, prin emiterea unor ordine de plată fără a verifica existenţa obligaţiei de plată prin documentele justificative din care să rezulte plata, au mai explicat poliţiştii. Prejudiciul total cauzat în acest dosar a fost stabilit la suma de 822.000 de lei, însă din aceşti bani poliţiştii din cadrul SICE au reuşit să recupereze, în cursul urmăririi penale, suma de 500.000 de lei în numerar, pentru diferenţa de 322.000 de lei fiind instituite măsuri asigurătorii.
Camera de Conturi Dolj scosese și ea la iveală plăți nelegale
Într-un raport pe 2014 al Camerei de Conturi Dolj, făcut public în 2015, se arăta că Primăria Malu Mare a plătit nelegal circa 60.000 de euro pentru lucrări neexecutate în totalitate sau ale căror costuri au fost majorate, aspect prezentat de Gazeta de Sud în articolul „Borduri și plante plătite nejustificat de Primăria Malu Mare“, publicat pe 26 iunie 2015.
GdS arăta la acea vreme că sumele cele mai mari achitate nelegal de către primărie erau chiar pentru înființarea parcului din comună. Aceasta a costat în total 920.000 de lei, iar proiectul a fost aprobat prin hotărâre de guvern în 2011.
În același an, primăria a semnat contractul de lucrări, iar în aprilie 2012 le-a și recepționat. Camera de Conturi a dorit să vadă dacă datele din oferta tehnică corespund cu cele de pe teren. Și nu au corespuns.
„Ca urmare a comparării cantităților decontate către constructor și înscrise în situațiile de lucrări, cu cantitățile stabilite de comisia care a realizat inventarierea au fost constatate diferențe cantitative a căror valoare este de 103.203 lei fără TVA. Exemplificăm diferențele de la materialele «borduri» și «pavele»“, se arăta în raportul Camerei. Conform situațiilor de lucrări, primăria plătise 1.323 de metri liniari de borduri în timp ce, pe teren, inspectorii măsuraseră doar 625 de metri liniari de borduri. De asemenea, primăria plătise pentru o suprafață de 587 de metri pătrați de pavele, dar inspectorii găsiseră doar 548 de metri pătrați. Altă sumă consistentă plătită nejustificat era și cea pentru sămânța de gazon care trebuia plantat conform proiectului. Din hârtii reieșea că pentru o suprafață de circa 3.400 de metri pătrați era nevoie de o cantitate de aproape 4,2 tone de sămânță, cu mult peste necesarul calculat de Camera de Conturi, de doar 135 de kilograme. Asta însemna că Primăria Malu Mare plătise degeaba patru tone de sămânță de gazon.