Aşa cum era de aşteptat, şedinţa de joi a Comitetului de Monitorizare pentru Programul Operaţional Regional a fost una extrem de interesantă şi mai ales tensionată. Deşi urma să se discute lucruri importante, participanţii nu au avut la dispoziţie timpul necesar analizării în detaliu a materialelor aflate pe agendă, acestea fiind primite cu doar trei zile înaintea reuniunii de la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor. Practic, vorbim aici despre un viciu de procedură întrucât nu au fost respectate prevederile legale în acest sens, care statuează faptul că ordinea de zi a Comitetului de Monitorizare pentru Programul Operaţional Regional şi materialele ce urmează să fie discutate sunt obligatoriu transmise participanţilor cu cel puţin cinci zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru şedinţă. Dar având în vedere că, probabil, cei din minister au dorit să urgenteze lucrurile pentru a mai recupera din întârzieri, viciul procedural poate fi trecut cu vederea. Printre lucrurile discutate joi, cele mai importante au făcut referire la aprobarea criteriilor de selecţie a proiectelor finanţate prin POR (Axa 2 -Îmbunătăţirea infrastructurii de transport regionale şi locale şi Axa 3 – Îmbunătăţirea infrastructurii sociale), aprobarea strategiei de asistenţă tehnică şi aprobarea alocărilor financiare pe Regiuni de Dezvoltare.
Cum să împarţi 4,4 miliarde de euro la opt?
Punctul 8 pe agenda şedinţei Comitetului de Monitorizare al Programului Operaţional Regional 2007-2013, şi anume alocarea financiară pe regiuni de dezvoltare a fost cel mai interesant. Participanţii nu au înţeles care au fost criteriile prin care cele 4.436,83 milioane de euro au fost împărţite. De fapt, materialul de fundamentare a fost destul de vag fără să prezinte un algoritm de alocare. „Repartizarea fondurilor pe regiuni de dezvoltare s-a realizat astfel încât aceasta să susţină obiectivul Programului Operaţional Regional privind sprijinirea unei dezvoltări echilibrate a tuturor regiunilor României, acordând în acest scop prioritate regiunilor şi zonelor mai slab dezvoltate, pentru a împiedica astfel creşterea disparităţilor economice şi sociale dintre regiuni. În acest sens, s-a realizat o alocare diferenţiată a fondurilor pe regiuni, în funcţie de gradul de dezvoltare a acestora, şi anume invers proporţional cu nivelul de dezvoltare a regiunilor. Pentru măsurarea gradului de dezvoltare a regiunilor s-a utilizat Produsul Intern Brut pe locuitor, ajustat cu un coeficient al densităţii populaţiei“ – se „explică“ în material. Potrivit acestui „algoritm“, Regiunea Nord-Est ar urma să primească 724,09 milioane de euro, Sud-Est – 587,88 milioane de euro, Regiunea Sud – 631,36 de euro, Sud-Vest – 62, 6 milioane de euro, Vest – 458,77 milioane de euro, Nord-Vest – 536,41 milioane de euro, Centru – 483,62 milioane de euro, şi Bucureşti-Ilfov – 393,10 milioane de euro. Pentru ca lucrurile să fie şi mai „clare“, semnatarii documentului au lăsat o marjă de manevră. „Aceste alocări financiare sunt orientative, în sensul că, pe parcursul implementării programului, pot suporta modificări, urmare a evaluărilor intermediare realizate care pot evidenţia o slabă capacitate a regiunilor de a absorbi fondurile primite, în cazul anumitor axe şi/sau domenii de intervenţie. Propunerile de realocare a fondurilor se fac pe baza unor analize temeinice şi se aprobă de Comitetul de Monitorizare al POR“ – se arată în material. Participanţii nu au fost convinşi de justeţea alocărilor, deşi s-a încercat să se sugereze că împărţirea banilor s-a făcut urmând practicile europene: „Utilizarea PIB/locuitor este justificată de faptul că acesta reprezintă cel mai eficient şi cel mai utilizat indice în UE pentru exprimarea nivelului de dezvoltare a unei regiuni, fiind utilizat de Comisia Europeană în calculul alocărilor financiare acordate statelor membre UE. Ajustarea indicatorului cu densitatea populaţiei s-a realizat în scopul compensării şi echilibrării situaţiei regiunilor care atrag fluxuri mari de populaţie (permanentă şi temporară) şi care suportă zilnic presiunea persoanelor navetiste asupra infrastructurii de transport, urbane, serviciilor, zonelor rezidenţiale etc. Prin urmare, regiunile cu un nivel scăzut al PIB/locuitor vor beneficia de o pondere mai mare din fondurile totale ale programului, în timp ce ponderea alocărilor financiare va fi mai mică în cazul regiunilor cu un PIB/locuitor mai mare. Alocările financiare ale regiunilor se situează între 8,86%, Regiunea Bucureşti-Ilfov, şi 16,32%, Regiunea Nord-Est, evaluată ca fiind cea mai săracă regiune a Uniunii Europene“, s-a susţinut în şedinţa Comitetului de Monitorizare a Programului Operaţional Regional. Aceleaşi nedumeriri au fost exprimate şi în cazul alocărilor pe Axele prioritare de dezvoltare şi domenii de intervenţie ale POR, alocări pe care le prezentăm în tabel. Să sperăm că la următoarea sedinţă a Comitetului de Monitorizare, programată pe 18 septembrie, vor fi prezentate date concrete de selecţie.
Reamintim faptul că pe lângă cele 4.436,83 milioane de euro, cele opt regiuni de dezvoltare vor mai beneficia de fonduri din Axa POR pentru Asistenţă Tehnică, în valoare de 131,51 milioane euro pe ansamblul programului, pentru implementarea POR (pregătire, selecţie, monitorizare, evaluare, control şi audit proiecte), achiziţionarea şi instalarea echipamentelor IT şi birotice, cheltuieli salariale ale personalului implicat în pregătirea, selecţia, evaluarea, monitorizarea şi controlul programului, organizarea de seminarii şi cursuri de pregătire pentru îmbunătăţirea cunoştinţelor personalului Organismelor Intermediare.