Învăţământul din mediul rural al Olteniei se confruntă cu un fenomen masiv de abandon şcolar, însă în comuna Valea Stanciului se pare că s-a găsit metoda pentru a-i face pe copii să vină la şcoală. Proiectele în care Şcoala Profesională din comună s-a implicat şi beneficiile pe care elevii le-au obţinut au făcut ca unitatea de învăţământ să reziste, iar abandonul şcolar să fie redus.
Şcoala din Valea Stanciului are în total 640 de elevi, începând de la ciclul preşcolar, până la şcoala profesională, unde sunt clasele a IX-a, a X-a şi a XI-a, specializarea mecanic agricol. Acest profil a fost înfiinţat în anul 2012, iar de atunci nu a dus lipsă de elevi care vor să muncească în agricultură. Pentru aceştia, este o bună oportunitate, mai ales că mulţi dintre părinţii lor nu au bani să îi trimită la studii în oraş. „Acest profil al şcolii profesionale a fost ales datorită faptului că principala ocupaţie din zona noastră este agricultura. Sunt destui agenţi economici unde pot să înveţe meserie şi apoi să se angajeze ca mecanici agricoli. De asemenea, elevii de clasa a XI-a fac şcoala de conducere auto şi în urma promovării examenului obţin permisul de conducere, categoria B. Noi spunem că acest lucru le este foarte util dacă vor să se angajeze. Sunt şi elevi care merg spre liceele din Craiova, însă sunt mulţi şi cei care aleg să rămână aici, la şcoala profesională. Nu numai din comuna noastră, ci şi din comunele învecinate“, a declarat Nadia Mazilu, director adjunct la Şcoala Profesională Valea Stanciului.
Elevii vin la şcoală, atraşi de proiectele în care sunt implicaţi
Conducerea unităţii de învăţământ din Valea Stanciului şi-a dat seama că cea mai bună metodă prin care poate face copiii să fie atraşi de şcoală este să-i implice în diverse activităţi extraşcolare. „Nu ne confruntăm cu un abandon şcolar mare datorită proiectelor în care am fost şi suntem implicaţi. Cu ajutorul acestor proiecte i-am făcut pe copii să îndrăgească şcoala, iar pe părinţi să înţeleagă că este foarte necesar să îi aducă să înveţe. Suntem implicaţi în proiectul „Mecanici ai viitorului“, care ţine de competiţia „Ţara lui Andrei“. Prin acest program am putut achiziţiona o maşină nouă, cu care elevii de clasa XI-a fac şcoala de şoferi gratuit. Avem şi doi instructori auto. Deja s-au făcut orele de legislaţie rutieră şi acum au început să conducă şi sunt foarte încântaţi. De asemenea, avem un proiect prin care copiii de la şcoala profesională pot merge în Craiova şi pot vedea cum se lucrează la anumite firme. De anul acesta avem o noutate. Este vorba despre programul Erasmus+, prin care 16 elevi de clasa a X-a vor merge în Italia, în luna martie. Vor sta acolo o lună pentru a face practică, iar totul va fi gratuit, inclusiv cazarea, masa şi transportul“, a spus Anca Irina Neda, directorul Şcolii Profesionale Valea Stanciului.
Prezenţa la grădiniţă a crescut la 94%
Cea mai mare problemă legată de absenteism, până în 2014, a fost la Grădiniţa din Valea Stanciului. De atunci, lucrurile s-au schimbat în bine, odată cu programul „Fiecare copil în grădiniţă“. „Noi avem acum 164 de copii înscrişi la grădiniţă, iar 120 dintre ei beneficiază de programul „Fiecare copil în grădiniţă“. Ei primesc lunar tichete sociale în valoare de 50 de lei, dacă frecventează cursurile. În grădiniţa noastră, din satul Horezu-Poenari, aveam o mare problemă cu absenteismul, mai ales în rândul copiilor de etnie romă, însă după ce au început să se dea aceste tichete, în septembrie 2014, frecvenţa a crescut la 94%. Acum avem şi o construcţie nouă, făcută prin Banca Mondială, şi ne bucurăm că vin copiii la grădiniţă“, a adăugat Anca Irina Neda.
Şi bursele de merit îi fac pe copii să îndrăgească şcoala şi să înveţe cât de mult pot. „Avem burse de merit pentru clasele I-VIII. La clasele I-IV au bursă câte doi elevi din fiecare clasă, iar la V-VIII – cei cu media peste 9. Avem şi burse sociale, iar elevii de la clasele de profesională au o bursă profesională. Important este să îşi dorească să înveţe. Sunt şi copii care au posibilităţi financiare foarte reduse, însă am găsit întotdeauna sprijin şi ne-au fost aduse diverse obiecte, precum haine, rechizite sau jucării pentru ei“, a mai precizat Nadia Mazilu, directorul adjunct. Din punct de vedere al infrastructurii, toate unităţile şcolii din Valea Stanciului ar avea nevoie de reabilitare, însă conducerea susţine că se fac demersuri pentru ca elevii să beneficieze de condiţii mai bune. „Oricând este nevoie de ceva mai bun. Comuna noastră se întinde pe șase kilometri, iar pe această distanţă noi avem nouă localuri. Am început cu modernizarea grădiniţelor, care sunt finalizate, apoi avem în vedere Şcoala Gimnazială Horezu-Poenari, care este o structură a unităţii noastre. După aceea, ne dorim să modernizăm Şcoala Profesională. Din punct de vedere al încălzirii pe timpul iernii, avem centrale la grădiniţe, iar la şcoli încălzire cu sobe. Au fost achiziţionate lemne şi urmează să mai cumpărăm“, a mai spus directoare adjunctă.