Nici nu s-a dat bine în folosinţă pasajul suprateran, că una dintre bretele a fost deja închisă într-o perioadă în care traficul în Craiova este infernal. Este vorba despre breteaua pe care şoferii o foloseau pentru a circula dinspre bulevardul Nicolae Titulescu spre sensul giratoriu de sub pasaj. Primăria şi CEZ, aceasta din urmă fiind cea care a solicitat efectuarea unor lucrări în zonă, se acuză reciproc pentru blocarea traficului, dar din acest război, singurii care pierd sunt şoferii.
De ce să meargă lucrurile bine dacă pot să meargă prost? Cam aşa au gândit şi angajaţii Primăriei Craiova şi reprezentanţii CEZ, care au discutat pe marginea termenului la care trebuia începută o lucrare de modernizare a unui obiectiv CEZ de lângă pasaj până când au reuşit să blocheze traficul pe breteaua laterală folosită de şoferii care vin dinspre bulevardul Titulescu şi intră în sensul giratoriu de sub pasaj. În aceste condiţii, aceştia sunt obligaţi să folosească o rută alternativă, de fapt, singura disponibilă, pe strada Iancu Jianu, pe lângă Botanică, apoi să facă stânga pe strada Brestei. Evident, pe cele două străzi traficul a devenit un calvar.
Aşa cum s-a întâmplat mai mereu în Craiova, când o stradă proaspăt asfaltată a fost spartă imediat de te miri ce furnizor de utilităţi, la fel au stat lucrurile şi acum. Am fi avut pretenţia ca, după ce GdS a sesizat numeroasele cazuri de lipsă de comunicare între autorităţi şi firme, lucrurile să se îmbunătăţească, mai ales atunci când este vorba de o investiţie din fonduri europene şi de anvergura pasajului suprateran. Numai că, atât de bine s-au înţeles primăria şi CEZ că au făcut lucrurile praf. Ca să nu mai vorbim de explicaţiile care se bat cap în cap şi de acuzele mai mult sau mai puţin directe pe care şi le aduc. Vă prezentăm în continuare filmul evenimentelor care au dus la blocarea pentru două luni a bretelei de circulaţie de la pasaj.
Şi timpul trece…
CEZ a obţinut în luna aprilie a acestui an o autorizaţie de construire pentru consolidarea clădirii staţiei Craiova Centru, situată la kilometrul zero al municipiului. Lucrările de consolidare se referă atât la clădirea staţiei de transformare Craiova Centru, cât şi la trotuarul aferent zonei. După cum spune CEZ, realizarea acestor lucrări presupune operaţii tehnice extrem de complexe, respectiv execuţia a 75 de piloni amplasaţi în trotuar la o adâncime de 11 metri.
În luna iunie, toate bretelele au fost închise circulaţiei pentru operaţiile de aşternere a celui de-al doilea strat de asfalt – cel de uzură – pe aceste bretele de lângă pasaj, pentru terminarea zidurilor de sprijin aferente rampelor, pentru desfiinţarea organizării de şantier şi realizarea spaţiului verde de acolo. Într-un articol publicat de GdS pe 13 iunie, inginer Gabriel Nicolau, directorul Agenţiei Poduri din cadrul Societăţii de Construcţii în Transporturi (SCT) Bucureşti (constructorul pasajului suprateran din Craiova), declara că societatea a solicitat închiderea circulaţiei pentru o lună deoarece CEZ, conform discuţiei cu poliţia şi cu primăria, trebuia să se apuce de consolidarea clădirii ei de pe bulevardul Titulescu. „Trebuie să monteze nişte coloane la 12 m adâncime exact în trotuar, dar pentru asta au nevoie şi de partea carosabilă. Executantul lucrării de coloane a promis că poate termina această parte a lucrării în 20 de zile, maximum o lună. Urmează să redeschidem circulaţia acolo după ce termină ei“, spunea atunci Nicolau. Timpul a trecut, CEZ nu a început nici o lucrare, pasajul a fost dat complet în folosinţă şi… bombă! Într-un comunicat de presă publicat pe site-ul propriu, Primăria Craiova anunţa nonşalant că, începând cu 20 septembrie, circulaţia pe breteaua de pe partea cu sediul CEZ se va închide timp de două luni. Dar de ce nu aţi efectuat cele două lucrări în paralel, s-au întrebat pe bună dreptate şoferii care abia se obişnuiseră cu traficul din sensul giratoriu? Această întrebare de un elementar bun-simţ a pus-o şi GdS celor care au creat balamucul din trafic, iar răspunsurile pe care le-a primit sunt halucinante.
