2.9 C
Craiova
joi, 26 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljLucrările de pe strada A.I. Cuza, ținute în loc de lipsa granitului

Lucrările de pe strada A.I. Cuza, ținute în loc de lipsa granitului

Refacerea trotuarelor străzii A.I. Cuza ar putea dura mai mult decât se credea, pentru că nu s-ar găsi cantitatea de pavele de granit necesară (Foto: Lucian Anghel)
Refacerea trotuarelor străzii A.I. Cuza ar putea dura mai mult decât se credea, pentru că nu s-ar găsi cantitatea de pavele de granit necesară (Foto: Lucian Anghel)

Reparațiile comandate de Primăria Craiova pe strada A.I. Cuza ar putea dura mai mult decât termenul pentru care s-a primit avizul Poliției Rutiere, 25 septembrie. Drumul a fost deschis circulației rutiere încă de pe 10 septembrie, dar au rămas trotuarele, pe care constructorul trebuie să înlocuiască pavelelor din ciment cu unele din granit. Cimentul a fost îndepărtat, dar în locul lui nu a apărut granitul. Și nici nu va apărea prea curând. Motivul? Cantitatea nesesară pentru acoperirea trotuarelor străzii A.I. Cuza, circa 4.500 mp, nu s-ar găsi pe stoc la nici un furnizor din țară, fiind nevoie de importarea sa direct din China. Până să vină granitul, constructorul se ocupă de ridicarea la nivel a gurilor de canal de pe stradă și de pe trotuare.

Primăria Craiova întâmpină dificultăți în finalizarea lucrărilor demarate luna trecută pe cea mai importantă stradă din centrul orașului, Alexandru Ioan Cuza. De data aceasta, problema nu ar fi partea carosabilă, unde constructorul Delta ACM s-a încadrat în grafic cu turnarea covorului asfaltic (pentru asta a sistat unele lucrări care se executau în același timp în cartiere), ci trotuarele. Când s-a închis strada pentru reparații (pe data de 7 august), autoritățile locale au precizat că scopul final al lucrărilor este „alinierea A.I. Cuza la Centrul Istoric“, motiv pentru care nu trebuia schimbat doar asfaltul, ci și pavelele, bordurile și stâlpii de iluminat. Pavelele din ciment de pe trotuare au fost scoase pentru a le face loc altora din granit, la fel și bordurile, în timp ce odată cu schimbarea stâlpilor s-a recurs la coborârea în subteran a tuturor cablurilor de pe aceștia. Circulația rutieră a fost reluată integral pe 10 septembrie, constructorul urmând însă să continue lucrările la trotuare până când strada va arăta conform cerințelor municipalității. Aici s-au împotmolit lucrurile.
Când a trecut la refacerea trotuarelor, constructorul și-a dat seama că nu poate face rost în termen scurt de cantitatea de pavele de granit necesară pentru acoperirea suprafeței decopertate, circa 4.500 de metri pătrați. „Am înțeles că o să se întârzie cu lucrările la trotuare, pentru că nu avem de unde să luăm atâta granit. Până vine granitul, facem și noi ce putem“, afirma, zilele trecute, un muncitor. Spusele sale au fost confirmate, joi, și de către un reprezentant al primăriei. „Există, într-adevăr, o problemă cu aprovizionarea cu granit pentru refacerea acestor trotuare. Nu se găsește la nici un furnizor din țară cantitatea de granit de care este nevoie și ea va trebui cel mai probabil importată“, a precizat acesta. Prin urmare, trotuarele vor mai rămâne o perioadă în stadiul actual, spre disconfortul pietonilor. Care, din loc în loc, mai dau și peste muncitorii și utilajele din dotare, care se ocupă de restul de lucrări de pe trotuare.

„Dacă vrei granit mai mult, trebuie să-l imporți din China“

Criza de granit din România pare una reală, GdS primind un răspuns similar și de la un reprezentant al unei companii de profil din țară. „O astfel de cantitate de granit nu poate exista pe stoc la nici un furnizor din țară. Se poate găsi într-o asemenea cantitate doar andezit prelucrat, pentru pavaje, dar granit, nu. Dacă vrei așa mult granit trebuie să-l imporți direct din China“, a spus acesta. Și atunci, se pune întrebarea: știa constructorul că îi va fi foarte greu sau chiar imposibil să facă rost în scurt timp de cei circa 4.500 de metri pătrați de pavele de granit? Se putea face o prospectare a pieței cu mult înainte de demararea lucrărilor, pentru a se putea procura la timp cantitatea de granit necesară. Dintr-un răspuns primit recent de la Primăria Craiova cu privire la repararea străzii A.I. Cuza se deduce faptul că despre această lucrare se știa de la sfârșitul lunii iunie, când a avut loc o rectificare bugetară, urmată de demararea procedurilor de obţinere a tuturor avizelor şi autorizaţiilor necesare lucrărilor. Astfel, constructorul a avut mai mult de două luni la dispoziție pentru a face rost de pavelele de granit necesare, fie ele și din China.
Dacă pavelele nu vor ajunge la timp, constructorul riscă să nu respecte termenul primit de la Poliția Rutieră pentru finalizarea tuturor lucrărilor. Pentru repararea străzii A.I. Cuza s-a obținut aviz până la data de 25 septembrie, însă el poate fi prelungit, la cerere. Până joi după-amiază, Poliția Rutieră nu primise însă nici o solicitare de prelungire a acestui aviz. Joi, angajații Delta ACM lucrau la ridicarea la nivel a gurilor de canalizare aflate pe trotuare, după ce au făcut același lucru și la partea carosabilă a străzii. Potrivit avizului Poliției Rutiere, repararea trotuarelor se va realiza în condiţii de restricţionare a traficului pietonal, dar constructorul nu are voie să lucreze la ambele trotuare simultan, tocmai pentru ca traficul pietonal să poată fi deviat, la nevoie, de pe o parte pe alta a străzii. Delta ACM lucrează pe A.I. Cuza în baza acordului-cadrul încheiat cu Primăria Craiova în octombrie 2014, în valoare totală de 135 de milioane de lei, acord care vizează repararea străzilor, aleilor, parcărilor și trotuarelor din municipiu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS