-1 C
Craiova
sâmbătă, 16 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljDeszăpezirea „topește“ banii din buget

Deszăpezirea „topește“ banii din buget

Deszăpezirea din Craiova va costa aproape dublu iarna aceasta, deoarece vom plăti utilajele și atunci când stau, spre deosebire de anii trecuți, când firmele de deszăpezire au fost plătite pentru orele lucrate efectiv. Tarif de staționare se achită și pentru deszăpezirea drumurilor naționale. Excepție fac utilajele închiriate pentru drumurile județene, unde se plătește doar pentru ora de funcționare, dar tariful este mai mare decât în celelalte cazuri. De ce plătim utilajele să stea? Pentru că, altfel, spun autoritățile, firmele de profil refuză să se prezinte la licitații.

De nevoie sau din alte motive, instituțiile locale și cele naționale cu atribuții în domeniul deszăpezirii drumurilor publice plătesc firmele de profil nu numai pentru a degaja zăpada de pe drumuri și pentru a împrăștia material antiderapant, ci și atunci când utilajele lor sunt trase pe dreapta. Firmele câștigă, astfel, din contractele semnate cu autoritățile, indiferent de vreme, ba chiar le convine să nu ningă, iar utilajele lor să stea. În felul acesta, nu consumă combustibil, nu uzează utilajele și nu sunt obligați să schimbe piese în cazul unei defecțiuni. În plus, scapă de bătaia de cap, iar banii vin oricum, de cele mai multe ori, la fel de mulți ca în cazul în care lucrează din plin. Motivul este simplu: deși tariful de staționare este la jumătate față de cel de acționare, autoritățile plătesc un număr dublu de ore de staționare, deci lucrurile se compensează. Să vedem acum situația prezentă cu iarna bătând la ușă.

Compromisul de la Craiova

De deszăpezirea din Craiova se ocupă SC Salubritate Craiova, societate deținută de primărie. Ea este cea care organizează licitația pentru stabilirea firmelor cărora li se atribuie contractele. Iarna trecută, Salubritatea a pus la bătaie contracte cu o valoare estimată între 1,5 și 2,4 milioane de lei fără TVA. Suma finală rezultată în urma licitației a fost de 1,5 milioane de lei fără TVA. Banii au fost împărțiți între Regia Autonomă de Administrare a Domeniului Public, aflată în subordinea municipalității, și SC Delta ACM SRL. Anul acesta, Salubritatea a pus la bătaie contracte cu o valoare dublă: între 2,8 milioane de lei și 4,3 milioane de lei fără TVA. De ce? Pentru că Salubritatea va plăti, pe lângă tariful de acționare, și tarif de staționare, ceea ce duce la creșterea de două ori a sumei finale. Procedura de achiziție este aproape finalizată pentru opt din cele zece loturi scoase la licitație, iar firmele pare că și-au împărțit teritoriul. De ce plătim tarif de staționare în condițiile în care acesta a fost motiv de scandal în ultimii ani? Explicația oferită este următoarea: firmele nu ar mai fi interesate să participe la licitație, iar tariful obligă firmele să blocheze utilajele la bază, iar acest lucru trebuie compensat. Cantonarea lor în bază oferă garanția că ele vor acționa imediat ce vine vremea rea. Și totuși, cel puțin în cazul Salubrității, observăm că în iarna 2016 -2017, la licitație s-au înscris doi dintre operatorii care au depus oferte și anul acesta, deci interes a fost în ambele cazuri: cu și fără tarif de staționare.

