Străzile Craiovei au „înghițit“ în ultimii trei ani, pentru reparații (asfaltările realizate de SC Delta ACM), peste 100 de milioane de lei, însă au fost și cazuri în care constructorul a trebuit să revină de mai multe ori pe aceeași stradă pentru remedieri. De regulă, reparații ulterioare se execută la gurile de canal care se lasă la puțin timp după ce strada a fost asfaltată, municipalitatea susținând că astfel de intervenții se fac pe banii constructorului, atâta timp cât lucrarea este în garanție (străzile reparate au o garanație de doi ani). Sunt și destule situații în care repararea asfaltului care se degradează în jurul căminelor este pasată Companiei de Apă Oltenia (CAO), responsabilă și ea cu ridicarea la cotă a gurilor de canal care se lasă.
Marea problemă a constructorilor și a șoferilor din Craiova, când vine vorba de o stradă recent asfaltată, o reprezintă gurile de canalizare. Constructorii au o problemă pentru că trebuie să le repare din nou atunci când nu le iese din prima sau când se degradează la scurt timp după asfaltarea drumului, în timp ce șoferii le văd ca pe niște „capcane“ în trafic. Într-o astfel de situație se află strada General Dragalina, luată în colimator de mai mulți cititori GdS, atât în primăvară, la scurt timp după asfaltare, cât și acum. „Nu mi se pare normal ca asfaltul să se lase în jurul gurilor de canalizare și strada să fie valuri, valuri, la doar o lună de la asfaltare“, spunea, în luna mai, un cititor GdS. Atunci, deși gurile de canalizare fuseseră aduse la nivel după ce s-a reabilitat strada, unele au cedat la scurt timp. Primăria a dat vina pe trafic și pe faptul că plăcile de beton nu au apucat să se așeze bine, dar a susținut că „gurile de canal lăsate au fost trecute la capitolul remedieri, iar constructorul va reveni în zonă pentru a face reparațiile necesare“. Acealași lucru va trebui însă să-l facă și acum.
Un cititor GdS ne-a sesizat din nou în legătură cu gurile de canal care s-au lăsat de pe strada General Dragalina. „Parcă spuneau că le repară. Nu se vede nimic. Dacă mergi pe stradă de la un capăt la altul nu ai cum să le «ratezi». Nu-mi explic cum se poate face recepția la o astfel de stradă unde majoritatea gurilor de canalizare sunt lăsate sau degradate. Unele chiar așa au fost montate, sub nivelul străzii“, a precizat acesta. Ieri, pe strada General Dragalina, majoritatea căminelor de pe mijlocul drumului arătau la fel ca în primăvară: lăsate și cu asfaltul degradat pe anumite porțiuni. Primăria a explicat însă că ar fi vorba de altele decât cele reparate în primăvară. „S-au făcut reparații la acele guri de canal, dar au apărut alte degradări. Le-am identificat și le-am dat deja în lucru la constructor“, a precizat un reprezentant al primăriei. Acesta a ținut să menționeze că reparațiile se vor face pe banii constructorului, lucrarea fiind în garanție.
Compania de Apă, pusă să repare și ea gurile de canalizare
Lucrările de reparații care se execută pe străzile Craiovei de către Delta ACM, firma care a câștigat prin licitație, în octombrie 2014, un acord cadru în acest sens, au o garanție de doi ani. Numai că repararea acestor guri de canalizare pare să se facă la nesfârșit, din moment ce se intervine de două ori în patru luni numai pe o stradă (exemplu General Dragalina), iar drumurile din oraș sunt încă împânzite de capace de canal lăsate sau cu asfalt distrus de jur-împrejur. În unele situații de acest gen, primăria a apelat și la Compania de Apă Oltenia (CAO), operatorul de apă și canal al județului Dolj fiind deseori sesizat să intervină pentru aducerea la nivel a capacelor de canalizare. „Dacă rama și capacul de la canalizare nu sunt la același nivel cu covorul asfaltic o să le remediem“, spuneau cei de la CAO când au fost puși să repare gurile de canal de pe strada Potelu.
