Piaţa „Mihai Viteazul“ din Craiova a fost ieri o piesă din puzzle-ul alcătuit în campania „Împreună învingem autismul“, demarată în toamna lui 2008 la nivel naţional pentru a ne face mai atenţi şi pentru a ne informa despre această afecţiune. Oamenii au trecut, au aruncat o privire şi au mers mai departe…
Ora două după-amiaza. În piaţa din faţa prefecturii, pe ecranul aflat în remorca unei maşini rulează imagini şi informaţii despre campania „Împreună învingem autismul“. O melodie caldă şi tristă răzbate în spaţiul străbătut de vânt. Sunt puţin peste zece grade Celsius. Uitând de frig, părinţii şi specialiştii din Asociaţia Naţională pentru Copii şi Adulţi cu Autism din România (ANCAAR) aranjează cele 25 de fotografii realizate de Claudia Iatan din Bucureşti, exprimând momente şi crâmpeie din sufletul şi viaţa copiilor cu această afecţiune din Craiova, Timişoara, Prahova, Vaslui sau din Capitală. Din când în când, vântul mai doboară din ele, izbindu-le de pavaj. Pare că sunt şi ele, ca şi copiii autişti din România, în voia sorţii. Cea de-a doua zi de aprilie este declarată din 2007, de către Adunarea Generală a Naţiunilor Unite, Ziua Internaţională de Conştientizare a Autismului. Puzzle-ul de ieri în formă de fundă, realizat în culori vii şi cu mesaje inscripţionate pe unele piese, nu este nimic altceva decât simbolul autismului, o afecţiune despre care oamenii nu ştiu încă prea multe, dar care a început să afecteze din ce în ce mai mulţi copii. „În Statele Unite, statisticile arată că numărul celor afectaţi de autism îl depăşeşte pe cel al copiilor cu cancer sau SIDA. În România, acest diagnostic apare din ce în ce mai des. Cu toate acestea, la noi nu există programe speciale pentru ei nici în sistemul de sănătate, nici în cel de învăţământ. Nu avem şcoli, nu există clase, nu s-au întocmit programe de educaţie. Majoritatea oamenilor nu ştiu ce înseamnă autism. De aceea a fost creată această campanie, pentru informare, pentru conştientizare. Copiii aceştia sunt ai noştri. Oricine poate fi afectat. Ar trebui să avem mai multă înţelegere şi să oferim mai mult ajutor celor care nu sunt ca noi“, rosteşte Carmen Alexiu, preşedinta ANCAAR – filiala Craiova, mămica a doi băieţi, dintre care unul este autist.
Nici un interes
Pe lângă părinţii şi specialiştii centrului cu sediul în strada Dimitrie Gerota, au venit să dea o mână de ajutor şi câţiva dintre membrii Craiova Rollers.
„Ne-am implicat pentru că ştim ce înseamnă. Unul dintre prietenii mei are un frate autist. Am venit să dăm o mână de ajutor, să împărţim baloane şi fluturaşi prin care să afle şi ceilalţi ce este şi ce implicaţii are autismul“, spune Andrei Bran. Implicaţiile sunt pentru ei, cei afectaţi, pentru familii, dar şi pentru noi, cei care trecem pe stradă şi nu întoarcem privirea. În tot acest timp cât a durat evenimentul, s-au oprit doi oameni să întrebe despre ce e vorba. Grăbiţi sau indiferenţi, locuitorii Craiovei au trecut mai departe. N-au vrut să afle, n-au vrut să-i privească pe copiii altfel decât majoritatea. Copiii diferiţi…
Campania „Împreună învingem autismul!“ a fost iniţiată de Fundaţia „Romanian Angel Appeal“, Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile, împreună cu partenerul oficial, Fundaţia Vodafone România.
La nivel local, iniţiatorii au fost ANCAAR Craiova, Asociaţia „Încă o Şansă“ – Iaşi, autism.gamara.ro – Timişoara şi Asociaţia Copiilor cu Autism „Dincolo de Cuvinte“ – Timişoara. Parteneră a fost, în acest an, şi Primăria Craiova.
Mister şi speranţă
„Funda-puzzle este simbolul campaniei internaţionale de conştientizare a autismului. De ce puzzle? Pentru că el reflectă misterul şi complexitatea autismului. Culorile şi formele variate reprezintă diversitatea oamenilor şi a familiilor care se confruntă cu această afecţiune. Funda are o luminozitate care semnifică speranţa – speranţa că prin creşterea conştientizării autismului şi prin intervenţie timpurie şi tratamente adecvate, persoanele cu autism vor avea o viaţă mai împlinită şi completă“, descriu organizatorii alegerea celor două simboluri.