Două ore de staționare plătite la una de funcționare

Tehnic vorbind, pentru iarna aceasta, schema este următoarea: la o oră de funcționare, Salubritatea va plăti două ore de staționare. Desigur, tarifele sunt diferite, dar așa cum spuneam mai sus, la final, suma finală se compensează. Firma va semna acorduri cadru pentru zece loturi, fiecare cu două contracte subsecvente, pe perioada noiembrie -decembrie 2017 și ianuarie – martie 2018.
Iată cum va plăti Salubritatea pentru deszăpezirea din această iarnă:
Lot 1: Minim: 4,8 ore pe zi /acționare și 9,7 ore pe zi/așteptare. Maxim – 7,23 ore de acționare/zi și 14,5 ore pe zi/așteptare. Pe cel mai mic contract subsecvent sunt două utilaje, pe cel mai mare -trei.
Lot 2: Minim: 7,23 ore de acționare/zi și 14,5 ore de așteptare/zi. Maxim – 9,6 ore de acționare/zi și 18,4 ore de așteptare/zi. 3/4 utilaje.
Lot 3: Minim: 2,4 ore de acționare/zi și 4,8 ore de așteptare/zi. Maxim – 4,8 ore de acționare/zi și 97 de ore de așteptare/zi. 1/2 utilaje.
Lot 4: Minim: 19,2 ore de acționare/zi și 38,8 ore de așteptare/zi. Maxim – 31 de ore de acționare/zi și 63 de ore de așteptare/zi. 8/13 utilaje.
Lot 5: Minim: 19,2 ore de acționare/zi și 38,9 ore de așteptare/zi. Maxim – 28,9 ore de acționare/zi și 35,84 de ore de așteptare/zi. 8/12 utilaje.
Lot 6: Minim: 2,4 ore de acționare/zi și 4,8 ore de așteptare/zi. Maxim – 7,2 ore de acționare/zi și 14,4 ore pe zi de așteptare/zi. 1/3 utilaje.
Lot 7: Minim: 24 de ore de acționare/ zi și 48 de ore de așteptare/zi. Maxim – 29 de ore de acționare/zi și 58 de ore de așteptare/zi. 10/12 utilaje.
Lot 8: Minim: 2,4 ore de acționare/zi și maxim 4,8 ore de acționare/zi. 1/2utilaje.
Lot 9: Minim 2,4 ore de acționare/zi și maxim 4,8 ore de acționare/zi. 1/2 utilaje.
Lot 10: Minim 2,4 ore de acționare/zi și 4,8 ore de așteptare/zi. Maxim – 4,8 ore de acționare și 9,6 ore de așteptare. 1/2 utilaje.

Zeci de milioane de euro pentru deszăpezire pe drumurile naționale

Tarif de staționare plătește și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și aici vorbim de contracte de zeci de milioane de euro. CNAIR a organizat anul trecut o licitație pentru atribuirea mai multor acorduri-cadru pe patru ani pe sectoarele din Oltenia pe care le administrează. Tarifele diferă de la un județ la altul. Iată cum arată acestea în cazul utilajelor ATB cu lamă și sărăriță:
Gorj: 86,58 lei/ora de funcționare, 29,39 lei ora de staționare.
Craiova: 66 de lei ora de funcționare și 29,39 lei ora de staționare.
Olt: 88,63 lei ora de funcționare și 25 de lei ora de așteptare.
Severin: 85 de lei ora de funcționare și 22 de lei ora de staționare
În cazul Unimogurilor, tarifele sunt umătoarele:
Gorj – 67/29 de lei
Craiova – 60/22 de lei
Olt – 77/29 de lei
Severin – 74/22 de lei
Potrivit anunțului de atribuire a acordurilor-cadru din 2016, valoarea totală a contractelor este de 35,4 milioane de euro pe perioada 2016 – 2020, ceea ce înseamnă o medie de 8,8 milioane de euro anual, suma putând varia în funcție de specificul fiecărei ierni.
Iată cum a evoluat licitația și cine a câștigat contractele:

Lot 1 – SDN Craiova
4 oferte primite, 2 admisibile, câștigător – RODALI CARGO SRL din comuna doljeană Giubega.
Valoarea estimată – 39.825.433 de lei fără TVA.
Valoarea finală a contractului – 29.456.500 de lei fără TVA.

Lot 2 SDN Drobeta Turnu Severin
4 oferte primite, 1 admisibilă, câștigător – SC ROUTE CENTER CONSTRUCT SRL din Drobeta Turnu Severin.
Valoarea estimată – 25.476.654 de lei fără TVA.
Valoarea finală – 20.749.407 de lei fără TVA.

LOT 3: Târgu Jiu
5 oferte primite, 2 admisibile, câștigător – Asocierea de firme SC DELTA ACM 93 SRL & SC REBELIS CONSTRUCȚII SRL.
Valoarea estimată – 34.783.131 de lei fără TVA
Valoarea finală – 34.086.496 de lei fără TVA.

Lot 4 – Râmnicu Vâlcea
10 oferte primite, 3 admisibile, câștigător Asocierea de firme. SC CONSTRUCȚII GENERALE OLTENIA SRL & SC ROSAL GRUP SA.
Valoarea estimată – 38.987.869 de lei fără TVA.
Valoarea finală – 29.202.480 de lei fără TVA.

Lot 5 – SDN Slatina
Oferte primite – 2, admisibile – 1, câștigător – CLEAN PREST ACTIV din București.
Valoarea estimată – 25.266.455 de lei fără TVA.
Valoarea finală – 23.305.537 de lei fără TVA.