Compania a intervenit, la cerere, și pe Calea București, în intersecția cu strada Horia. „S-a primit o sesizare referitoare la situația unui capac de la canalizare și s-a intervenit pentru aducerea lui la nivel. Noi am făcut remedierea, am turnat betonul, iar firma cu care avem contract se ocupă de asfaltare“, explicau reprezentanții CAO. Chiar dacă a intervenit pentru asfaltare altă firmă, strada Calea București și-a păstrat garanția „europeană“ de cinci ani, pentru că societatea respectivă avea o convenție cu Delta ACM, firma care a reabilitat drumul în cadrul proiectului cu fonduri europene.
Peste 100 de milioane de lei în trei ani pentru repararea străzilor
De altfel, Delta ACM este beneficiara celor mai multe fonduri primite de la Primăria Craiova pentru repararea străzilor din oraș, în baza acordurilor cadru obținute în urma licitațiilor. Din octombrie 2014, data acordului cadru în vigoare, municipalitatea a încheiat opt contracte subsecvente cu Delta ACM, în sumă de aproape 103 milioane de lei, din totalul celor 135 de milioane de lei, cât este valoarea acordului cadru. În acest an au fost semnate două astfel de contracte pentru „Lucrări de reparații și întreținere străzi, alei, trotuare și parcări în municipiul Craiova“, unul de 5,2 milioane de lei – în martie, și unul de 20 de milioane de lei – în luna mai. Direcția Servicii Publice din cadrul Primăriei Craiova chiar solicita, la sfârșitul lunii trecute, o suplimentare cu șapte milioane de lei a fondurilor alocate în 2017 pentru întreținerea și repararea străzilor din oraș, motivând tot felul de degradări apărute la structura rutieră. Banii urma să fie alocați pentru reparații cauzate de rupturi cu cedări ale fundației drumului, de fisuri și crăpături, de tasări a fundației sau degradări în jurul căminelor de vizitare, după cum se menționa în nota de fundamentare. Și, totuși, de ce se se degradează relativ repede străzile reparate? Potrivit Normativului pentru prevenirea și remedierea defecțiunilor la îmbrăcămințile rutiere moderne, indicativ AND nr. 547, cauzele care ar putea duce la apariția de defecțiuni la îmbrăcămințile bituminoase ar fi: exploatarea în condiţii de trafic intens şi greu; capacitatea portantă a complexului rutier necorespunzătoare; calitatea necorespunzătoare a materialelor utilizate la construcţie; execuţia lucrărilor în condiţii de calitate necorespunzătoare; condiţii de exploatare agresive neluate în calcul la proiectare, cum ar fi circulaţia unor vehicule încărcate peste limitele admise în reglementările tehnice (art.11).
Ce ar trebui făcut în acest caz? Normativul pentru întreţinerea şi repararea străzilor, indicativ NE 033-05, spune că pentru menţinerea reţelei stradale în bună stare de exploatare şi de siguranţă a circulaţiei este necesară urmărirea permanentă a comportării căilor circulabile pentru depistarea zonelor unde trebuie să se intervină operativ cu lucrări de remediere sau cu reparaţii mai ample care trebuie planificate (art.16). Potrivit aceluiași normativ, străzile trebuie investigate în perioada de trecere spre sezonul rece – lunile septembrie şi octombrie, precum şi în perioada de trecere de la sezonul rece la sezonul cu temperaturi ridicate – lunile martie şi aprilie. „În cazul constatării unor situaţii care pot determina degradări ale structurii rutiere în perioada următoare investigaţiilor se vor lua de urgenţă măsuri de prevenire a degradărilor, prin lucrări de întreţinere sau reparaţii“, mai spune normativul. Cât de mult se respectă normativele în vigoare atunci când se repară străzile din Craiova, este o întrebare la care doar constructorii și autoritățile locale cunosc răspunsul.