Unul din trei oameni este afectat de stresul de la serviciu, relevă un studiu european asupra siguranţei şi calităţii condiţiilor de muncă. Stresul duce la chiul de la locul de muncă, la demisii şi concedieri, şomaj şi pierderi de miliarde în rândul companiilor. Pentru a evita toate acestea, site-ul www.mapp.ro prezintă câteva metode pentru a scăpa de stres.
Stresul cauzat de muncă este a doua cauză a problemelor de sănătate în Europa. De aceea, 50% din absenţele de la locul de muncă au ca principal motiv stresul, iar pierderile companiilor se ridică la peste 20 de miliarde de euro anual. Conform cercetărilor americane, 40% din populaţia lucrătoare din SUA apreciază munca drept „foarte sau extraordinar de stresantă“, iar 25% o consideră factorul cel mai stresant al vieţii. În plus, conform datelor unei agenţii europene pentru studiul siguranţei şi calităţii condiţiilor de muncă, fiecare al treilea om care lucrează este afectat de stres, indiferent de domeniul profesional, natura muncii sau nivelul ierarhic. Cauza cea mai frecventă care favorizează stresul de la locul de muncă este încărcarea excesivă, lipsa de control asupra situaţiei şi lipsa siguranţei. Stresul cauzat de muncă poate avea drept consecinţe: depresii, nelinişte, nervozitate, oboseală, boli cardiace şi, în ultimă instanţă, duce la o stare critică sub aspect profesional şi personal.
Dureri de cap, oboseală, furie – simptomele stresului
Apatia, negativismul, stânjeneala, plictiseala, insatisfacţia, oboseala, înstrăinarea, furia sau iritabilitatea, problemele fiziologice, precum şi durerile de cap şi stomac sunt cele mai frecvente simptome ale stresului. Dacă aveţi câteva dintre aceste simptome, trebuie să învăţaţi să vă gestionaţi stresul pentru a vă asigura succesul profesional pe termen lung şi pentru a vă menţine sănătatea fizică şi psihică. Astfel, trebuie să vă schimbaţi perspectiva. Dacă angajatorul cere prea mult de la dumneavoastră, încercaţi să înţelegeţi unde este problema, în modul în care vă organizaţi sau în cel în care departamentul respectiv activează. Un consilier în carieră vă poate ajuta să priviţi situaţia actuală din altă perspectivă şi să realizaţi un plan de acţiune.
Apreciaţi viaţa personală
Trebuie să învăţaţi să puneţi punct situaţiei. Dacă simţiţi că încordarea sau stresul cresc, faceţi o pauză. Cinci minute în afara spaţiului în care lucraţi, departe de rutina muncii desfăşurate, contribuie la scăderea semnificativă a stresului. Alt pas în înlăturarea stresului este să învăţaţi să apreciaţi viaţa dumneavoastră personală. Datorită telefoanelor mobile şi internetului suntem disponibili pentru toţi şi toate în orice moment. Nu permiteţi să dispară graniţele între timpul de muncă şi cel personal. Respectaţi timpul pe care aţi stabilit să îl dedicaţi familiei sau chiar dumneavoastră. Este important să lăsaţi munca la birou, chiar şi atunci când biroul dumneavoastră este o cameră în propria casă. În plus, trebuie să luptaţi cu haosul. Găsiţi timp să vă organizaţi locul în care lucraţi, faceţi ordine în sarcini, faceţi o listă şi bifaţi ceea ce aţi rezovat. Sentimentul că aveţi de rezolvat prea multe lucruri şi că pierdeţi controlul asupra situaţiei provoacă stres.
Cereţi ajutorul celor din jur
Împărtăşiţi şi altora problemele şi gândurile dumneavoastră. Cel mai la îndemână instrument de reducere a stresului este de a împărtăşi sentimentele unei persoane apropiate. Existenţa unui sprijin, a unei persoane care să vă asculte ajută la relaxare şi la reducerea stresului. Trebuie să vă asiguraţi întotdeauna că aveţi ajutor. Numai gândul că există un coleg care să vă ajute în situaţii de supraaglomerare va micşora încordarea. Nu uitaţi ca şi dumneavoastră să fiţi la dispoziţia persoanei respective într-o situaţie similară.
Umor mult şi un spirit pozitiv
Priviţi situaţia cu umor. Atunci când dumneavoastră sau oamenii din jur încep să ia lucrurile prea în serios, găsiţi o modalitate de a reduce încordarea prin râs. Împărtăşiţi celorlalţi o glumă sau spuneţi un banc. Râsul este o excelentă terapie împotriva stresului ocupaţional. Trebuie să fiţi realist. Aşteptările mult prea înalte şi nerealiste faţă de ceea ce aţi putea realiza într-o zi, o săptămână sau o lună vă vor cauza sentimente negative. Nivelul ridicat de stres afectează motivaţia şi influenţează negativ rezultatele profesionale. Oricine trebuie să ştie că nimeni nu e perfect. Dacă sunteţi genul de persoană preocupata de ideea de a controla permanent orice detaliu, deşi totul este „aşa cum trebuie“, renunţaţi la acest comportament dăunător. Încercaţi să vă îndepliniţi atribuţiile la serviciu cât mai bine cu putinţă, însă renunţaţi la ideea de perfecţiune. Nimeni nu e omnipotent. Nu vă trăiţi eşecurile în mod dramatic, priviţi pozitiv şi învăţaţi din greşeli. Nu uitaţi să menţineţi un spirit pozitiv, evitaţi oamenii cu un spirit negativ pentru că vă pot „contamina“ cu stările lor. Negativismul distruge energia şi motivaţia, deci evitaţi această atitudine pe cât posibil. Creaţi o atmosferă pozitivă în jurul oamenilor cu care interacţionaţi şi în mediul în care lucraţi. Învăţaţi să vă bucuraţi pentru realizările dumneavoastră chiar şi atunci când nimeni nu o face.