4 C
Craiova
marți, 12 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăOpiniiTramvaiul electoral

Tramvaiul electoral

subiectele zilei semnatura

În ultimele două zile, municipiul Craiova a fost din nou subiect de bancuri pentru întreaga țară. Unul dintre tramvaiele modernizate cu 10.000 de euro de RAT a rămas în pană la prima cursă. În zona Pod Electroputere, garnitura abțibildată cu sloganul „Play Intencity“, al proiectului de tristă amintire „Craiova Capitală Europeană a Culturii 2021“, nu s-a mai urnit din loc. Călătorii au fost evacuați, iar garnitura a fost remorcată până la depou de o basculantă a RAT Craiova. Reprezentanții societății de transport susțin că defecțiunea provine de la sistemul chopper – un variator de tensiune electrică ce alimentează motorul. Reluarea circulației cu tramvaiele modernizate a fost inaugurată cu mare pompă de autorități, pe 4 mai. Reprezentanții administrației locale ne-au prezentat modernizările de 10.000 de euro ca pe o mare realizare. În iunie 2013, directorul RAT Craiova, Radu Preda, afirma (http://www.gds.ro/Local/2013-06-13/Lifting+de+10.000+de+euro+pentru+tramvaie/) că în țară lucrări similare sunt de 30-40 de ori mai scumpe. „Din ofertele pe care le-am luat de la firmele similare din țară, o reabilitare cum facem noi
ne-ar fi costat undeva la 300.000 – 400.000 de euro“, spunea acesta.
„Angajații noștri au reușit să scoată prototipul de tramvai modernizat în halele noastre, iar costurile totale au fost de 400 de milioane de lei vechi, adică sub 10.000 de euro pe tramvai“, repeta (http://www.gds.ro/Local/2014-01-17/Un+tramvai++numit+Radu+Cosmin+Preda/) Preda în ianuarie 2014. Ca o observație, tramvaiele despre care vorbim aveau inscripționate pe ele numele primarului Lia Olguța Vasilescu și al directorului RAT, Radu Preda.
Toate cele 29 de tramvaie din parcul RAT Craiova sunt depășite moral, având o vechime de peste 30 de ani, conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), aprobat de CL Craiova în martie 2016. În condițiile în care achiziția unui tramvai este destul de scumpă (1,2 – 1,4 milioane euro), unele municipalități au recurs la modernizări avansate. Așa s-a întâmplat la Iași și Timișoara, unde tramvaiele au fost modernizate la prețul de 400.000 euro/bucata la Electroputere VFU Pașcani. Mai deștepți decât alții, oltenii susțineau că reparațiile constând în tinichigerie, boghiuri, scaune, leduri și abțibilde echivalează cu o modernizare. Mai mult decât soluția ieftină aleasă deranjează că autoritățile ne jignesc inteligența. În consecință, una dintre garnituri a crăpat la prima cursă. Nu la fel s-a întâmplat și cu obrazul politicienilor, care au anunțat nonșalant că modernizarea-chilipir nu a inclus instalația electrică. Riscăm să devenim orașul lui Dorel prin gafele făcute de administrație. Ne amintim de indicatorul „Atenție, trece trenul“, amplasat pe Calea București sau, mai recent, de abțibildele „Wi-Fi gratuit“ – „Interzis telefonul“ din tramvaiele modernizate.
În cele ce urmează, voi atrage însă atenția asupra unui lucru extrem de grav. Pe 28 aprilie, CL Craiova a preluat pe tăcute în domeniul public lucrările executate în cadrul proiectului „Dezvoltarea transportului ecologic în municipiul Craiova“, în valoare de 35,3 milioane de lei (7,8 milioane de euro). În cadrul acestui proiect, reabilitarea rutieră a bulevardului Calea București a fost cuplată cu linia electrică a tramvaiului. Cu o zi înainte (27 aprilie), autoritățile au semnat procesul-verbal de recepție la terminarea lucrărilor. Printre acestea, se numără și nouă peroane pentru tramvai, care au fost reamplasate în alte locații. Imediat după reluarea circulației, am observat că distanța dintre peron și scara tramvaiului este neobișnuit de mare, încălcând prevederile Normativului nr. 1/2007. Potrivit normativului, un peron trebuie să aibă lățimea de cel puțin 1,8 metri, iar marginea peronului trebuie să fie amplasată la 1.360 mm față de axa liniei. La măsurătoarea cu ruleta, a reieșit că peroanele sunt subdimensionate ca lățime, măsurând doar 1,45 metri. Mai mult, distanța de la peron la axa liniei este, în medie, cu 20 cm mai mare. Călătorii se chinuiesc să urce în tramvai. Bătrânii și copiii riscă să cadă pe burtă la coborâre, direct în stradă. Sursele consultate de noi spun că lucrările au fost recepționate fără observații în ceea ce privește peroanele. „Am văzut și eu că sunt mai înguste, dar așa le-a făcut proiectantul. Procesul-verbal de recepție a fost semnat ca să se dea drumul la tramvai, dar deficiențe sunt multe. Recepția este făcută cu o pagină întreagă de observații și încă una cu recomandări pe care constructorul trebuie să le ducă la îndeplinire“, spune o sursă. Termenul de finalizare a lucrărilor este 30 iunie 2016, în caz contrar riscăm să returnăm toți banii către UE. Pot fi lucrările recepționate dacă nu respectă STAS-ul prevăzut de normativele în vigoare? Rămâne de văzut.

Luna mai 2016 este presărată de evenimente contaminate de bacteria electorală. Prin urmare, este o chestiune de igienă dezinfectarea spațiului public, purificarea aerului pe care alegătorii îl respiră. În cele de mai jos, voi analiza câteva coincidențe care ne vor da de gândit. Spre exemplu, din 2014 administrația locală a hotărât să acorde ca ajutoare pachete alimentare pentru persoanele cu venituri reduse. Categoriile de persoane care beneficiază de aceste alimente au fost stabilite prin HCL nr. 786/2013: persoanele cu handicap; șomerii; persoanele cu pensii sub 500 lei/lună; beneficiarii venitului minim garantat; persoanele fără venituri, cu vârsta peste 60 de ani. Pachetele alimentare conțin 2 l ulei, 2 kg de zahăr, 2 kg făină 1 kg orez și 1 kg mălai. Acordarea acestor beneficii sociale se face cu ocazia sărbătorilor religioase creștine: Paște, Sfânta Maria, Crăciun (art. 2). În 2014-2015, licitația pentru desemnarea firmelor furnizoare de alimente a durat, în medie, 70 de zile. În 2016, a durat 90 de zile, deși firmele participante nu au depus contestații. Din această cauză, alimentele se distribuie după Paște (1 mai), în perioada 3 – 13 mai. Coincidență, operațiunea de distribuire a pachetelor alimentare se suprapune cu prima săptămână de campanie electorală. Poate fi asimilată această operațiune mitei electorale? Știm că, potrivit Hotărârii AEP nr. 19/2016 privind ghidul finanțării campaniei electorale pentru alegerile locale, în campania electorală competitorii nu au voie să ofere, „direct sau indirect“ produse alimentare (art. 27, alin 3). Din câte vedem, plasele în care se distribuie aceste alimente sunt inscripționate cu „Primăria Craiova și Consiliul Local – Program Social“. Or, potrivit Legii nr. 215/2001 privind administrația publică locală, primarul este ordonator principal de credite (art. 63, alin 4, lit a). El îndeplinește o funcție de autoritate publică (art. 61, alin 1) și beneficiază de un aparat de specialitate pe care îl conduce (alin 3), format din funcționari publici și personal contractual (alin 4). Primarul conduce serviciile publice locale (alin 5). Așa cum scrie în HCL nr. 786/2013 privind acordarea pachetelor alimentare, hotărârea va fi dusă la îndeplinire de „primarul municipiului Craiova, prin aparatul de specialitate“ (art. 4). Așadar, instituția primarului se ocupă de distribuirea de pachete cu alimente. În condițiile în care primarul în funcție este și candidat, cred că avem o problemă. Potrivit Codului Penal în vigoare, „oferirea sau darea de bani, de bunuri ori alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze o anumită listă de candidați ori un anumit candidat se pedepsește cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani și interzicerea exercitării unor drepturi“. Unii primari-candidați (Florentin Pandele – Voluntari) (http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Alegeri+locale+2016/VOLUNTARI+Pachetul+cu+alimente+pentru+Pasti+vine+dupa+alegeri) au suspendat acordarea ajutoarelor de acest fel până după alegeri, tocmai pentru a nu fi interpretate ca mită electorală. Craiova nu avea această problemă dacă atribuia licitația după 70 de zile și distribuia pachetele înainte de Paște, cum era normal.

În ultima parte a comentariului din această săptămână, aș vrea să atrag atenția asupra altor evenimente suprapuse peste campania electorală. Unul dintre ele este Festivalul Mondial de Poezie „Mihai Eminescu“ (Ediția a IV-a) care se va desfășura în perioada 10-14 mai 2016.
Interesant este că toate edițiile precedente au fost organizate în luna septembrie, astfel: 24-26 septembrie 2013 (Ediția I), 16-18 septembrie 2014 (Ediția a II-a), 17-20 septembrie 2015 (Ediția a III-a). Așadar, ediția din 2016 se organizează la mai puțin de șapte luni distanță față de precedenta, în plină campanie electorală. Coincidență? Cum perioada este aglomerată de Festivalul „Mihai Eminescu“, Zilele „Mihai Viteazul“ se vor organiza în acest an în perioada 21 – 22 mai.
Altă manifestare contaminată de campanie este Ziua Craiovei. Din 1997, aceasta se sărbătorea pe 26 octombrie, de Sfântul Dumitru, sfântul protector al orașului. În 2013, ziua a fost mutată pe 1 iunie, la 1475 fiind prima atestare documentară a municipiului sub acest nume.
Toate cele trei ediții anterioare (27 mai – 2 iunie 2013, 26 mai – 1 iunie 2014, 1-7 iunie 2015) includ manifestări de 1 iunie, ziua orașului. Manifestările din acest an se derulează în perioada 23-29 mai. Coincidență?
Pe 1 iunie, se așteaptă inaugurarea Water Park, parcul acvatic de distracții al orașului. O aștept cu interes, mai ales după ce GdS a dezvăluit (http://www.gds.ro/Local/2016-05-06/cine-tine-la-secret-lucrarile-de-la-water-park/) pe surse că sunt probleme mari acolo. În fine, urmează parcarea subterană, strada Bariera Vâlcii, Parcul „Romanescu“ etc. Ce bucurie pe capul nostru!

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS