Drumul expres Craiova – Pitești intră în focurile evaluării ofertelor. Două dintre licitațiile organizate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru cele patru tronsoane de drum au avut ieri termen final de depunere a ofertelor, iar alte două au termen astăzi. Compania ar putea anunța câștigătorul fiecărui lot până la sfârșitul anului.
Licitațiile pentru atribuirea contractelor de proiectare și execuție a celor patru tronsoane din drumul expres Craiova – Pitești au fost marcate de numeroase solicitări de clarificare și amânări ale termenului de depunere a ofertelor. Toate au culminat cu mai multe contestații depuse și respinse de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, prin care s-a cerut prelungirea licitației și chiar suspendarea ei din cauza inexactităților din studiul de fezabilitate pe baza căruia au fost demarate procedurile de atribuire. În această situație, CNAIR se pregătește să deschidă în următoarele zile ofertele depuse de firmă. Ar fi, totuși, o condiție: să fie oferte. Temerile în această privință sunt justificate de publicarea în acest an a unui ordin al ministrului transporturilor prin care firmele nu se mai pot adresa Curților de Arbitraj Internaționale pentru soluționarea diferendelor cu CNAIR, ci trebuie să apeleze la instanțele civile.
SF-ul din 2008, invocat în contestații
De ani buni de când se vorbește despre construirea drumului Craiova – Pitești, fie el drum expres sau autostradă, mărul discordiei l-a reprezentat Studiul de Fezabilitate întocmit în 2008. S-a spus despre el că este învechit și nu mai corespunde celor mai recente normative în domeniu și că numărul forajelor pentru determinarea calității solului este de câteva zeci de ori mai mic decât în mod normal. La un moment dat, Compania a lansat chiar o licitație pentru refacerea SF-ului, dar s-a răzgândit și a decis, în final, să-l folosească și în iulie 2017, când a scos la licitație proiectarea și construirea drumului, pe care le-a împărțit pe patru tronsoane. Termenele scurte de depunere a ofertelor au determinat firmele interesate să ceară numeroase clarificări, astfel încât CNAIR a decis să decaleze datele. Ultima variantă, și cea finală, după cum spun cei de la Companie, prevede că ieri a fost termenul final de depunere pentru tronsoanele 1 și 2, iar astăzi este pentru celelalte două. La Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor au fost depuse mai multe solicitări de suspendare a procedurii de atribuire, unul dintre motivele invocate fiind chiar Studiul de Fezabilitate. De exemplu, una dintre firme a acuzat faptul că ofertele trebuia să includă „cheltuielile aferente corectării erorilor de proiectare survenite în faza elaborării studiului de fezabilitate“, motiv pentru care a solicitat prelungirea termenului de depunere a ofertelor cu cel puțin 30 de zile și suspendarea procedurii. „Această problemă conduce în mod inevitabil la formularea de oferte eronate de către toți participanții și, implicit, la eșuarea ulterioară a implementării proiectului din cauza apariției unor dispute între autoritatea contractantă și antreprenor privind cuantumurile incluse în suma provizionată și suportarea costurilor adaptării studiului de fezabilitate“, se arată în contestația uneia dintre firme. În alta, se arată că licitația trebuie suspendată deoarece „există numeroase recunoașteri de către autoritatea contractantă a existenței unor carențe și inexactități ale studiului de fezabilitate care stă la baza proiectului“. Toate contestațiile au fost respinse și nu sunt informații că firmele ar fi decis să continue acțiunile în justiție.
Statul face și desface
Unul dintre aspectele cu bătaie lungă referitor la licitațiile pentru construirea de drumuri este apariția unui ordin (600/2017) al ministrului transporturilor pe care specialiștii în domeniu îl consideră o piedică pentru firmele serioase. În principal, este vorba despre obligarea constructorilor ca orice diferend pe care îl au cu o autoritate contractantă să se adreseze instanțelor civile și nu curților internaționale de arbitraj. Deputatul USR, Cătălin Drulă, fost președinte al Asociației Pro Infrastructura, consideră că ordinul va îndepărta la licitații tocmai firmele serioase și va face loc acelor societăți care se „descurcă“ cu regimul politic actual. „Firmele trebuie să lucreze doi ani pe banii lor, iar statul poate să nu le plătească în această perioadă. Pagubele produse de stat prin activitatea sau nonactivitatea lui nu se plătesc. Firmele serioase se vor da la o parte și ne întoarcem în anii ‘90. În general, se blochează subtil posibilitatea de a mai acorda despăgubiri. Cheia succesului stă în contracte cu clauze echilibrate. De aceea eu vă spun că, la Craiova-Pitești, și dacă vor fi oferte, asta nu înseamnă că nu vor fi probleme“, a spus Cătălin Drulă. Întrebat care este motivul apariției acestui ordin, el a explicat că statul s-a trezit că trebuie să plătească circa un miliard de euro firmelor de construcții. „Sunt decizii ale instanțelor, decizii ale curților de arbitraj din ultimii șapte-zece ani, iar nota de plată vine acum. Acestea sunt pagube obiective provocate de statul român. În loc să nu le mai provoace, statul caută metode să nu mai poți cere despăgubiri. Fericite de această situație sunt firmele de avocatură. De partea cealaltă, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, a spus că ordinul face ordine pe o piață a licitațiilor pe care firmele o blocau frecvent. „Vechile contracte au creat blocaje. S-au câștigat contestații, de exemplu, la Curtea de la Paris, care este formată din ingineri, nu din judecători. Dacă vrei să contruiești în România, te supui legilor de aici. Ordinul descurajează acele practici. Legat de Craiova, eu cred că vor fi foarte multe firme interesate. Uitați-vă că la licitația pentru construirea Centurii Bucureștiului s-au înscris 24 de firme și e vorba de constructori serioși“, a spus Șerbănescu.