Aparatura veche și lipsa personalului sunt cele mai arzătoare probleme ale spitalelor din Oltenia. Din contractul cu Casa de Asigurări, unitățile medicale abia reușesc să plătească angajații. În multe dintre secțiile acestor spitale, aparatura este veche de 30 de ani, iar mulți medici se feresc să ocupe posturile libere pentru că tehnica lipsește.
Aparatură veche de zeci de ani, secții care au nevoie de medici, asistente și infirmiere, acestea sunt problemele generale de care se lovesc cele mai multe spitale din Oltenia.
Într-un sistem medical subfinanțat, spitalele mici supraviețuiesc cum pot. Mulți dintre medicii care au primit cândva un post aici au ales drumul străinătății, acolo unde spitalele îi așteaptă cu toată dotarea de care este nevoie. Pentru salarii mai bune au plecat și multe asistente și infirmiere. Așa se face că pe unele secții unde sunt internați bolnavii olteni a mai rămas să lucreze doar o singura asistentă.
În Secția de Oncologie a Spitalului Municipal Caracal, secție în care niciodată nu există un pat liber, este nevoie de medici. De specialiști au nevoie și secțiile de Diabet, Endocrinologie și Oftalmologie. „Ne-ar mai trebui medici în aceste secții. La Oftalmolgie avem un medic, dar nu este suficient. Oncologia este o secţie unde ne confruntăm cu un număr mare de pacienţi, atât în Ambulatoriu, cât şi pe secţie, unde se lucrează la capacitate maximă. Cele 25 de paturi ale secției sunt mereu ocupate, avem un medic și urmează să mai scoatem la concurs un post. Nu avem Radioterapie, bolnavii merg la Craiova sau București. Ar fi nevoie și aici de o astfel de secție“, a spus dr. Liviu Radu, managerul Spitalului Municipal Caracal.
„Din contractul pe care îl avem cu CAS ne ajung banii doar să plătim salariații și utilitățile“
Lista cu aparatura esențială pentru diagnosticarea și tratarea corectă a pacienților este lungă. Ministerul Sănătății a aprobat achiziția unui computer tomograf, însă mai este nevoie de multe. „Aparatura este mereu în evoluție în medicină și cea existentă se devalorizează repede. Am trimis lista de investiții la minister și ni s-a aprobat un computer tomograf pentru care suntem în procedură de achiziție. Ne-ar mai trebui un endoscop, un ecograf, sunt multe lucruri care ar fi necesare. Aparatura pentru balneofizioterapie este veche de peste 20 de ani. S-au mai luat aparate mici, dar nu tehnică de anvergură. Avem șase săli de operație și ne-ar fi necesare două mese de operație mai noi. Le avem, dar sunt mai vechi, iar din contractul pe care îl avem cu CAS ne ajung banii doar să plătim salariații și utilitățile“, a completat dr. Liviu Radu.
Odată cu ieftinirea medicamentelor, spitalul din Caracal, la fel ca alte unități sanitare, a fost nevoit să reia licitațiile pentru anumite medicamente. Distribuitorii au anunțat că nu pot să mai onoreze contractele, având în vedere prețul actual. Majoritatea firmelor care lucrează cu spitalul din Caracal au anunțat acest lucru. „Am avut probleme cu firme care ne-au spus că nu mai pot aduce medicamentele. Ne-a încurcat acest lucru pentru că am fost nevoiți să facem achiziție directă, deși noi aveam contracte cu aceste firme de medicamente. Ne-au informat că momentan nu dețin acel medicament. Majoritatea firmelor ne-au dat negații. Problema este că ne întârzie foarte mult. Dacă ai contract cu un spital, trebuie să îți asumi tot, inclusiv riscurile. Probleme au fost mai ales la Oncologie, unde, din păcate, este un număr mare de pacienți. Aici au fost probleme foarte des pentru că sunt și medicamente scumpe“, a adăugat managerul spitalului.
Spitalul din Calafat are nevoie de laparoscop
Spitalul din Calafat nu face notă discordantă când vine vorba de aparatură. Și aici este mare nevoie de un laparoscop. Conducerea unității a făcut demersuri, dar până acum nu s-a găsit o soluție. „Ne-ar ajuta foarte mult un laparoscop. Am făcute cerere la Ministerul Sănătății, dar nu am primit. Ne-ar trebui și un ventilator pentru funcții vitale, care să susțină respirația pacienților. Din punct de vedere al personalului medical, recent a fost concurs pentru un post de asistentă și locul a fost ocupat“, a spus dr. Anca Dimitriu, director medical al Spitalului Calafat.
