Compania americană se alege de la început cu o acţiune în instanţă. Sindicatul Rodae vrea să dea în judecată Ford, solicitând pentru angajaţii fabricii de autoturisme din Craiova o cotă-parte din profitul pe anul trecut.
După ce lasă conducerea fabricii să-i tihnească Sărbătorile Pascale, salariaţii producătorului de automobile din Craiova acţionează Ford în judecată. Sindicaliştii spun că mai sunt câteva zile până când Ford România se va confrunta cu prima acţiune în instanţă de la înfiinţarea companiei pe teritoriul nostru. Sindicatul Rodae, la care sunt afiliate aproximativ două treimi din salariaţii fabricii de automobile din Craiova, se adresează justiţiei pentru un litigiu de muncă. Ei cer ca o cotă-parte din profitul pe anul trecut al fabricii, între 5% şi 10%, să fie repartizată şi angajaţilor. În acţiunea lor, sindicaliştii se prevalează de faptul că prevederea de a acorda angajaţilor o cotă din profit este stipulată în contractul colectiv de muncă pe ramura industriei de automobile şi că, potrivit legii, se aplică şi fabricii din Craiova. Acţiunea va fi înregistrată la Tribunalul Dolj, ca litigiu de muncă, din cauză că nu este respectat contractul colectiv, susţin liderii sindicali. În luna februarie, sindicatul a solicitat forurilor competente ca la împărţirea banilor aparţinând Daewoo Automobile România (80% din excesul de lichiditate intra într-un cont escrow, de care nu se atingea nimeni, iar 20% rămânea la dispoziţia unităţii, ca şi capital de lucru) să se ţină cont de cota de profit pe care o solicită angajaţii firmei. „Conducerea Daewoo nu ne-a dat nici un răspuns la această solicitare. Ne-am adresat şi foştilor membri ai Consiliului de Administraţie, comisiei de privatizare, Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului să ţină cont de solicitarea noastră înainte de semnarea contractului cu Ford, dar nu am primit nici un răspuns de la aceştia“, a declarat liderul Sindicatului Rodae, Ovidiu Cioroianu. Sindicaliştii spun că, potrivit contractului colectiv de muncă pe ramură, salariaţii din industria de automobile au dreptul, potrivit art. 64, alin. 5, litera a, la o „cotă parte din profit care se repartizează salariaţilor, între 5-10%, aprobată conform legii“. Cioroianu afirmă că Legea nr. 130/1996 privind contractele colective de muncă, republicată, este de partea sindicaliştilor şi stipulează la art. 11: „Clauzele contractelor colective de muncă produc efecte pentru (…) toţi salariaţii încadraţi în toate unităţile pentru care s-a încheiat contractul colectiv de muncă“. Şi liderul Sindicatului Demnitatea de la Daewoo, Titi Covale, susţine ideea colegilor lui de a se adresa instanţei pentru a cere drepturile oamenilor pe care îi reprezintă. „Bineînţeles că susţinem acţiunea celor de la Rodae şi ne alăturăm lor. Contractul colectiv de muncă la nivel de ramură trebuie să se aplice şi la noi în fabrică“, a susţinut Covale. Şi acest lider sindical întăreşte ideea că o cotă din profit trebuie să revină salariaţilor: „În contractul colectiv de muncă pe unitate chiar este stipulat că orice apare favorabil la nivel naţional se aplică şi la noi“.
Aceeaşi schemă a funcţionat la ACSA
Sindicaliştii de la Daewoo spun că salariaţii Automobile Craiova SA (ACSA) au beneficiat de o cotă parte din profitul pe 2007, ceea ce înseamnă că s-ar fi creat un precedent. Directorul ACSA, Lucian Luţaru, confirmă că angajaţii săi au luat echivalentul unui salariu, reprezentând repartizarea cotei de profit pe 2007. „S-a hotărât în AGA şi s-au acordat aceşti bani, în cotă de 6% din profit, pentru că legea spune că se acordă până la un salariu mediu pe societate şi se aplică societăţilor cu capital majoritar de stat“, a adăugat Luţaru. Şi pentru salariaţii de la Daewoo sindicaliştii estimează că este vorba despre echivalentul unui salariu mediu. Ceea ce înseamnă că muncitorii aşteaptă o cotă din profit de aproximativ 1.200 de lei.
Procedură în instanţă
După 5 mai va fi înregistrată societatea Ford Romania SA, cu acte în regulă, potrivit deciziei care s-a luat în AGA la jumătatea acestei luni. Sindicaliştii de la Rodae susţin că, dacă ar introduce acţiunea în instanţă înainte de 5 mai, ar însemna să dea în judecată Daewoo Automobile România, iar dacă deschid acţiunea după data respectivă se adresează direct Ford. „Cum acum sunt Sărbătorile de Paşte, putem să aşteptăm câteva zile şi să depunem la Tribunalul Dolj cererea pentru Ford România. Vom merge până în pânzele albe, pentru că nu avem nimic de pierdut“, a menţionat Ovidiu Cioroianu. Fabrica de autoturisme din Bănie mai are, în prezent, aproape 4.000 de salariaţi. Recent, aceştia au primit două prime, în sumă fixă de câte 200 de lei, acordate la interval de nici două luni una faţă de cealaltă şi aprobate de forurile de conducere ale uzinei. Liderul de sindicat a solicitat în scris conducerii fabricii prezentarea bilanţului contabil pe 2007, pentru a se evidenţia ce profit a înregistrat compania anul trecut, dar nu a primit nici un răspuns. Fostul director general al Daewoo Automobile România, Ion Ion, spune că nu cunoaşte demersurile sindicaliştilor şi nici intenţia de a chema Ford în instanţă.
Ford analizează situaţia
Consultantul din partea Ford, Nadia Crişan, spune că se cunoaşte exact intenţia sindicatelor din fabrică, dar că se va analiza situaţia. „Sindicatele ne-au notificat pe tema aceasta, iar noi ne consultăm cu AVAS şi cu consilierii noştri şi cu cei care au deţinut conducerea companiei şi vom afla care sunt datele problemei. Suntem mai noi în companie şi trebuie să analizăm această situaţie, apoi vom da un răspuns sindicatului“, a afirmat reprezentanta Ford.
Daewoo are un proces la CEDO
Liderul sindical de la Rodae afirmă că sindicatul are pe rol un proces cu Daewoo Automobile România la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO), ce datează de câţiva ani. La vremea respectivă, sindicatul a cerut bilanţul contabil al companiei, dar instanţele au considerat că societatea nu era obligată să pună la dispoziţia sindicaliştilor documentul solicitat. „Deşi era un document public şi legea era de partea noastră, Tribunalul Dolj şi Curtea de Apel Craiova ne-au respins acţiunea şi ne-am adresat la CEDO“, a declarat Ovidiu Cioroianu.