14 anexe ale contractului de privatizare a Daewoo au rămas secrete. Comisia de privatizare a considerat „secrete de serviciu“ ajutorul de stat, datoriile companiei, dar şi lista sumelor pentru plata reprezentanţilor statului în AGA şi în consiliul de administraţie.
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) şi reprezentanţii Ford au decis ca anumite secţiuni din contractul de privatizare a fabricii de autoturisme de la Craiova să rămână secrete. Numai că sunt secrete şi anexele care, în mod normal, raportat la Legea liberului acces la informaţiile publice, ar trebui să fie date publicităţii. Preşedintele Traian Băsescu a dezaprobat, în timpul vizitei de vineri, la Primăria Craiova, includerea în lista de secrete a 13 dintre cele 35 de anexe ale contractului de privatizarea a Automobile Craiova (ACSA) cu Ford. „Sunt 13 anexe secrete ale contractului. Unele dintre ele, în mod corect, ar trebui să rămână secrete, precum planul de afaceri sau camera de informare. Orice informaţie care ar fi putut scăpa din planul de afaceri ar fi avut o contrapondere în planul de afaceri al competitorilor. Însă, e de discutat dacă trebuie să rămână secrete salariile membrilor români din consiliul de administraţie sau planul de mediu. Nu înţeleg de ce atâta secretomanie“, a declarat preşedintele ţării. Potrivit contractului de privatizare, anexele care nu pot fi date publicităţii sunt, de fapt, 14: anexa 4 – „Ajutorul de Stat“, anexa 5 – „Angajament de despăgubire privind mediul“, anexa 6 – „Planul de Afaceri“, anexa 11 – „Informaţiile din camera de date“ (cu două subcapitole: „Informaţiile din camera de date pentru societate“ şi „Informaţiile din camera de date pentru societatea controlată“), anexa 14 – „Declaraţia conducerii societăţii“, anexa 15 – „Oferta tehnică“, anexa 17 – „Lista contractelor ce urmează a fi modificate“, anexa 19 – „Lista scrisorilor de confirmare angajante“, anexa 21 – „Lista sumelor pentru plata reprezentanţilor statului în adunarea generală a acţionarilor şi în consiliul de administraţie, directorii societăţii şi directorii societăţii controlate“, anexa 22 – „Lista poliţelor de asigurare“, anexa 25 – „Planificarea investiţiilor pe an – pentru investiţiile de mediu şi investiţiile tehnologice“, anexa 30 – „Lista datoriilor societăţii controlate“, anexa 32 – „Copie după contractul de închiriere“ şi anexa 34 – „Lista licenţelor, a desenelor, a patentelor şi a mărcilor deţinute de către societate“. Menţionăm că părţile care au semnat contractul au denumit ACSA drept „societatea“, iar Daewoo Automobile România drept „societatea controlată“, termeni care se regăsesc în contractul de privatizare, respectiv în anexe.
Numai că toate anexele enumerate au fost catalogate drept nepublicabile invocându-se secretul de serviciu, din legea privind protecţia informaţiilor clasificate. În nota de subsol din contractul de privatizare a Daewoo se precizează că anexele de mai sus sunt: „Informaţii secrete de serviciu, potrivit prevederilor Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi completările ulterioare“. Actul normativ invocat de Comisia de privatizare defineşte informaţiile secrete de serviciu, la art.15, litera e), ca fiind cele care, prin divulgare, determină prejudicii unei persoane juridice de drept public sau privat.
Datoriile Daewoo – secrete de serviciu
Biroul de presă al AVAS susţine că majoritatea anexelor secrete au fost catalogate aşa la solicitarea Ford. AVAS explică faptul că, odată ce anexele au fost aprobate de parlament ca fiind secrete, aşa vor rămâne şi de acum înainte. AVAS motivează că la anexa 21 („Lista sumelor pentru plata reprezentanţilor statului în adunarea generală a acţionarilor şi în consiliul de administraţie, directorii societăţii şi directorii societăţii controlate“) „nu poate da publicităţii AVAS sumele primite de directorii celor două societăţi“. Referitor la anexa 30 „Lista datoriilor societăţii controlate“, adică ale Daewoo Automobile România, Biroul de presă al AVAS motivează că sunt secrete doar „datoriile curente ale societăţii, pe când restul restanţelor sunt publice, prin bilanţul contabil depus la Ministerul Finanţelor“.
„Informaţiile de business puse la păstrat“
Consultantul pentru Ford din partea McGuire & Woods, Nadia Crişan, afirmă că „sunt secrete toate informaţiile de business ale Ford. Planul de afaceri nu poate fi dat publicităţii din cauză că este vorba de informaţii confidenţiale, de marketingul companiei“. Nadia Crişan a mai precizat că preşedintele Traian Băsescu poate cere oricând respectivele anexe care sunt secrete pentru restul lumii, dar nu şi pentru preşedinte. Este de înţeles pentru toată lumea că planul de afaceri al unei companii este tabu şi nu poate fi făcut cunoscut publicului, dar de ce sunt la secret şi datoriile companiei de autoturisme nu se cunoaşte. În timp ce AVAS dă vina pe Ford, consultantul de la McGuire & Woods neagă acest lucru. Nadia Crişan nu poate spune de ce sunt secrete şi datoriile companiei Daewoo Automobile: „Întrebaţi la AVAS. Ford nu a cerut acest lucru. Noi am cerut doar chestiunile comerciale“.
Ceaţă la Electroputere
Privatizarea Electroputere Craiova este şi mai învăluită în ceaţă decât cea a Daewoo din cauză că întregul contract de privatizare cu Al Arrab Contracting Company este ţinut secret. De la privatizarea Electroputere au trecut patru luni, iar dedesubturile contractului sunt în continuare departe de ochii opiniei publice.
AVAS spune că aşa a fost decizia noilor proprietari, care şi-au manifestat dorinţa expresă ca nimic din contract să nu fie dat publicităţii. Boştină şi Asociaţii, firma de avocatură a arabilor de la Al Arrab, a menţionat în scris că aceştia nu vor să se publice documentul cu pricina.
„Prin prezenta vă informăm că Al Arrab Contracting Company (…) nu doreşte publicarea acestui contract şi consideră că absenţa din textul contractului a unei precizări exprese în acest sens nu alterează caracterul confidenţial al contractului“, se arată în adresa transmisă, la două luni de la semnarea contractului, către AVAS de firma de avocatură a Al Arrab.