Notele obtinute de elevi la primele probe (româna si matematica) ale simularii a testelor nationale i-au pus pe gânduri pe reprezentantii ISJ Dolj.
Aproape jumatate dintre elevii doljeni au picat proba scrisa la limba si literatura româna. Din cei 7.341 de elevi inscrisi la aceasta proba, s-au prezentat 6.829 de elevi, dintre care au promovat examenul 47%. Pentru ei, proba de româna a fost un hop prea greu de trecut, lucru care s-a constatat si din notele obtinute: 11 note de 10, aproximativ 491 de note cuprinse intre 9 si 9,99, dar si 3.443 de note sub cinci.
Din datele centralizate la nivelul Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Dolj reiese ca procentul de promovabilitate este extrem de mic, spre deosebire de anii trecuti. Numarul elevilor (cei 3.443) care nu au fost in stare sa ia o nota de trecere, care sa le permita, in cazul unui examen real, sa aiba sanse de promovare si sa mearga mai departe in urmatorul ciclul de invatamânt, este foarte mare. „Ca in fiecare an, proba care a pus cele mai mari probleme a fost aceea de limba si literatura româna. Principalul punct la care elevii s-au poticnit a fost subiectul de creatie, unde au avut de compus o fabula. Pentru multi, fabula a reprezentat mai mult o enigma decât un punctaj usor de obtinut, care sa se cumuleze la nota finala. Insa, chiar daca vor sau nu, româna ramâne o proba forte a examenului din vara“, a precizat Diana Busoi, inspector scolar general al ISJ Dolj.
„Din experienta anilor trecuti“
Fara a se ascunde dupa deget, reprezentantii ISJ Dolj au spus ca si la proba de matematica elevii de clasa a VIII-a nu au stat prea bine. Din cei 7.335 de elevi inscrisi, s-au prezentat doar 6.718 elevi, cu 100 de absenti mai mult ca la prima proba, dintre care doar 3.511 au promovat examenul. „In total, un procent de promovabilitate de aproximativ 52,26%, rezultat care nu ne multumeste“, a spus Octavian Gavrila, membru al comisiei judetene de teste nationale.
De aceeasi parere a fost si presedintele comisiei de teste nationale, inspector scolar general adjunct Alexandru Gâdar, care a precizat ca cifra promovarii este destul de redusa, dar asemanatoare cu aceea de anul trecut. „Noi, deocamdata, nu ne facem probleme, pentru ca acesta a si fost scopul testarii – de a vedea nivelul de pregatire al elevului, familiarizarea acestuia cu examenele si atmosfera de examen. La româna a existat si un subiect nou pentru ei, care le-a pus la incercare imaginatia si creativitatea. S-a mers nu numai pe redarea mecanica a materiei, subiectele obligându-l pe elev sa gândeasca, sa fie activ. Memorarea si redarea nu mai sunt de actualitate. In schimb, la proba de matematica lucrurile au stat un pic mai bine. Aproximativ 200 de elevi au luat note intre 9 si 9.99 si alti 22 note de 10, dublu fata de limba româna“, a declarat Alexandru Gâdar.
Urmeaza controalele riguroase in scoli
Intrucât in urma probei de limba si literatura româna s-a dovedit ca multi elevi fie nu au tratat cu seriozitate subiectele, fie nu au fost pregatiti, inspectorul scolar general, Diana Busoi, a precizat ca in toate scolile vor fi organizate, dupa simulare, sedinte atât cu dascalii, cât si cu parintii elevilor. De asemenea, consiliile profesorale urmeaza sa se intruneasca si, impreuna cu specialistii inspectoratului, sa stabileasca ceea ce este de facut. „Dupa ce se va finaliza intreaga simulare se vor face reevaluari atât in ce priveste notele, cât si in ceea ce priveste pregatirea elevilor. Procentul de promovare destul de slab la cele doua probe ne indeamna sa elaboram un plan de masuri drastic fata de scolile cu rezultate foarte slabe. Speram ca situatia sa se indrepte pâna la examenul din vara, sa fie folosit de ei la maximum“, a completat Diana Busoi.