Prin Terminalul de la Craiova al Bursei de Mărfuri se tranzacţionează bunuri, lucrări, din ce în ce mai multe servicii şi combustibili. Avantajele sunt multiple: pentru cumpărători – preţuri mai mici, pentru vânzători – contracte certe.
Companiile din Oltenia şi autorităţile publice locale vând, respectiv cumpără aproape orice prin intermediul Bursei Române de Mărfuri (BRM). Sistemul, care în urmă cu doi-trei ani era privit cu reticenţă de mediul de afaceri, are acum destul de mulţi adepţi în sud-vestul ţării, în special în Dolj, după cum susţin reprezentanţii Terminalului Bursei de Mărfuri de la Craiova, organizat în cadrul Camerei de Comerţ şi Industrie „Oltenia“. „În urmă cu câţiva ani, piaţa era oarecum închisă. Autorităţile publice aveau doar clienţii lor fideli cu care lucrau. Acum se observă o deschidere mai mare şi din partea firmelor, şi a autorităţilor“, a susţinut Mihaela Şerban, consilier juridic în cadrul Terminalului Bursei de Mărfuri de la Craiova.
Există două tipuri de proceduri pe Bursă: cea clasică de licitaţii şi achiziţii publice, desfăşurată pe baza ordonanţei guvernamentale privind achiziţiile publice, şi cea bursieră, care funcţionează pe baza Regulamentului Bursei Române de Mărfuri (BRM) Bucureşti.
La Terminalul din Craiova s-au tranzacţionat anul acesta mărfuri şi servicii în valoare de peste 2,1 milioane de euro fără TVA, adică peste 7,76 milioane de lei, în 70 de proceduri de licitaţie. Cele mai tranzacţionate bunuri sunt combustibili, balast pentru construcţii, bitum, chiar şi deşeuri de fier, produse diverse pentru spitale, pentru CFR şi alte autorităţi publice. La capitolul servicii se vinde aproape orice, iar piaţa este deschisă: servicii de pază, de elaborare de proiecte de mediu, de curăţenie, de întreţinere a calculatoarelor, a imprimantelor. Mai nou, chiar transportul de valori a fost scos la licitaţie. Terminalul de la Craiova are rol doar de a organiza licitaţii pentru zona Oltenia, în timp ce contractele cu ordonatorii se încheie la nivel naţional. Se organizează cereri de ofertă la contracte de până la 75.000 de euro, iar la sumele ce depăşesc, se organizează licitaţii deschise. În cazul lucrărilor, acestea se ţin pentru contracte mai mari de 500.000 de euro.
Preţuri mici, avantaje mari
Atât în cazul licitaţiilor clasice, cât şi în sistemul bursier, avantajele sunt că se cumpără mai ieftin decât pe piaţa liberă. De exemplu, înainte de Paşte, benzina din categoria Euro 4 era cotată la BRM la 2.219 lei pe tonă (fără TVA şi accize), ceea ce cu taxe înseamnă, spun reprezentanţii Bursei, puţin peste 3.000 de lei pe tonă (preţ de depozit). În acelaşi timp, la pompă, pe piaţa reală, tona de benzină din categoria Euro 4 se vinde undeva în jurul a 4.000 de lei, în funcţie de staţia PECO, adică patru lei pe litru. Motorina Euro 4 avea cotaţii la BRM de 2.454,39 lei pe tonă fără taxe, iar la pompă este 4.200 de lei, dar cu taxe, deci 4,2 lei pe litru. Se vând cantităţi mari, la preţuri mici. Pentru instituţiile bugetare este foarte clar de ce apelează la serviciile Terminalului BRM pentru cumpărare, dar ce motiv ar avea firmele să vândă mai ieftin decât la liber? „Ne bazăm pe un contract sigur, stabil, pe o perioadă de un an. Dacă tranzacţionăm prin intermediul Bursei, avem garanţia că ne asigurăm cifra de afaceri pe un an. Normal că este avantajos pentru că, dacă vinzi la liber către magazine, poate nu ajungi la cifra de afaceri dorită într-un an“, a precizat Alina Bulumaci, reprezentanta firmei Senata Company SRL, clientă de patru ani a BRM.
Respectivul client al Bursei mai spune că pe piaţa combustibililor, dacă se organizează licitaţie pentru bonuri valorice, preţul este mai apropiat de cel de la pompă, dar tot mai mic, iar dacă se organizează licitaţie pe combustibil lichid, atunci se dă preţ de depozit, mult mai mic decât cel al pieţei.
Tranzacţiile bursiere, încă firave
Puţine sunt însă firmele care cumpără mărfuri direct prin intermediul BRM Bucureşti, adică „la cotaţiile Bursei“. Asemenea tranzacţii sunt de dată recentă, similare cu cele de pe Bursa de Valori Bucureşti, unde se tranzacţionează acţiuni. Au prins însă combustibilii direct de la Bursă, pentru că cine încheie astfel de contracte cumpără timp de o lună la acelaşi preţ cantitatea contractată, indiferent de cotaţiile internaţionale de pe piaţa petrolului. După primele 30 de zile, preţurile se actualizează.
Bursa, inaccesibilă unora
Avantajele tranzacţiilor prin terminalul bursei sunt multiple, dar nu sunt accesibile tuturor. Firmele participante trebuie să îndeplinească o serie de condiţii de bonitate ca la orice licitaţie publică: în primul rând, să facă dovada cu acte că sunt plătitoare la zi de impozite şi taxe către bugetul de stat şi către bugetul local; mai este nevoie de un certificat constatator de la Registrul Comerţului, pentru a vedea că societatea nu este în faliment. Există şi obligativitatea ca, în momentul înscrierii la licitaţii sau la alte proceduri organizate prin intermediul BRM, firma să aibă o cifră de afaceri apropiată de valoarea estimată a licitaţiei. Există şi facilităţi pentru întreprinderile mici şi mijlocii, care pot să aibă o cifră de afaceri cu 50% mai mică decât cea solicitată de obicei.