5.3 C
Craiova
miercuri, 4 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljDoljenii cumpără tot mai multe „englezoaice“

Doljenii cumpără tot mai multe „englezoaice“

Eliminarea timbrului de mediu i-a făcut pe doljeni să cumpere, în numai opt luni ale acestui an, un număr record de autoturisme second-hand de import. Dintre cele aproape 13.000 de mașini la mâna a doua care au intrat în circulație, în județul Dolj, o mie au volanul pe partea dreaptă. Potrivit legislației în vigoare, singura condiție pentru a înmatricula o mașină cu volanul pe partea dreaptă este schimbarea farurilor.

Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule a fost abrogată pe 1 februarie, anul acesta. Tot de atunci, doljenii au dat buzna la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCIV) Dolj ca să-și înmatriculeze mașinile cumpărate din străinătate.
Potrivit datelor Direcției de Înmatriculări, numai în luna februarie, în județul Dolj, au fost înmatriculate 131 de mașini noi și 2.226 second-hand de import. Spre comparație, în februarie 2016, când era în vigoare OUG 9/2103, în județul Dolj au fost înmatriculate numai 66 de mașini noi și 677 second-hand de import.
În total, numai în opt luni ale acestui an (februarie – septembrie), în Dolj au fost înmatriculate nu mai puțin de 12.791 de autoturisme la mâna a doua de import, dar și 1.016 autoturisme noi. În aceeași perioadă a anului trecut, doljenii înmatriculau numai 728 de mașini noi și 5.978 second-hand de import.
Potrivit reprezentanților Registrului Auto Român (RAR), printre cele aproape 13.000 de mașini second-hand care au intrat în circulație în județul Dolj se numără și 994 de autoturisme cu volanul pe partea dreaptă.
„În primele luni ale acestui an, reprezentanța RAR din județul Dolj a eliberat un număr de 994 de cărți de identitate pentru vehicule destinate circulației pe partea stângă“, se arată într-un răspuns transmis GdS de către reprezentanții RAR.

Sistemul de oglinzi periscopice asigură vizibilitatea în partea stânga-față a mașinii,  fiind util în efectuarea depășirilor
Sistemul de oglinzi periscopice asigură vizibilitatea în partea stânga-față a mașinii, fiind util în efectuarea depășirilor

Ce spune legea

Potrivit RAR, cartea de identitate pentru vehiculele cu volanul pe partea dreaptă se eliberează în aceleași condiții ca şi pentru cele care au postul de conducere pe partea stângă. În plus, este necesară echiparea vehiculelor cu faruri care emit un fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreaptă a drumului (specifice autoturismelor destinate circulaţiei pe partea dreaptă).
Această prevedere se regăsește în Ordinul ministrului transporturilor nr. 2132 din 8 decembrie 2005. Acest act normativ prevede că „autovehiculele la care postul de conducere este amplasat în partea dreaptă în raport cu planul longitudinal median al acestora, trebuie echipate cu faruri care emit un fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreaptă a drumului“.
Cu alte cuvinte, înainte să ajungă la RAR, cumpărătorul unui autoturism cu volanul pe partea dreaptă trebuie să înlocuiască farurile mașinii, ceea ce, de cele mai multe ori, înseamnă un drum la dezmembrări.
Deși legea nu prevede acest lucru, unii din cei care aleg să-și cumpere o „englezoiacă“ schimbă lampa de ceață de pe partea dreaptă pe partea stângă înainte de a merge la RAR.
Dar de ce se complică unii să își cumpere mașini cu volanul pe partea dreaptă? Din cauza prețului. De exemplu, un Audi A8 din 2012 (diesel, capacitate cilindrică 2.967 cm3), înmatriculat în Marea Britanie, poate fi achiziționat în România cu aproximativ 15.000 de euro. O mașină din același an, cu aceeași capacitate cilindrică și dotări asemănătoare, însă cu volanul pe partea stângă, poate fi găsită la prețuri pornind de la 20.000 de euro.

Accidente cu „englezoaice“

Potrivit polițiștilor de la Rutieră, numai anul acesta, pe șoselele din Dolj au fost înregistrate 12 accidente în care au fost implicate mașini cu volanul pe partea dreaptă. Patru dintre aceste accidente au fost grave și s-au soldat cu un mort și trei răniți grav.
Oamenii legii susțin că riscul de producere a accidentelor rutiere este mult mai ridicat în cazul acestor autoturisme, deoarece la efectuarea manevrei de depășire șoferul trebuie să pătrundă mai mult pe sensul opus pentru a se asigura.
De altfel, o analiză a Direcției Poliției Rutiere a arătat că, în cazul accidentelor în care au fost implicate mașini cu volanul pe partea dreaptă, vinovăția aparține în peste 90% din cazuri șoferilor acestor mașini.
În ultimii ani, pe drumurile din județul Dolj au fost înregistrate mai multe accidente de circulație în care au fost implicate mașini cu volanul pe partea dreaptă.
De exemplu, în noiembrie 2014, în Filiași, un bărbat a murit și un altul a fost rănit, după ce au fost loviți de o mașină scăpată de sub control. Polițiștii au stabilit atunci că un tânăr de 19 ani, care se afla la volanul unei „englezoaice“, a lovit un Ford care circula regulamentar, pe care l-a proiectat în afara șoselei, unde i-a lovit pe cei doi pietoni.
În februarie 2013, un craiovean de 34 de ani, care conducea un Renault înmatriculat în Marea Britanie pe strada Nicolae Titulescu din municipiu, a pierdut controlul direcţiei şi a lovit un stâlp de beton al reţelei de iluminat public. În urma impactului violent, stâlpul de beton a fost retezat, iar șoferul și pasagera din autoturism au fost răniți grav.
Un alt accident grav a fost provocat de șoferul unui Audi A8 înmatriculat în Marea Britanie, în mai 2012, pe bulevardul Dacia din Craiova. Șoferul a pierdut controlul direcţiei şi a acroşat cu partea dreaptă a maşinii remorca unui tir parcat pe marginea drumului. În urma impactului, o adolescentă de 15 ani, care stătea pe bancheta din spate a mașinii, a suferit leziuni grave. Fata a murit după două săptămâni, la Spitalul de Urgență Craiova. În mai 2016, șoferul mașinii, un craiovean de 42 de ani, a fost condamnat definitiv la doi ani de închisoare cu executare pentru ucidere din culpă.

Condiții mai aspre pentru șoferii  de „englezoaice“

La sfârșitul anului 2015, mai mulți deputați PNL au întocmit un proiect de lege pentru modificarea Codului Rutier, care vizează tocmai proprietarii mașinilor cu volanul pe parte dreaptă.
Potrivit acestui proiect de lege, un astfel de autovehicul poate fi condus pe drumurile publice numai în următoarele cazuri: dacă șoferul a urmat cursuri suplimentare de pregătire pentru conducerea autovehiculelor cu volanul pe partea dreaptă, dacă are permis de conducere obținut într-un stat în care circulația se desfașoară pe partea stângă. În plus, autovehiculul trebuie prevăzut cu un sistem de oglinzi care îi asigură șoferului vizibilitatea în partea stânga-față a mașinii (oglinzi periscopice).
Proiectul de lege a fost respins de Senat în aprilie 2016, în prezent fiind la comisiile permanente ale Camerei Deputaţilor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS