4 C
Craiova
miercuri, 13 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăSanatateMedicii de familie: Sistemul informatic merge greoi

Medicii de familie: Sistemul informatic merge greoi

 

Dosarul electronic, rețeta electronică și cardul național de sănătate funcționează cu deficiențe (Arhivă GdS)
Dosarul electronic, rețeta electronică și cardul național de sănătate funcționează cu deficiențe (Arhivă GdS)

De ani buni se încearcă informatizarea sistemului medical românesc. Dosarul electronic, cardul național de sănătate, rețeta electronică și Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) sunt proiectele menite să schimbe modul de lucru în sănătate. Scopul constă în eliminarea fraudelor și eficientizarea serviciilor, așa cum se întâmplă în alte țări. Pe hârtie arată bine, dar în realitate medicii și pacienții se lovesc de tot felul de probleme.

Modernizarea sistemului de sănătate prin implementarea diverselor proiecte informatice debusolează atât pacienții, cât și medicii. Prin toate aceste programe se dorește ca în România să se lucreze la standardele din Germania, Franța sau Austria, unde există sisteme informatice bine puse la punct. Numai că la noi, medicii și pacienții se lovesc zilnic de piedici. Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) este implementat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) și este folosit de toţi furnizorii de servicii medicale aflaţi în contract cu CNAS, medici de familie, spitale, farmacii, laboratoare. Acesta ajută la raportarea serviciilor şi furnizorilor către CJAS. 123,98 milioane de euro a costat implementarea acestuia. A început să fie folosit din 2008, iar acum, după aproape șapte ani, medicii spun că încă apar probleme. „Merge lent. Am început să validăm și carduri, dar sistemul informatic merge greoi. Momentan, utilitatea lui pe scară națională nu prea este dovedită pentru că bazele de date ale pacienților încă nu sunt puse la punct. Pacienții sunt nemulțumiți că sistemul se întrerupe uneori și trebuie să aștepte“, a spus medicul de familie Liliana Iordache.
„Dosarul electronic încă nu este implementat“

Dosarul electronic de sănătate (DES) al pacientului este alt proiect menit să țină sub control ceea ce se întâmplă în sistemul medical. Aproximativ 18,5 milioane de euro fără TVA a costat acesta și a fost lansat la 1 iunie 2014. Însă, pacienții și unii medici nu știu cum funcționează. Dosarul trebuie să stocheze toate datele medicale legate de pacient și conține practic un istoric medical al fiecăruia dintre noi. Deși ar trebui să fie funcțional, dosarul încă ridică probleme. Este un sistem complex, iar România este a treia țară din lume după Lituania și Singapore care încearcă să îl folosească. Medicii de familie spun că va mai dura mult până când acesta va fi putea fi folosit pe deplin. „Dosarul electronic încă nu este implementat și va fi foarte greu de făcut pentru că necesită un interval foarte mare de timp. Noi nu avem timpul necesar. Utilitatea în spitale sau policlinici este zero, deocamdată“, a mai spus medicul de familie Liliana Iordache.
Daniela Tutu este medic de familie în Fărcaș și nu a lucrat până acum în dosarul electronic de sănătate. „N-am încercat dosarul electronic până acum. Dar  dacă și cardurile funcționează, cred că și dosarul ar trebui. Până acum nu ni s-a cerut obligatoriu. Este mult de lucru, merge mai greu decât înainte, când nu era cardul de sănătate. Sistemul mai creează probleme. Câteodată nu vrea să citească informațiile sau să tipărească rețeta“, a declarat Daniela Tutu.

Semne de întrebare legate de datele medicale ale pacienților

Medicii se mai lovesc de o problemă atunci când vine vorba de dosarul electronic. Este vorba despre furnizarea datelor medicale ale pacienților.
Problema apare din punct de vedere legal, spune medicul de familie Gheorghe Gindrovel, care se ocupă de pacienții din Sadova. „Datele pe care le deținem în cabinet despre un pacient sunt proprietatea cabinetului. Ele sunt gestionate de legea drepturilor pacientului, prin care noi putem pune la dispoziția autorităților datele pacientului doar în cazul în care este vorba de cercetare penală sau ceva în beneficiul pacientului sau autorităților. De aceea noi avem rezerve vizavi de transmiterea datelor și colectarea lor la nivel național. În cazul celor care lucrează în SIUI fără acceptul lor, datele pleacă automat în DES. Nu știu dacă există un flux prin care pacientul poate să solicite un user și o parolă pentru a-și consulta și el dosarul, deși proiectul prevede ca pacientul să poată consulta datele“, a precizat medicul de familie.

Rețeta electronică și cardul de sănătate, mai greu de aplicat

Rețeta electronică se folosește de la 1 ianuarie 2013, însă cu tot felul de deficiențe. Aceasta constă într-un formular implementat în sistemul de sănătate prin care sunt prescrise medicamentele și este completată direct în calculator de către medic. După aceea, datele sunt transmise on-line către farmacii, iar orice farmacie care intră în sistem poate vedea reţeta şi elibera medicamentele. Rețeta on-line este completată de medic cu ajutorul unei aplicații informatice conectate la SIUI.
Sistemul reţetei electronice a costat 10,66 milioane de euro. Medicii spun că din cauza penelor de curent nu pot să elibereze rețete electronice și astfel pacienții sunt puși să aștepte. „N-ai curent, nu faci nimic. Îi trecem pe liste și când vin, facem rețetele. Sunt frecvent pene de curent la noi în localitate. O dată la două zile este o întrerupere. Dar ne-am obișnuit“, spune Georgeta Lungu, medic de familie în comuna Carpen. Medicul Gheorghe Gindrovel spune că rețeta electronică este aplicabilă, dar cu unele excepții. „În noiembrie, sistemul a avut câteva zile în care nu a funcționat. A fost un coșmar pentru noi și pacienți. Dar acum merge“, susține acesta.
Cardul național de sănătate va fi folosit de la 1 februarie. Acesta a costat 19,47 milioane de euro, dar mai sunt multe probleme de pus la punct până când sistemul să fie pus pe picioare. Medicii care și-au cumpărat cititoare de card au început să activeze cardurile, dar se lovesc de tot felul de piedici. „Se lucrează greu. Când folosim cititorul de card, trebuie să închidem tot ce faceam, rețete, altfel nu merge programul. E o nebunie. Practic, ca să folosești cardurile trebuie să ai o zi specială“, a spus Georgeta Lungu.

Sute de milioane de euro a costat informatizarea sistemului

Informatizarea sistemului de sănătate a costat aproape 173 de milioane de euro fără TVA. Și, cu toate acestea, pacienții încă așteaptă la ușile medicilor care nu au ce să facă decât să ridice din umeri și să spună că așa e creat sistemul. Suntem printre primele țări din Europa, după cum spun medicii, în care se folosesc toate aceste soluții informatice. „Cardul există în mai multe țări. Dar prescripția electronică, respectiv dosarul electronic sunt în România și în Slovenia, din ce știu. În rest, nu cunosc alte țări care să folosească toate aceste soluții informatice. Franța folosește cardul. Acolo, medicul nu decontează de la CAS, ci direct de la pacient prin card“, a adăugat Gheorghe Gindrovel.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS