Astăzi ia sfârşit Tabăra de pictură de la Calafat. A fost o săptămână a creaţiei şi inspiraţiei, în urma căreia sunt aşteptate să prindă culoare peste 50 de lucrări care vor aborda aceeaşi temă: frumosul şi romanticul oraş de pe malul Dunării.
A început luni, între zidurile impunătorului Palat Marincu, devenit Muzeu de Artă în Calafat. Pictori cunoscuţi – craioveni şi locali -, precum şi mici artişti pripăşiţi pe lângă maeştri pentru a le fura iscusinţa, iubitori cu toţii ai luminii şi culorii, s-au întâlnit din nou lângă Dunăre, purtându-şi şevaletele la subsuoară. Ca şi anul trecut, scopul era unul singur: creaţia. „Este pentru a doua oară când organizăm acest eveniment la Calafat, cu intenţia de a da naştere unor imagini care să amintească, peste ani, de acest romantic oraş de pe malul bătrânului fluviu. Nu în ultimul rând, prin această tabără de creaţie dorim să instituim o tradiţie şi să influenţăm formarea unei generaţii viitoare de pictori“, şi-a mărturisit intenţia organizatorul, directorul Muzeului de Artă din Calafat, Alexandru Pârvan.
George Vlăescu, Vasile Buz, Iulian Segărceanu, George Păunescu, Lucian Rogneanu, Aurel Petrescu sunt doar câteva nume cunoscute ale picturii craiovene care au păşit luni dincolo de coloanele palatului, în avântul creator. Li s-au alăturat artişti locali, profesionşti sau amatori: Letiţia Sterian, Tudorel Predan, Doina Salomeea Munteanu, Minel Dina, Emil Paşcalău, dar şi tineri talentaţi, dornici să capete meşteşugul penelului. După deschiderea oficială, la care au participat Florin Rogneanu, directorul Muzeului de Artă din Craiova, Dan Lupescu, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional Dolj, artiştii şi-au luat pânzele sau blocurile de desen şi au purces, care-ncotro, în căutarea muzei. Fie pe malul Dunării, unde bărcile pescarilor sfârtecă oglinda apei de cum răsare soarele, fie în vreun colţ verde, departe de zgomotul urban, fie printre ruinele îngălbenite ale unei clădiri vechi, amintind de alte lumi. Cinci zile, tot acelaşi a fost programul artiştilor: plimbări prelungite, în care schiţele au umplut, rând pe rând, filele ori pânzele.
Artiştii l-au salutat pe marele Ştefan Iordache
Câteva evenimente au spart totuşi tăcerea taberei de pictură. Din fericire, acestea s-au înscris în aceeaşi linie artistică. Primul, marţi, a fost vernisajul expoziţiei realizate de Aurel Petrescu împreună cu maestrul său, Victor Pârlac. Dacă lucrările seniorului au fost pastel şi acuarelă, cele ale discipolului – ajuns astăzi la vârsta maturităţii – au fost pictură în ulei. Apropiat al Calafatului – în tinereţe lucrând ca inginer la platforma industrială din localitate – Aurel Petrescu şi-a perfecţionat îndelung talentul, devenind astăzi unul dintre cei mai cunoscuţi şi apreciaţi artişti ai şevaletului. Vernisajul expoziţiei s-a bucurat de un public numeros şi, evident, de un mare succes, după cum a apreciat directorul Alexandru Pârvan. De asemenea, evenimentul a fost deschis de un moment emoţionant. „După cum se ştie, marele actor Ştefan Iordache s-a născut în Calafat, unde a şi fost numit cetăţean de onoare al oraşului. Marţi, când a avut loc înmormântarea acestuia la Gruiu, la Calafat s-a ţinut a doua slujbă, în memoria celui care a fost cel mai mare actor al teatrului românesc. De la acest moment nu au putut lipsi participanţii de la tabăra de creaţie, care l-au salutat cu lacrimi în ochi pe marele Iordache“, a spus Alexandru Pârvan.
Întâlnire de bun augur
Cel de-al doilea eveniment a constat într-o întâlnire cu pictorii bulgari din Vidin. „Cu mic, cu mare, am trecut joi Dunărea, la vecinii şi prietenii noştri bulgari. La Centrul Cultural Român de acolo am avut o întâlnire cu artiştii plastici locali, între care cunoscuta pictoriţă româncă Aneta Drăguşan şi soţul ei bulgar, Gheorghi Petrov, ambii absolvenţi ai studiilor de pictură din România“, a menţionat Alexandru Pârvan. După vizitarea mai multor locuri pitoreşti, dar şi galerii de artă din Vidin – unde pictorii noştri au avut surpriza să descopere lucrări ale unor cunoscuţi artişti români -, întrevederea româno-bulgară s-a finalizat cu promisiunea organizării unor expoziţii comune, atât pe malul nordic, cât şi pe cel sudic al Dunării.
Reîntorşi la Calafat, la Palat, participanţii au mai avut doar o zi la dispoziţie pentru a-şi continua documentarea şi a realiza schiţele care vor fi finalizate abia în decembrie. „Ne aşteptăm ca până în decembrie să fie realizate aproximativ 50 de tablouri, toate având ca temă Calafatul. Vom organiza atunci o expoziţie de grup, la care vor fi prezenţi toţi participanţii de la această ediţie a taberei“, a anunţat directorul Muzeului de Artă din Calafat, în vreme ce artiştii îşi strângeau în genţi pensulele şi culorile. Pe deplin mulţumit de succesul din acest an, Domnia sa a ţinut să precizeze şi câteva din planurile sale de viitor: cea de-a treia ediţie va chema pe malul fluviului, alături de pictori, şi sculptorii locali. Obiectul de studiu al acestora din urmă va fi trunchiul arborelui secular de la Baba Lupa, aflat în imediata apropiere a Dunării. Cu sprijinul artiştilor, acesta va putea deveni o operă de artă, nepieritoare.