Fabrica de la Craiova va produce modelul Matiz până când se vor aşeza lucrurile cu Ford. Între timp, specialiştii de la Ford pregătesc proiectul tehnic pentru începerea noii producţii sub marca gigantului american.
Compania producătoare de autoturisme de la Craiova reia fabricaţia modelului Matiz la începutul lunii februarie, iar cei peste 1.000 de muncitori trimişi acasă în decembrie se vor întoarce la lucru, a declarat directorul general al Daewoo Automobile România, Ion Ion. Producţia de autoturisme a fost sistată la sfârşitul anului trecut din cauză că au scăzut vânzările companiei şi existau suficiente maşini pe stoc pentru a răspunde cererii. Nici acum situaţia nu este prea bună din punctul de vedere al vânzărilor, dar previziunile pentru lunile viitoare sunt optimiste. „Iarna nu merg vânzările de maşini. Deci, în acest moment nu ne merge bine (…) La începutul lunii februarie toată lumea va fi în fabrică. Vom produce în funcţie de cum vor evolua vânzările. În primăvara aceasta va apărea din nou programul Rabla şi sigur va fi mai bine“, a precizat directorul Ion Ion.
Vânzările producătorului craiovean au scăzut din momentul în care Ford şi-a anunţat intenţia clară de la investi în uzina de la Craiova. În acelaşi timp, unii specialişti în autoturisme spun că Matiz este un model vechi, existent pe piaţă de aproape şapte ani, motiv pentru care potenţialii clienţi şi-au mai pierdut din interes. Potrivit reprezentanţilor fabricii, modelul Matiz va fi produs până când Ford va demara efectiv activitatea la Craiova. În schimb, deocamdată, modelul Cielo nu mai este în fabricaţie.
Ford pregăteşte noua producţie
Chiar dacă autorităţile române nu au primit un răspuns de la Comisia Europeană cu privire la deblocarea contractului încheiat între Ford şi Daewoo, specialiştii producătorului american de autoturisme îşi desfăşoară la Craiova activitatea aşa cum şi-au asumat-o prin contractul cu statul român. Echipe de 15-20 de specialişti de la Ford lucrează în fabrica din Bănie la proiectele pentru demararea producţiei unui nou model sub marca Ford. „Ford este prezent în companie cu echipe care pregătesc proiectul tehnic pentru începerea noii producţii“, a subliniat directorul Ion Ion.
Reamintim că la puţin timp după ce a fost semnat în septembrie, la Craiova, contractul dintre Ford şi Daewoo, Comisia Europeană l-a suspendat, fiind suspectat de faptul că ar conţine şi ajutoare de stat pentru compania cumpărătoare. Un răspuns din partea Comisiei Europene este aşteptat tot la începutul lunii februarie.
50 de angajaţi, lăsaţi la vatră
Daewoo a trebuit să renunţe la 50 de salariaţi care fuseseră angajaţi pe perioadă determinată, majoritatea direct productivi, cărora nu li s-au mai prelungit contractele de muncă expirate în decembrie 2007. „Este vorba despre personal angajat în perioadele în care am avut nevoie de producţii mai mari în zona de autovehicule, iar acum nu mai avem nevoie de ei“, a explicat managerul general al fabricii. La Daewoo lucrează aproximativ 3.900 de angajaţi, ale căror familii depind de viitorul fabricii. „Salariaţii sunt destul de îngrijoraţi, mai ales dacă răspunsul Comisiei Europene ar veni prea târziu“, a declarat liderul sindical Ovidiu Cioroianu, lăsând să se înţeleagă că Ford nu poate aştepta la nesfârşit deblocarea contractului.
Daewoo face piese de schimb opt ani
Conducerea companiei craiovene dă asigurări că nu va fi o criză de piese de schimb pentru modelele care au ieşit pe poarta fabricii de-a lungul anilor. Managerul general al unităţii a menţionat că în decembrie 2007 „s-a încheiat un contract pe o perioadă de opt ani cu General Motors Daewoo Auto Technology (GM DAT) pentru toate modelele de autoturisme fabricate la Craiova. Astfel că opt ani de acum încolo nu vor fi probleme cu piesele de schimb“. În prezent, fabrica produce motoare şi cutii de viteze pe care le exportă, pe baza unor contracte reactualizate în decembrie, clienţilor tradiţionali: GM DAT, ZAZ Ucraina, Daewoo Egipt şi în Uzbekistan.
Prognoze optimiste
În cazul în care Comisia Europeană deblochează contractul Daewoo-Ford, iar americanii au OK-ul pentru demararea activităţii, până când va intra în fabricaţie un model Ford la Craiova trebuie urmaţi o serie de paşi obligatorii. Într-un scenariu optimist, aceştia ar fi următorii: se aşteaptă aprobarea contractului de către Comisia Europeană; se aprobă contractul în Parlamentul României; fuziunea între cele trei companii care formează Daewoo (Automobile Craiova, Daewoo Automobile România şi Mecatim Timişoara – la aceasta din urmă este acţionar majoritar Daewoo Automobile România, care deţine spaţii şi clădiri); divizarea fabricii din Bănie.
Managerul general Ion Ion a precizat că unele mijloace de producţie ar putea fi uşor modificate pentru a fi adaptate la necesităţile Ford, iar altele trebuiesc înlocuite în totalitate.
Impozite de 125 de milioane de dolari
Deblocarea contractului cu Ford este o chestiune care interesează atât populaţia ce deţine autoturisme Daewoo, cât şi mediul de afaceri din domenii apropiate de activitate datorită dezvoltării pe orizontală preconizate pentru zona Craiovei. Interesul este şi din partea statului român, datorită taxelor şi impozitelor atrase anual de la cel mai mare contribuabil din Dolj.
Potrivit datelor financiare furnizate de companie, numai în 2007 Daewoo a plătit către bugetul de stat consolidat taxe şi impozite de peste 122 de milioane de dolari, iar către bugetul local al Primăriei Craiova, aproape trei milioane de dolari, drept taxe pe terenuri, pe clădiri şi altele. În total, 125 de milioane de dolari.