Romania a mai deschis vineri, la Bruxelles, doua capitole de negocieri, de data aceasta intrindu-se in zona sectoarelor deosebit de dificile si sensibile. Poate si de aceasta angajamentele pe care le facem sint atit de multe si cu termene atit de precise, ele raspunzind intru totul, paragraf dupa paragraf, cererilor facute de mai mult timp de Comisia Europeana, lucru valabil atit in ceea ce priveste domeniul controlului finaciar, cit si pe cel al uniunii economice si financiare. De remarcat ca foarte multe dintre angajamente au ca termen decembrie 2002 si ca altele presupun ca si rezolvata amendarea unor prevederi ale Constitutiei. Nu ar fi un lucru nou, deoarece pe asemenea prezumtie s-a negociat si pentru a se putea obtine deschiderea rapida si a altor capitole… In acest context, speranta este ca se va ajunge la un acord parlamentar asupra noii Constitutii si ca ea, in forma promisa Comisiei Europene, va fi si votata ca atare in cadrul referendumului national.
Controlul financiar, iata un capitol de negocieri in cadrul caruia Romania nu solicita nici o „perioada de gratie“ si anunta ca „accepta acquis-ul comunitar si declara ca va fi in stare sa-l aplice in momentul aderarii“. In document este salutata intentia ca Romania sa adopte Legea asupra controlului financiar intern pina in decembrie 2002, masura care constituie „un pas important in imbunatatirea substantiala a sistemelor de control intern care exista acum in Romania… redefinind functia auditului intern si aducerea lui in consens cu standardele international acceptate in domeniu, permitind stabilirea unor unitati independente de control financiar intern in toate centrele care cheltuiesc bani de la buget, precum si constituirea unei unitati centrale in cadrul Ministerului Finantelor care sa fie responsabila cu armonizarea, coordonarea si urmarirea metodologiei controlului financiar intern“. In plus, va fi constituit si un alt organism separat, Comitetul pentru auditul public intern, care va avea ca menire sa defineasca politicile in domeniul auditului intern care urmeaza sa fie aplicate de Unitatea centrala de armonizare“. In acest context, „UE ia nota de angajamentul Romaniei de a crea manuale asupra auditului intern si de a redesena normele generale privind auditul intern in scopul de a le aduce in intregime in concordanta cu standardele international acceptate“, toate acestea pina in decembrie 2002.
Se mai afirma ca, tot in decembrie 2002, este de asteptat ca Parlamentul Romaniei sa voteze o lege separata care sa preia o serie de prevederi privind controlul finaciar preventiv existente in decretul guvernamental 119/99 si solicita sa inceapa consultarile privind textul final.
UE a luat nota si de intentia Romaniei de a amenda textul actual al Constitutiei „pentru a include prevederi, asigurind independenta Curtii de Conturi si continind garantii impotriva concedierii membrilor sai“, invitind tara noastra sa ofere „un angajament clar asupra momentului in care vor fi adoptate aceste amendamente constitutionale“.
Se va mai constitui si un alt nou organism, de data asta cu atributii in domeniul foarte sensibil al protectiei intereselor UE: „un serviciu independent de coordonare a operatiunilor antifrauda, raspunzator pentru coordonarea tuturor activitatilor legate de protectia intereselor financiare ale UE“, urmind „sa se clarifice cadrul legal si administrativ in care va opera acest serviciu“.
„UE subliniaza importanta pentru Romania de a face pasii necesari si de a stabili cooperarea necesara cu organismele comunitare pentru a asigura, pina la momentul aderarii, un management finaciar sanatos, transparenta si control privind folosirea fondurilor UE, precum si protectia intereselor financiare ale UE“.
Capitolul Uniunea Economica si Monetara este de extrem interes, mai ales in contextul luarilor de pozitie relativ neclare din ultima vreme ale inaltilor oficiali ai guvernului roman privind momentul unei posibile introduceri a leului greu si a alinierii monedei nationale la euro.
Dupa ce se apreciaza: „capacitatea Romaniei de a implementa acquis-ul in cadrul acestui capitol va fi mult marita de viitoarele progrese catre stadiul de economie de piata functionala“. In documentul oficial asupra negocierilor se stipuleaza ca tara noastra va participa la Uniunea Economica si Financiara din momentul aderarii, dar ii va fi oferita o derograre in privinta adoptarii euro, extensia acestei perioade urmind sa fie stabilita in Tratatul de Aderare.
In contextul interzicerii finantarii directe a sectorului public, UE noteaza angajamentul Romaniei de a amenda in acest sens o serie de articole din statutul BNR, precum si articolul 6 din aceeasi lege „afirmindu-se dincolo de orice dubiu ca banca centrala nu are voie sa achizitioneze titluri de valoare (securities) guvernamentale pe piata primara de capital“. Se consemneaza si angajamentul Romaniei de a include o serie de noi prevederi „care sa permita o analiza juridica a deciziei de a concedia o serie de membri ai organismelor de conducere ale BNR“, precum si o serie de noi prevederi „privind independenta institutionala, financiara si personala“, care sa modifice continutul prevederilor existente acum in Legea privind statutul BNR.
La Bruxelles, Romania promite noi legislatii, institutii si manuale in domeniul controlului financiar
ȘTIRI VIDEO GdS
Ultimele stiri
Toate
- Toate
- Administratie
- Admitere
- Advertoriale
- Afaceri de succes
- Agricultura
- Auto
- Autostrada Olteniei
- Bacalaureat
- Bancuri
- Bani & Afaceri
- Bani Europeni
- Baschet
- Black Friday
- Casa si gradina
- Cultura
- Diete si fitness
- Dolj
- Educatie
- Europa
- Eveniment
- Featured
- Finante
- Fotbal
- Gadgets
- Gaming
- Gazeta mea
- Gorj
- Handbal
- Horoscop
- Imobiliare
- International
- Interviu
- Investigatii
- IT&C
- Local
- Magazin
- Mama si copilul
- Medicina
- Mehedinţi
- Mobile
- National
- Olt
- Oltenia Business
- Opinii
- Politica
- Publireportaj
- Razboi Ucraina
- Retete culinare
- Sanatate
- Sport
- Stiri mondene
- Tehnologie
- Tenis
- Vacante si calatorii
- Vâlcea
- Viata sanatoasa
- Volei