Reprezentanții ROMATSA susțin că decid introducerea unor sisteme de navigație performante pe aeroporturi în urma unor studii de eficiență economică, precum și în situații în care dotarea aeroportului permite acest lucru, în funcție de nivelul de echipare a pistei, a căilor de rulare, a platformelor cu sisteme luminoase administrate de către aeroport, dotarea cu echipamente meteo specifice și altele. ROMATSA dă de înțeles că montarea unui astfel de sistem performant la Craiova nu s-ar justifica din punct de vedere economic și că aeroportul nu ar îndeplini condițiile tehnice pentru așa ceva. Conform Master Planului General de Transport, asemenea sisteme trebuie instalate pe viitor pe aeroporturile catalogate drept internaționale, inclusiv pe cel din Craiova.
Operatorii de trafic aerian de la ROMATSA au venit cu lămuriri legate de situația care s-a întâmplat recent pe Aeroportul Internațional Craiova, când două aeronave aparținând companiei Wizz Air nu au putut ateriza din cauza condițiilor meteorologice vitrege, respectiv plafonul de nori extrem de jos, la doar 30 de metri de sol. Ca urmare a faptului că cele două aeronave nu au putut ateriza noaptea, nici cursele de dimineață către Roma și Bologna nu au putut pleca la timp, astfel că 323 de pasageri au așteptat în aeroport chiar și șapte-opt ore aterizarea aeronavelor care să îi transporte, apoi, în Italia. La acea dată, GdS informa că sistemele de navigație ale ROMATSA existente pe Aeroportul Craiova sunt de tipul ILS (instrument landing system) categoria a II-a, ce permit o vizibilitate la o distanță „mai mică de 60 de metri și mai mare de 30 de metri“ pe verticală și de 300 de metri pe orizontală, în timp ce în țară există alte aeroporturi pe care ROMATSA le-a echipat cu sisteme mai performante de navigație, respectiv ILS de categoria a III-a, care le permit piloților efectuarea manevrelor de aterizare în condiții vitrege de vizibilitate. Un astfel de sistem de navigație ILS de categoria a III-a ar permite piloților să aibă o vizibilitate la 15 metri pe verticală și 46 de metri pe orizontală.
GdS a adresat întrebări la ROMATSA pentru a afla de ce la Craiova nu există sisteme de navigație performante ca pe alte aeroporturi din țară și din Europa. Ca răspuns la interpelarea noastră, reprezentanții ROMATSA susțin că în ultimii ani au echipat toate aeroporturile civile pentru care furnizează servicii de navigație aeriană cu sistem ILS de categoria a II-a pe cel puțin o direcție de aterizare a pistei. Compania mai informează că doar la aeroporturile Otopeni și Timișoara există piste de aterizare echipate cu sisteme ILS de categoria a III-a. Sistemul de navigație existent pe aeroportul din Craiova poate funcționa la nivelul categoriei I atunci când anumiți parametri de navigație sunt degradați.
Ce condiții trebuie să îndeplinească un aeroport pentru ILS de categoria a III-a
Întrebați în ce condiții decide ROMATSA echiparea unui aeroport cu sistem de navigație mai performant decât cele existente și dacă se are în vedere instalarea unor astfel de echipamente și la Craiova, cum s-a întâmplat la Otopeni și Timișoara, compania de stat care efectuează controlul de trafic aerian în România a explicat: „Decizia este luată în baza solicitărilor cu caracter operațional și economic formulate de părțile interesate după efectuarea unor studii de amplasare a echipamentului (inclusiv propagare și interferența semnalului de radionavigație), a unor studii de eficiență economică (inclusiv numărul de zboruri și veniturile realizate din tarifarea acestora), a unor studii de proiectare a procedurii de apropiere instrumentală, care au ca scop evaluarea posibilităților de încadrare în performanțele impuse de o anumită categorie de operare, atât din punct de vedere tehnic, cât și operațional, în funcție de condițiile locale“, au precizat reprezentanții ROMATSA. Ei au menționat că mai este nevoie de anumite condiții pentru a se instala un sistem performant de navigație, condiții ce țin de dotările aeroportului care solicită acel sistem: „Pentru intrarea în operare a unei proceduri de apropiere instrumentală ILS este necesară însă îndeplinirea și a altor cerințe specifice fiecărei categorii ca: echiparea pistei, a căilor de rulare, a platformelor cu sisteme luminoase administrate de către aeroport, dotarea cu echipamente meteo specifice, elaborarea unor proceduri de operare în condiții de vizibilitate redusă aplicabile atât în aer, cât și la sol etc.“. ROMATSA a evitat să răspundă direct dacă are în plan pe viitor dotarea pistei de la Craiova cu sistem de navigație performant de categoria a III-a sau dacă sunt îndeplinite condițiile economice și de dotări pentru un astfel de sistem, compania rezumându-se la a enumera condițiile în care este dotat un aeroport în general, prezentate mai sus.
Despre costurile efective ale echipamentului de navigație modern, ROMATSA susține că valoarea totală a unei astfel de investiții poate depăși cu mult un milion de euro.