Spitalul din Băilești deservește aproximativ 56.000 de oameni. Unitatea spitalicească are 128 de paturi, împărțite în patru secții și cinci compartimente. Fiecare secție are maximum 25 de paturi. Și aici au fost întârzieri la unele medicamente, din cauza furnizorilor. „Am avut întârzieri la unele comenzi. Până la urmă, medicamentele au venit, dar cu întârziere. Am avut probleme cu șase-șapte medicamente“, a precizat Mirela Ţibreanu, managerul spitalului.
Lista de nevoi este mare
Mesele chirurgicale din sălile de operație ale spitalului sunt din 1970. Medicii le întrețin și le folosesc așa cum sunt pentru că altă soluție nu există. De aparatură mai este nevoie și în Unitatea de Primiri Urgențe. „Am luat un analizor pentru hematologie pentru Unitatea de Primiri Urgențe. Am mai avea nevoie de aparatură pentru laborator, astfel încât să extindem gama de analize, sperăm să reușim în acest an. Ne-ar fi util și un echipament de radiografie mobil, dar este scump“, a declarat Mirela Ţibreanu.
Pentru a acoperi solicitările pacienților din zonă, spitalul are nevoie de medici pentru diabet și boli de nutriție, oftalmologie, ORL, oncologie, ortopedie și traumatologie. „Avem, în continuare, nevoie de medici. S-au ocupat posturile pentru psihiatrie, dermatologie și boli infecțioase, dar mai avem nevoie de medici. Am scos posturile la concurs, dar nu s-a prezentat nimeni. Pentru oftalmologie avem un contract încheiat cu un medic pensionar, care sperăm că o să mai vrea să vină până mai găsim pe cineva“, a adăugat managerul spitalului.
Mese chirurgicale vechi de peste 30 de ani, la Spitalul Segarcea
Pe mese chirurgicale vechi de peste 30 de ani operează şi medicii de la Spitalul Segarcea. Aparatul pe care se fac radiografiile are și el peste 20 de ani, iar de personal este mare nevoie. Problema este că banii sunt puțini. „Aș vrea să schimb aparatul pe care se fac radiografiile, care are peste 20 de ani. Trebuie schimbate și mesele de operație, că au în jur de 35 de ani. Instrumentar avem nou, dar mai sunt anumite pense care ar trebui schimbate. Trebuie să dotăm și un cabinet de oftalmologie, pentru că nu avem nimic din acest punct de vedere. Copiii și bătrânii care au nevoie de un consult oftalmologic merg în altă parte. Avem nevoie cam de zece asistente, zece infirmiere, cinci femei de serviciu, patru medici, dar nu ne permitem să-i angajăm. Medicina Internă și Pediatria sunt cele mai solicitate secții. Avem nevoie de asistente pentru aceste secții, acum avem una pe secție. Încercăm, până la 1 ianuarie, să mai aducem măcar cinci oameni din toți cei de care avem nevoie“, a explicat dr. Doru Gofiţă, managerul Spitalului Segarcea.
Spitalul din Motru nu are computer tomograf
Spitalul Motru este o unitate medicală mică, dar cu probleme mari. Unitatea are nevoie ca de aer de cadre medicale, care nu se îngrămădesc să lucreze aici. Altă povară grea este lipsa aparaturii medicale. „Acum avem licitații pentru un tub de laparoscopie, un cardiotocograf, un aparat pentru ORL, un electrocauter și o stație de sterilizare. Pentru acestea, banii vin de la guvern și 10% de la primărie. Însă mare nevoie avem de un computer tomograf (CT). Și pentru sălile de operație este nevoie de mese chirugicale noi, lămpi, pentru că cele pe care le avem sunt vechi de zeci de ani“, a spus managerul spitalului, dr. Teodor Zavate.
Odată cu ieftinirea medicamentelor, și Spitalul din Motru a primit refuz din partea distribuitorilor. „Am primit negații de la două-trei firme, care ne-au spus că nu pot să ne aducă medicamentele la acel preț. Am căutat alți distribuitori și am rezolvat situația. Am reușit să aducem un chirurg, un medic de laborator și două asistente. Ar fi util să ni se aprobe să avem gardă pe Ginecologie“, a adăugat dr. Teodor Zavate.