19 C
Craiova
vineri, 27 septembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalStrăinătatea bate şcoala

Străinătatea bate şcoala

Sute de elevi doljeni părăsesc anual băncile şcolii şi iau drumul străinătăţii alături de părinţii lor sau rămân să bată maidanele satelor în căutarea unui scop în viaţă. Lipsa banilor şi a educaţiei contribuie la creşterea abandonului şcolar, familiile din mediul rural considerând că, pentru a face agricultură, este de ajuns ca un copil să ştie să scrie şi să citească.

Situaţia economico-socială precară a familiilor, lipsa de educaţie a părinţilor, lipsa actelor de indentitate, necunoaşterea limbii române şi dificultăţile de încadrare în programul de şcoală a copiilor romi, volumul redus de cunoştinţe dobândite de copii în mediul familiei, folosirea copiilor de către familii pentru diverse activităţi gospodăreşti, vârsta mai mare decât cea a colegilor de clasă sunt motivele care îi determină pe elevii doljeni să abandoneze şcoala după absolvirea ciclului primar. „Abandonul şcolar se menţine şi se înregistrează o creştere în raport cu anii şcolari anteriori, în special în învăţământul gimnazial şi profesional, unde acesta a crescut cu 0,75%, respectiv 3,31% faţă de anul şcolar 2005-2006“, a explicat profesoara Elena Rusu, de la Centrul Judeţean de Asistenţă Psihopedagocică Dolj, coordonatoarea proiectului Abandon Şcolar.

 

Fug de gimnaziu şi de şcolile de meserii

 

Sărăcia şi migraţia sunt pricipalele cauze care îi determină pe copii şi familiile acestora să renunţe la dreptul la educaţie. Cele mai multe cazuri de abandon şcolar au fost înregistrate în mediul rural, în învăţământul gimnazial şi profesional. În comuna Sadova, 123 de elevi au renunţat la şcoală în acest an, 75 din învăţământul primar şi 48 de la gimnaziu. La Şcoala Generală Ghidici, 57 de elevi au abandonat şcoala, 42 fiind la gimnaziu, iar la Şcoala Generală Segarcea s-au înregistrat în acest an 53 de cazuri de abandon şcolar, dintre care 25 la gimnaziu. La Grupul Şcolar „Ştefan Milcu“ Calafat, 50 de elevi au abandonat şcoala, jumătate dintre ei fiind de la liceu, iar jumătate din învăţământul profesional, iar la Liceul Teoretic Bechet s-au înregistrat 43 de cazuri de abandon şcolar, 29 la gimnaziu, zece la învăţământul primar, trei la profesional şi unul la liceu. În Craiova, pe primul loc la abandonul şcolar se află Grupul Şcolar „Ilie Murgulescu“, unde 92 de elevi au părăsit şcoala, 77 dintre ei fiind la clasele de arte şi meserii. La Şcoala Generală nr. 19, 52 de elevi au renunţat la şcoală, 27 dintre ei fiind la ciclul primar şi 25 la gimnaziu, iar la Grupul Şcolar Transporturi Auto din Craiova s-au înregistrat în acest an 26 de cazuri de abandon şcolar, 15 fiind la gimnaziu şi opt în învăţământul profesional. „Provin din familii dezorganizate, care au rezerve faţă de şcoală, nu există o relaţie şcoală-familie. Familiile sunt prea sărace ca să îşi poată întreţine copiii, localităţile nu sunt dezvoltate, iar autorităţile locale nu se implică în comunitate. Principala cauză a abandonului şcolar rămâne însă migraţia. Fie părinţii pleacă şi îi lasă în grija bunicilor sau rudelor care nu îi pot supraveghea, şi atunci abandonează şcoala, fie îi iau cu ei“, a precizat Elena Rusu.

 

În loc de examene, vacanţă în străinătate

 

Abandonul şcolar s-a observat în acest an la testele naţionale, când peste 200 de elevi nu s-au prezentat la examene cu toate că au fost trecuţi pe liste. Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj şi cei ai sindicatelor din învăţământul doljean cred că aceşti copiii au plecat în străinătate la părinţii lor după ce au terminat cele patru clase de gimnaziu. „O parte din ei sunt plecaţi, dar au rămas în evidenţele şcolare, pentru că părinţii nu i-au retras de la şcoală şi nici nu au anunţat că pleacă. Rudele lor vin şi fac presiuni să li se semneze cecul de alocaţie. Directorii unităţilor de învăţământ nu au ce să le facă pentru că învăţământul este obligatoriu şi nu poţi să îi dai afară din şcoală deoarece ei se pot întoarce“, a explicat Constantin Rada, preşedintele Uniunii Sindicatelor Independente din Învăţământ Dolj.

Cum una dintre pricipalele cauze ale abandonului şcolar rămâne migraţia, Ministerul Educaţiei le va oferi copiilor români din Spania şansa de a învăţa limba română la şcoală, din toamnă. „De câţiva ani ne confruntăm cu migraţia copiilor alături de familii şi este normal ca acolo unde sunt comunităţi mari de români să existe cursuri de limba română. În acest fel, copiii pot fi motivaţi să meargă la şcoală şi în străinătate“, a spus Elena Rusu.

 

Şcolile ascund abandonul şcolar

 

În anul 2005-2006, cazuri de abandon şcolar au fost înregistrate în 123 de unităţi şcolare, 40 din Craiova şi 83 din judeţ, dar în acest an unele unităţi de învăţământ au preferat să îşi ţină „fugarii“ la secret şi nu au răspuns adresei trimise de Centrul Judeţean de Asistenţă Psihopedagocică Dolj, care le-a solicitat numărul de elevi care au abandonat şcoala şi motivele acestora. „Sunt şcoli precum Şcoala Generală nr. 13 şi Şcoala Generală nr. 26 care au refuzat să ne trimită situaţia cu abandonul şcolar, motivând că dacă au asemenea cazuri şi le rezolvă singuri“, a menţionat Elena Rusu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS