Cetăţenii români care vor să primească înapoi sumele plătite se vor putea prevala de decizia Comisiei Europene doar într-o eventuală acţiune în instanţă, în cazul în care autorităţile române nu vor stipula, atunci când vor modifica taxa, şi modalitatea de rambursare.
Odată cu deschiderea celei de-a doua proceduri de infringement în privinţa României, legate de taxa de primă înmatriculare, s-au reluat şi discuţiile în privinţa încadrării acesteia. De data aceasta, autorităţile de la Bucureşti par să fi căzut de acord asupra faptului că este vorba despre o taxă de mediu, care poate fi însă abrogată prin voinţa cetăţenilor.
Camelia Spătaru, purtătoarea de cuvânt a guvernului, a catalogat vineri taxa auto drept „un instrument de protecţie a mediului, prin încercarea de a limita emisiile de dioxid de carbon“, care „nu se constituie într-un element discriminatoriu, întrucât se aplică tuturor maşinilor, atât celor de import, cât şi celor din producţia autohtonă“.
De aceeaşi părere au fost atât ministrul finanţelor, Varujan Vosganian, care afirma că există o componentă ecologică în această taxă, cât şi ministrul mediului, Attila Korodi, care a recunoscut că s-au încasat bani din această taxă, dar nu ştie câţi. „Nu ştiu cu exactitate câţi bani din taxa auto au ajuns la Mediu, dar aş prefera ca aceştia să fie vărsaţi într-un cont separat“, a afirmat Korodi joi seară, la emisiunea „Naşul“ de la B1 TV.
Soluţia poate veni însă de la cetăţeni, care îşi pot manifesta dreptul la iniţiativă legislativă abrogând taxa auto. Fostul ministru al finanţelor, Sebastian Vlădescu, susţinea în primăvară că taxa auto este o taxă de mediu şi poate fi eliminată de cetăţeni.
Conform Constituţiei, cetăţenii care îşi manifestă dreptul la iniţiativa legislativă trebuie să provină din cel puţin un sfert din judeţele ţării, iar în fiecare din aceste judeţe, respectiv în municipiul Bucureşti, trebuie să fie înregistrate cel puţin 5.000 de semnături.
Tot Constituţia prevede că nu pot face obiectul iniţiativei legislative a cetăţenilor problemele fiscale, cele cu caracter internaţional, amnistia şi graţierea.
Duelul foştilor miniştri
Vlădescu a fost atunci contrazis cu înverşunare de Sulfina Barbu, fostul ministru al mediului, care a precizat că taxa auto este o taxă fiscală. „Această taxă este o măsură fiscală şi sunt convinsă că Ministerul Finanţelor, având termenele la dispoziţie, va găsi soluţii pentru ca această măsură să nu fie nici excesivă şi nici să nu încalce Tratatul de aderare“, preciza Sulfina Barbu.
Şi fostul ministru de finanţe, Mihai Tănăsescu, afirmase într-o intervenţie telefonică la postul Money Channel, că taxa de înmatriculare este o taxă fiscală şi că Ministerul Finanţelor ar trebui să ia o decizie cât mai rapid în sensul modificării acesteia. „Întârzierea în luarea acestei decizii a determinat şi o cădere a veniturilor bugetare în luna februarie. Mai mult, există o tensiune în piaţă deoarece cetăţenii aşteaptă o decizie a guvernului“, a explicat Tănăsescu.
Apele au fost liniştite atunci de directorul Autovit, Liviu Dobrin, care a anunţat că se va ocupa personal de strângerea semnăturilor pentru eliminarea taxei auto şi va cere partidelor să îşi exprime poziţia pe care o au faţă de această taxă. Cu alte cuvinte, tot cetăţeanul va rezolva problema.
Va ţine cont guvernul de recomandări?
În ceea ce priveşte recomandarea comisarului european Laszlo Kovacs, de a se modifica legea astfel încât să i se garanteze cetăţeanului că i se vor returna diferenţele de bani rezultate din micşorarea taxei auto, Camelia Spătaru susţine că „măsura nu poate fi anticipată“, pentru că „partea română a ţinut cont de toate recomandările Comisiei“ şi există angajamentul de a se implementa modificările deja agreate. Ea a amintit că, în cadrul Uniunii, există un grup de lucru pentru elaborarea unei reglementări unitare a taxei auto, care are şi o importantă componentă de mediu, cu referire directă la emisiile de CO2.
Purtătorul de cuvânt al guvernului a precizat că săptămâna aceasta, ministrul economiei şi finanţelor, Varujan Vosganian, se va afla la Bruxelles, unde se va întâlni cu comisarul european Laszlo Kovacs, pentru a prezenta intenţia României de a aproba, în februarie-martie 2008, o ordonanţă de urgenţă de modificare a taxei auto.
Rambursarea banilor plătiţi în plus
Comisarul european pentru taxe, Laszlo Kovacs, a declarat joi că guvernul României ar trebui să dea garanţii că va returna taxa de înmatriculare, chiar şi în cazul în care legislaţia va fi modificată şi România nu va fi trimisă la Curtea Europeană de Justiţie.
În actul de modificare a taxei auto, autorităţile române trebuie să prevadă efectul retroactiv al modificării, respectiv rambursarea banilor către cei care au plătit taxe mai mari, pentru că acesta este un principiu de drept comunitar, a cărui aplicare se află însă la latitudinea guvernului. Taxele plătite în exces trebuie să fie returnate în baza legislaţiei naţionale, chiar şi fără o decizie a Curţii Europene de Justiţie, întrucât legislaţia naţională trebuie să respecte dreptul cetăţenilor Uniunii Europene la tratament egal, în spiritul principiului echivalenţei, au explicat pentru NewsIn reprezentanţi ai Comisiei Europene.
Cei care au plătit taxe excesive, conform actualei legislaţii, nu trebuie să fie defavorizaţi în raport cu cei care vor plăti taxe pentru aceleaşi bunuri, după ce taxa va fi modificată.
Pe de altă parte, legislaţia trebuie să aibă prevederi detaliate prin care să înlesnească exercitarea acestor drepturi. Prin urmare, legislaţia naţională trebuie să respecte dreptul comunitar care conferă aceste drepturi cetăţenilor europeni. În schimb, decizia de a introduce o astfel de prevedere în legislaţia modificată este la latitudinea autorităţilor române.
Potrivit aceloraşi surse, sumele plătite în exces ar putea fi returnate şi în baza actualelor prevederi ale Codului de procedură fiscală al României, care oferă această posibilitate.
Păgubiţii pot da statul în judecată
Procedura Comisiei Europene, deschisă împotriva României din cauza taxei de înmatriculare, nu are consecinţe directe asupra fiecărui caz particular al fiecărei persoane care a plătit taxa, au mai arătat reprezentanţii Comisiei. Părţile implicate în această procedură sunt exclusiv Comisia Europeană şi România.
Prin urmare, cetăţenii români care vor să primească înapoi sumele plătite se vor putea prevala de decizia Comisiei doar într-o eventuală acţiune în instanţă, în cazul în care autorităţile române nu vor stipula, atunci când vor modifica taxa, şi modalitatea de rambursare.
Având în vedere că taxa nu va fi abrogată, ci doar modificată, cetăţenii nu vor primi înapoi suma integrală, ci numai diferenţa dintre cea achitată iniţial şi cea care ar urma să fie datorată potrivit viitoarei formule de calcul. Bugetul a încasat din taxa auto, în primele zece luni şi jumătate, 787,6 milioane de lei, mai mult decât a estimat pentru întregul an, respectiv 766,8 milioane de lei.