Aeroportul Craiova nu îndeplinește condițiile economice și tehnice
Reprezentanții Aeroportului Craiova au declarat, pentru GdS, că el „nu îndeplinește aceste condiții“. Aceștia au mai menționat că nu au cerut ROMATSA montarea unui sistem de navigație ILS de categoria a III-a „deoarece nu s-ar fi justificat din punct de vedere economic și operațional, având în vedere numărul mic de zboruri și veniturile ROMATSA realizate din tarifarea acestora. Spre exemplu, aeroporturile Cluj și Iași au în dotare ILS de categoria a II-a pentru numărul mare de zboruri operate și zilele cu ceață“. Ei au mai precizat că nu este este necesar la Craiova un sistem de navigație ILS de categoria a III-a, în condițiile actuale ale traficului aerian existente pe Aeroportul Internațional Craiova, și că „poate peste cinci-zece ani“ va fi necesar.
Aeroporturile din România sunt clasificate în patru categorii: major internațional (sau strategic internațional, cu titlu și de hub), internațional, regional și regional mic. Conform acestei clasificări, aeroportul din Craiova este inclus în categoria „internațional“, alături de Timișoara, Iași și Cluj. Cel din București (Otopeni) este „major internațional“, iar aeroportul din Constanța este „strategic internațional“, având în vedere că acesta deservește inclusiv baza NATO. Conform Master Planului General de Transport al României (MPGT) pe termen scurt, mediu și lung, la data întocmirii studiului (în 2015), numărul de pasageri care tranzitaseră fiecare aeroport varia destul de mult de la o zonă a țării la alta. Pe cel din Craiova l-au tranzitat, într-un an, 275.000 de pasageri, pe aeroportul din Iași trecuseră 539.000 de pasageri, pe cel din Timișoara tranzitaseră 1.450.000 de pasageri, iar pe cel din Cluj traficul de pasageri a fost cel mai mare dintre toate aeroporturile clasificate ca internaționale, respectiv 2.322.000. Pe Otopeni este cel mai mare trafic aerian, aeroportul clasificat la „major strategic“ fiind tranzitat în anul în care s-a făcut studiul de 16.495.000 de pasageri.
De atunci și până acum lucrurile au evoluat, iar traficul pe aeroporturi a crescut, inclusiv pe aeroportul din Craiova, unde aproape că s-a dublat. Reprezentanții aeroportului susțin că pe tot anul 2017 traficul de pasageri va fi de aproximativ 425.000 de persoane.
Decizia stă în „mâinile“ ROMATSA și EUROCONTROL
Conform Masterplanului General de Transport, la secțiunea „Siguranță“, standardele MPGT impun ca aeroporturile internaționale din România să fie echipate cu sistem de navigație ILS de categoria III A, iar cel major internațional trebuie să aibă sistem de categoria III C, care este cel mai performant din lume. Doar aeroporturile de la Otopeni și Timișoara au fost dotate de ROMATSA cu astfel de sisteme ILS de categoria a III-a, conform standardelor. Până în 2025, aeroporturile din țară trebuie să fie echipate conform standardelor impuse prin MPGT. Investițiile ROMATSA sunt bugetate de EUROCONTROL, care este Organizația Europeană pentru Siguranța Navigației Aeriene, cu sediul la Bruxelles, și trebuie justificate, așa cum reiese din clasificările existente în România, explică reprezentanții Aeroportului Internațional Craiova. Cu alte cuvinte, montarea unui sistem ILS de categoria a III-a pe aeroportul din Craiova depinde de ROMATSA și EUROCONTROL.
Președintele Consiliului Județean Dolj – instituție de care aparține aeroportul din Craiova -, Ion Prioteasa, a precizat că este foarte important ca pe viitor să fie dotat cu sisteme de siguranță performante. „Noi suntem foarte interesați de a fi dotat aeroportul cu sisteme moderne de navigație. Noi vom face toate diligențele necesare către alte instituții de care depinde acest lucru, dată fiind importanța strategică a Aeroportului Internațional Craiova și a investițiilor care s-au făcut pe acest aeroport. Cu toții suntem dispuși ca aeroportul de la Craiova să fie unul dintre cele mai dotate aeroporturi cu infrastructura de mișcare, de iluminare și de securitate, pentru a aduce performanță și siguranță deplină. Pe viitor, noi vom face tot ce ține de noi ca să dezvoltăm acest aeroport și vom face toate diligențele necesare către instituțiile care decid dotarea aeroportului cu alte sisteme decât cele existente“, a conchis Ion Prioteasa.
Deciziile de aterizare le iau exclusiv piloții
Recent, în Craiova s-a produs un fenomen meteo destul de rar. Plafonul de nori a fost la o înălțime atât de mică încât autoritățile competente au precizat că niciun pilot nu ar fi decis aterizarea în asemenea condiții, nici cu cele mai performante echipamente de navigație. La fel cum a susținut conducerea Aeroportului din Craiova, și ROMATSA menționează că deciziile de a ateriza, în condiții dificile de vizibilitate, când plafonul de nori este foarte jos, cum s-a întâmplat pe 24 octombrie la Craiova, sunt luate exclusiv de comandanții aeronavelor, „în funcție de condițiile meteorologice (vizibilitate, plafon de nori, direcție și viteză a vântului), calificarea echipajului, echiparea aeronavei, procedurile de apropiere publicate, disponibilitatea sistemelor de navigație și a sistemelor luminilor, infrastructurii de aerodrom“. ROMATSA întărește ideea că în situații meteorologice de genul celor care au fost la Craiova în noaptea în care două aeronave nu au putut ateriza, aterizarea era imposibilă. „Existența unui echipament ILS autorizat categoria III nu este o condiție suficientă“ pentru ca un pilot să decidă aterizarea, au mai spus cei de la ROMATSA.