LDP Dolj – tarife mai mari, dar fără staționare

Cea de-a treia autoritate care se ocupă de deszăpezire este SC LDP SA, societatea deținută de Consiliul Județean Dolj care administrează drumurile județene din Dolj. Spre deosebire de celelalte două structuri, LDP nu plătește tarife de staționare, dar tariful de închiriere a utilajelor pe care îl achită firmelor este mult mai mare. Oficialii firmei susțin că, atunci când trag linie, suma de plată este mai mică decât dacă ar fi avut tarif de staționare, chiar dacă tariful ei este mai mare.
LDP plătește firmelor 106 lei pe ora de funcționare a unui tractor cu lamă cu o putere mai mică de 175 de cai putere, 123 de lei pe ora de funcționare a unui tractor cu lamă între 175 și 250 de cai putere și 138 de lei pentru unul peste 250 de cai putere. Pentru trakker-ele cu lamă, sărăriță sau combinate, tariful variază între 146 și 169 de lei.

UPDATE ora 9.30: În această dimineaţă, SC Salubritate Craiova SRL a transmis într-un comunicat de presă câștigătorii licitației pentru deszăpezirea Craiovei.

R.A.A.D.P.F.L Craiova, S.C. Delta ACM 93 S.A. , Rodali Cargo S.R.L. și A-Z System S.R.L. vor asigura, alături de S.C. Salubritate Craiova S.R.L., utilajele necesare deszăpezirii căilor publice din Craiova în iarna 2017-2018.
În urma procedurii de licitație deschisă, derulată prin mijloace electronice, Regia Autonomă de Administrare a Domeniului Public și Fondului Locativ (R.A.A.D.P.F.L.) Craiova a câștigat loturile 1, 2, 8 și 9 și va închiria către SC Salubritate Craiova SRL, în funcție de condițiile meteorologice existente:
-tractoare rutiere de minim 60 CP echipate cu plug(semigreder)/lamă pentru împins zăpada și remorcă pentru transport (minim 2 și maxim 3 bucăți);
-tractoare rutiere de minim 60 CP cu echipament pentru împrăștiat material antiderapant și remorcă pentru transport (minim 3 și maxim 4 bucăți);
-autobasculante peste 16 tone, pentru transport și tractare (minim 1 și maxim 2 bucăți);
-autobasculante 7-16 tone, pentru transport și tractare (minim 1 și maxim 2 bucăți).
În cazul loturilor 5 și 7, au fost desemnate câștigătoare ofertele depuse de S.C. Delta ACM 93 S.R.L., care va asigura:
-autovehicule peste 16 tone cu lamă și sistem de împrăștiat material antiderapant (minim 8 și maxim 12 bucăți);
-încărcător frontal cu cupă și lamă (buldoexcavator), minim 10 și maxim 12 bucăți.
Rodali Cargo SRL, câștigătoarea lotului 6, va asigura încărcătoare frontale cu cupă cu o capacitate egală sau mai mare de 3 mc pentru activitatea de deszăpezire, minim 1 și maxim 3 bucăți, în timp ce A-Z System SRL, a cărei ofertă a fost desemnată câștigătoare pe lotul 3, va pune la dispoziție autogredere de minim 80 CP pentru împins zăpada, minim 1 și maxim 2 bucăți.
Cele opt acorduri cadru vor fi încheiate pe o perioadă de cinci luni (15 noiembrie 2017-15 martie 2018). Alături de vehiculele industriale închiriate, menținerea în stare de funcțiune a căilor publice din Craiova va fi asigurată și de cele 37 utilaje ale S.C. Salubritate Craiova S.R.L.
Procedura a fost anulată în cazul celorlalte două loturi scoase la licitație, lotul 4- vehicul multifuncțional echipat cu lamă și sistem de împrăștiere material antiderapant (minim 8 și maxim 13 bucăți) și lotul 10- vehicul multifuncțional de gospodărie comunală echipat cu sistem turbofreză (minim 1 și maxim 2 bucăți) întrucât nu au fost depuse oferte. S.C. Salubritate Craiova S.R.L. va relua demersurile pentru acoperirea loturilor rămase neatribuite.
În ceea ce privește aprovizionarea cu material antiderapant, în prezent, SC Salubritate Craiova SRL are în stoc 867,88 tone de sare, urmând a achiziționa, în baza unui acord cadru încheiat în cursul anului 2016, alte 3500 de tone. De asemenea, 523,46 metri cubi de nisip și 10,28 tone de clorură de calciu se află în acest moment în magazia societății.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS