Problemele apărute în ultimul timp în funcționarea cardului de sănătate au determinat ieri medicii să protesteze. Societatea Națională de Medicina Familiei a anunțat că medicii de familie vor acorda consultații numai copiilor și persoanelor care au adeverințe înlocuitoare de card. Pacienții sunt cei care au cel mai mult de pierdut, pentru că odată ajunși la medic află că nu li se pot acorda servicii medicale sau rețete pe motiv că sistemul cardului de sănătate nu merge.
Cardul de sănătate continuă să le dea de furcă medicilor și pacienților. În ultimele zile, în cabinetele medicale, pacienții și medicii nu au avut ce să facă decât să constate că sistemul informatic în care se lucrează s-a „îmbolnăvit“ din nou. De data aceasta, a fost vorba despre o defecţiune de sistem la certificarea semnăturii digitale, ceea ce înseamnă că medicii se feresc să dea rețete și să acorde servicii pacienților de teamă că în termenul-limită de 72 de ore nu pot urca serviciile în sistem și mai apoi acestea li se impută. În aceeași situație sunt și farmaciile.
Nemulțumiți de modul în care sunt nevoiți să își facă meseria, mai mulți medici s-au adunat, ieri, începând cu ora 12.00, în fața sediului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) din Bucureşti, unde au protestat. Cadrele medicale sunt nemulțumite de blocajele apărute în sistem. Dr. Bogdan Tănase, medic primar chirurgie generală la Institutul Oncologic București şi preşedinte al Alianţei Medicilor (AM), a participat la protest. „Am mers la protest alături de medicii de familie. Am vrut să tragem un semnal de alarmă. În această dimineață s-a rezolvat doar parțial această problemă. Ne-a primit președintele CNAS, dar nu am primit nici o asigurare că se va rezolva cumva situația, am primit numai promisiuni. Medicii de familie au cerut să se găsească un sistem prin care să se valideze serviciile în absența funcționării cardului, dar, din păcate, nu s-a primit nici o soluție. Singura promisiune pe care președintele CNAS ne-a făcut-o a fost că specialiștii de la CNAS o să vină personal în cabinetele medicilor de familie să vadă cum funcționează în mod real sistemul. Sunt situații cu oameni care vin la spital și nu li se poate face internarea sau externarea pentru că nu merge cardul. Nu se întrevede însă nici o rezolvare. Nu știm dacă viciul este de proiectare, de implementare sau de mentenanță, ori toate trei la un loc. Nu este clar, deocamdată, cine asigură mentenanța acestui sistem, care se defectează atât de des. Din declarațiile președintelui CNAS se pare că este asigurată de serviciul informatic al CNAS, care nu poate să asigure funcționarea unui sistem cu 18 milioane de asigurați“, a spus medicul.
„Activitatea întregului sistem sanitar este afectată“
Societatea Națională de Medicina Familiei (SNMF) nu a rămas indiferentă și a anunțat că platforma electronică a CNAS funcționează cu mare dificultate, afectând activitatea medicală. „De mai bine de zece zile, întreaga platformă electronică a CNAS funcționează cu mare dificultate, însă acum este evident că activitatea întregului sistem sanitar este afectată, atât activitatea medicilor de familie, cât și consultațiile în ambulatoriu, efectuarea de analize de laborator, eliberarea medicamentelor în farmacii, internările sau externările din spitale. De aceea avertizăm pacienții că nu se vor putea acorda servicii medicale în timp util, că este foarte probabil ca serviciile medicale, eliberarea actelor medicale, a rețetelor să fie întârziate sau blocate.
Se recunoaşte, în sfârşit, oficial, ceea ce spunem de luni bune, că sistemul informatic nu este structurat, gândit, dimensionat la nivelul real al solicitărilor din sistem. Nu medicii sunt de vină pentru acest lucru, de aceea solicităm public CNAS să înceteze să mai impute medicilor contravaloarea serviciilor oferite pacienților“, a transmis SNFM.
Reprezentanții medicilor de familie au anunțat și că medicii vor acorda „numai consultații fără card, prevăzute ca obligativitate în contract, copiilor și persoanelor care au adeverințe înlocuitoare de card. În ciuda recomandărilor făcute de CNAS, asigurații care au card de sănătate nu pot primi servicii medicale dacă sistemul CEAS nu funcționează! De asemenea, anunțăm populația că medicii de familie vor asigura urgențele la cabinete, dar fără a elibera documente în relația contractuală cu un partener care nu este capabil să asigure minimul necesar populației plătitoare“, au mai anunțat reprezentanții SNMF.
Dr. Dumitra Gindrovel, medic de familie, a declarat: „Am pus carul înainte boilor. Obiectivul principal atunci când primești un pacient în cabinet este să îl tratezi, nu să raportezi servicii, să validezi cu cardul, acestea trebuie să fie instrumente de suport. Acum nu fac altceva decât să mănânce din timpul pacientului. Toată săptămâna trecută sistemul a mers groaznic. Sunt patru sisteme în care se lucrează: SIPE, adică sistemul de prescripție electronică, CEAS – sistemul de card, SIUI, care este scheletul pentru toate celelalte, și DES – dosarul electronic de sănătate. Ca totul să fie în regulă, trebuie să meargă toate aceste sisteme. Practic, a mers să introducem cardul în cititor, să tasteze pacientul PIN-ul, dar nu a interacționat cardul cu unitatea centrală, nu s-a făcut validarea on-line“.
„Nu este nici o zi în care să meargă așa cum ar trebui“
Medicul de familie Dalida Mosorescu spune că, de fapt, de la începutul anului 2016, sistemul cardului de sănătate a mers greoi. „De atunci s-a întâmplat ceva în servere pentru că în fiecare zi au fost blocaje. Săptămâna trecută nu a mers prescripția electronică, nu se poate ridica în sistem rețeta electronică. Eu pot să dau rețeta offline pacientului, dar reversul este că farmacia nu o dă pentru că îi este frică de lipsa de decont. Dacă este vorba de rețeta unui bolnav cronic, eu pot să ridic rețeta în sistem în 30 de zile, asta dacă s-a luat amprentarea cu cardul, că dacă nu s-a luat amprentarea în 72 de ore, pacientul trebuie să se întoarcă la mine până reușim să facem validarea serviciului cu cardul, altfel medicul este bun de plată. Aceasta este realitatea. Încerci și a doua zi, și a treia zi să ridici rețeta în sistem. Suntem în situația în care butonăm o jumătate de oră un calculator ca să dăm o rețetă. Este frustrant și pentru pacienți. Am colegi care și-au pus toată platforma pe laptop și ridică serviciile noaptea, de acasă, când sistemul este mai puțin încărcat. În loc să venim în sprijinul pacientului, ne îngreunăm existența. Singurii care se fac că nu înțeleg sunt cei de la CNAS, care spun că sistemul merge foarte bine. Televizorul merge în cabinet, apare președintele CNAS și spune că sistemul merge perfect, iar eu sunt cu pacientul în cabinet și vedem că e blocat și toată lumea vede acest lucru… Sistemul este supraîncărcat și apar blocaje mai ales la început de lună, când se fac raportările, și la sfârșit de lună, când sunt validările. Nu este nici o zi în care să meargă așa cum ar trebui“, a spus dr. Dalida Mosorescu. Și în sistemul de sănătate din Belgia se lucrează informatic, cu card de sănătate. Dr. Dalida Mosorescu a lucrat în Belgia și spune că acolo sistemul s-a blocat doar de două ori în trei ani. „S-a întâmplat să fie probleme la sistem de două ori în trei ani. Acolo se lucra numai în sistem informatic, nu existau fișe decât atunci când pacientul se muta din clinica respectivă și i se făcea print din tot ce era în calculator și i se înmâna dosarul. În Belgia lucram într-o policlinică asemănătoare cu aceea din Craiova în care lucrez acum, cu 20 și ceva de medici, însă acea policlinică avea angajat un informatician, care se ocupa de orice defecțiune apărea.
Lucram cu dosar electronic acolo, iar în cele două dăți când sistemul s-a blocat, medicii au avut de ales între a reprograma pacienții și a continua să lucreze pe formulare de hârtie. Singurul medic care a lucrat pe hârtie am fost eu, pentru că eram obișnuită din România cu așa ceva. Acolo există respect pentru pacient, iar medicului nu îi era îngrădit nici un fel de drept“, a încheiat medicul de familie.