Fabrica mai are de produs 2.500 de autoturisme Matiz, iar procesul se va încheia la sfârşitul lui aprilie, începutul lunii mai. Din cauza modificărilor tehnice care vor surveni, primul automobil Ford nu are cum să iasă pe poarta uzinei anul acesta.
La Daewoo, muncitorii trag tare să producă ultimele autoturisme marca Matiz „made in Craiova“. Ultima şarjă de 2.500 de maşini va mai ţine fabrica ocupată o vreme, asta dacă nu decid altceva americanii de la Ford, după ce se va semna contractul final de preluare a uzinei din Bănie. Directorul general al Daewoo Automobile România, Ion Ion, a declarat, pentru GdS, că procesul de fabricare a mărcii Matiz se va încheia în cel mult o lună şi jumătate. „În prezent, facem modelul Matiz, pe care îl echipăm cu Euro 4. Vom mai produce aproximativ 2.500 de maşini, după care se opreşte definitiv producţia de autoturisme Daewoo. Va mai dura aproximativ o lună şi jumătate“, a menţionat Ion Ion. La începutul lunii mai, linia de asamblare a Daewoo ar fi liberă pentru noul proprietar. „Din motive tehnice, autoturismul Ford nu va putea fi produs anul acesta. Liniile de fabricare a autoturismului s-ar putea schimba după venirea americanilor, pentru a pregăti producţia noului model Ford“, au afirmat surse de încredere din fabrică, deşi autorităţile române estimau că primul model Ford va fi fabricat în 2008. Acest aspect este infirmat de Nadia Crişan, din partea consultantului pentru Ford McGuire & Woods, care a afirmat că abia anul viitor se va produce Ford la Craiova: „Trebuie schimbată întreaga linie de producţie. Conducerea Ford a menţionat că primul model marca Ford va fi produs la Craiova abia în 2009. Anul acesta nu este posibil acest lucru“.
Cotă de piaţă 2,9% pentru Daewoo
Vânzările de autoturisme Daewoo au scăzut spectaculos după ce Ford a semnat contractul de preluare a pachetului majoritar de acţiuni. Potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA) din România, în 2006, cota de piaţă a mărcilor Daewoo era de 9%, cu 23.075 de unităţi vândute. În 2007, cota de piaţă a scăzut la 5,1% cu doar 15.923 de maşini vândute. Pe finalul anului 2007, Daewoo a pierdut cei mai mulţi potenţiali clienţi, astfel că în decembrie a înregistrat doar o cotă de piaţă de 2,4%. Trendul descendent s-a menţinut şi în 2008, când în ianuarie uzina a reuşit să vândă doar 567 de unităţi (o cotă de piaţă de 2,9%). „În februarie, vânzarea a fost cam la acelaşi nivel cu ianuarie“, a afirmat directorul Ion Ion. În prezent, se vinde numai modelul Matiz, pentru că acesta se mai produce. Paradoxal, dealerii Daewoo spun că mai există o cerere considerabilă pentru Matiz, dar că vânzările, pe ansamblu, au scăzut din cauză că a rămas un singur model în fabricaţie. Directorul Popeci Motors (dealer Daewoo), Vasile Munteanu, a declarat: „Din 2006 s-au redus vânzările Daewoo pentru că a rămas un singur model pe piaţă. Cererea de Matiz a scăzut, dar nu exagerat de mult. Nu aş putea spune că a scăzut cu 50%, pentru că mai există cerere consistentă de la firme de distribuţie şi de la segmentul de tineri şi femei“. Vasile Munteanu a afirmat că, în schimb, a crescut cererea de autoturisme marca Ford: „Deşi nu suntem dealeri Ford, lumea ne întreabă din ce în ce mai mult de această marcă de autoturisme“. Afirmaţiile acestuia sunt confirmate de APIA. Potrivit buletinelor statistice publicate de APIA, în decembrie 2007, vânzările de autoturisme Ford au fost de 2,3 ori mai mari decât cele ale Daewoo. Adică de 1.855 de unităţi Ford (cotă de piaţă 6,7%), faţă de 793 de maşini Daewoo (cotă de piaţă 2,4%). Fabrica de la Craiova este obligată ca, timp de opt ani de la ieşirea din producţie a unui model, să producă piese de schimb.
Câteva zile până la sosirea Ford
Preşedintele Traian Băsescu a promulgat, zilele trecute, Legea Ford şi urmează ca actul normativ să fie publicat în Monitorul Oficial. Legea va fi publicată până vineri, 21 martie, când se va semna, la Craiova, contractul final de preluare a companiei din Bănie de către Ford Motor Company. La ceremonie va participa John Fleming, directorul Ford pentru Europa. Începând de vineri, compania americană va putea să-şi pună în aplicare planul de afaceri.
Banner cu Ford, în loc de siglă
După ce, la sfârşitul săptămânii trecute, a fost dată jos sigla cu numele Daewoo (literă cu literă) care fusese arborată pe clădirea principală de birouri din curtea fabricii, compania va aştepta americanii vineri cu un banner cocoţat pe clădire, cu inscripţia Ford. „Am înţeles că se montează doar un banner cu Ford, pentru că nu se ştie noua denumire exactă a societăţii şi nu se poate face acum o firmă“, a spus liderul sindical de la Daewoo, Ovidiu Cioroianu.