Nedelescu îi face praf pe angajaţii primăriei
Administratorul public al Craiovei, Gheorghe Nedelescu, a turnat cenuşă în capul angajaţilor primăriei, spunând că ei sunt de vină, deoarece nu au comunicat eficient cu cei de la CEZ. Aşa cum veţi vedea, Nedelescu se contrazice cu reprezentanţii CEZ în privinţa momentului în care trebuia efectuate cele două lucrări. „Punctul de vedere al Primăriei Craiova este că această lucrare se putea face odată cu pasajul, ca să nu afecteze acum traficul. Din păcate, asta nu s-a întâmplat, n-a fost o corelare şi cetăţeanul trebuie să sufere acum.
Mai mult, cei care fac lucrarea ne-au cerut închiderea circulaţiei pentru 120 de zile, dar noi nu le-am aprobat decât 60 de zile şi le-am spus să-şi ia măsuri, să lucreze la nevoie şi noaptea, pentru că doar atât le dăm voie. Din păcate, când se fac lucrări, nu trebuie să mai facem aşa!
La pasajul suprateran, n-a existat o corelare între constructorul pasajului şi cei care fac acum consolidarea la clădirea CEZ. Pentru asta, însă, nu e de vină fosta conducere, ci salariaţii primăriei, ai noştri, care înainte de a începe pasajul suprateran ar fi trebuit să se gândească ce lucrări mai sunt în acea zonă şi să coreleze aceste lucrări“, a spus Nedelescu.
CEZ umblă cu cioara vopsită
CEZ spune însă altceva, şi anume că primăria i-a cerut să înceapă lucrarea de modernizare a Staţiei Craiova după finalizarea pasajului suprateran. Într-un răspuns trimis GdS, CEZ încurcă borcanele şi susţine că derularea în paralel a celor două lucrări ar fi fost un pericol pentru muncitori, dar în acelaşi timp dă de înţeles că ei ar fi vrut ca lucrările să se desfăşoare în acelaşi timp pentru a economisi bani. „Investiţia CEZ Distribuţie, de peste 5,7 milioane de euro, în modernizarea totală a staţiei Craiova Centru este nu doar cea mai mare lucrare de investiţii din Oltenia din 2005 şi până în prezent, dar are o importanţă deosebită prin aceea că staţia Craiova Centru asigură continuitatea în alimentarea cu energie electrică a circa 40% din consumatorii Craiovei.
Întrucât construcţia pasajului a presupus lucrări în instalaţiile electrice subterane de 20 kV si 110 kV aferente staţiei Craiova Centru, lucrările actuale nu se puteau executa odată cu consolidarea clădirii staţiei Craiova Centru. Executarea simultană a celor două lucrări ar fi condus la un risc mare de accidentare a personalului sau la o executare defectuoasă a lucrărilor. CEZ Distribuţie a fost alături de autorităţile locale, acceptând să execute lucrările de modernizare şi consolidare a staţiei după finalizarea investiţiei pe fonduri europene a pasajului, cu toate că soluţia tehnică impusă în urma finalizării pasajului suprateran a însemnat costuri suplimentare din partea companiei. Precizăm că reabilitarea străzii se va face cu aceeaşi companie, aceasta fiind o condiţie pentru obţinerea autorizaţiei de construcţie pentru modernizarea staţiei Craiova Centru, în vederea păstrării garanţiei de bună execuţie a lucrării de construcţie a pasajului“, se arată în răspunsul CEZ.
Ce înţelegem din acest răspuns? Că angajaţii primăriei au cerut CEZ să înceapă lucrările de modernizare a staţiei după finalizarea pasajului suprateran, iar CEZ a acceptat, deşi asta îi scoate mai mulţi bani din buzunar. De asemenea, înţelegem că CEZ şi-ar fi dorit efectuarea în paralel a lucrărilor la pasaj şi la staţie, chiar dacă acest lucru era periculos, după cum singur susţine, iar la primărie totul pare un haos. Angajaţii nu numai că nu s-ar fi interesat de lucrările CEZ astfel încât să nu fie afectat pasajul, ci au cerut în mod expres ca aceste lucrări să fie efectuate după finalizarea pasajului, cu afectarea evidentă a traficului. Cine minte, de fapt?