7.3 C
Craiova
luni, 25 noiembrie, 2024

Mecanismele fraudei (I)

GdS şi-a propus să analizeze, pe parcursul mai multor ediţii, modalităţile prin care clienţii pot fi înşelaţi chiar prin intermediul contractelor pe care le semnează. Astăzi exemplificăm leasingul auto: cum poţi pierde avansul dat pentru maşină.

 

O maşină din patru se cumpără în România prin leasing, spunea o statistică efectuată la nivel naţional. Deci, un român din patru care îşi cumpără un autovehicul are încheiat un contract de leasing. Împreună cu firma de recuperare a creanţelor Urban & Asociaţii am pătruns în profunzimea subiectului. Vom analiza clauze ale unui contract de leasing, care ar putea face ca potenţialul client să piardă avansul dat pentru maşină. De multe ori, acesta ajunge la 15-20% din valoarea contractului.

 

Clauze abuzive

 

Sub acoperişul unor contracte ferme se pot ascunde clauze care ar putea aduce prejudicii beneficiarului final al maşinii. „Cred că numărul clauzelor abuzive înscrise în contractele folosite de societăţile de leasing din România este mult mai mare decât al clauzelor care respectă legea şi legalitatea. Una dintre ele este de-a dreptul ieşită din comun, atât din punct de vedere juridic, cât mai ales din punct de vedere moral, fiind incorectă şi nelegală“, a susţinut Iulian Urban, preşedintele Urban & Asociaţii, pe site-ul www.mecanismele-fraudei.ro.

Deşi contractul se semnează doar între firma de leasing şi cumpărătorul maşinii, acesta poate să producă efecte juridice şi faţă de o terţă persoană – importatorul autoturismului. În mod normal, între cumpărător şi firma importatoare nu se semnează nici un fel de contract, iar din punct de vedere legal, orice contract încheiat între două părţi nu poate produce efecte juridice faţă de a treia parte. În realitate, se poate.

 

Mai multe „aberaţii juridice“

 

Una dintre clauzele care se înscriu chiar la începutul contractului de leasing între firma specializată şi client (Utilizator) stipulează că utilizatorul va putea să îşi ridice autoturismul de la importator doar după ce plăteşte firmei de leasing „avansul, cheltuielile de înmatriculare, comisionul de logistică, TVA, costurile de înmatriculare, adică, una peste alta, aproximativ 15% din valoarea totală a contractului de leasing“, a spus Iulian Urban. Cu alte cuvinte, clientul nu are voie să-şi ia maşina până când nu achită toate aceste cheltuieli şi comisioane. Dar firma de leasing s-a asigurat prin încă o clauză că, dacă se întâmplă ceva la importator, clientul (adică Utilizatorul) să nu mai aibă pretenţia să i se dea banii înapoi. Iată cum sună clauza respectivă într-un contract de profil, cu menţiunea că Locatorul este firma de leasing: „Dacă livrarea bunului către Utilizator nu se face de către importator sau dealerul auto, din motive ce nu sunt sau nu pot fi atribuite Locatorului, atunci Locatorul va avea dreptul să anuleze acest contract de leasing, excluzându-se dreptul Utilizatorului de a cere orice pretenţii în contradictoriu cu Locatorul“. Dacă respectiva persoană care vrea să-şi ia o maşină în leasing a semnat contractul cu clauza de mai sus înseamnă că poate să piardă banii daţi ca avans şi comisioane. „Este o aberaţie juridică, dar şi o sfidare faţă de regulile de desfăşurare a unor negocieri în vederea semnării unui contract“, a susţinut reprezentantul firmei de recuperare menţionate, care îndeamnă cetăţenii să nu semneze asemenea contracte cu clauze aberante.

Importatorul poate să nu-i dea maşina clientului din diverse motive (nu o are, a dat faliment, a întrerupt importul din acea gamă de autoturisme sau din alte cauze), iar cel care a vrut să-şi cumpere maşina „visurilor“ sale se alege şi fără autoturism, şi cu banii daţi. Altă clauză inclusă în contractele de leasing susţine că, dacă beneficiarul mai are datorii către alte societăţi din grupul de firme al societăţii de leasing, toate obligaţiile omului devin scadente „prin prezentul contract“. Clauza sună aşa: „În cazul în care Utilizatorul nu şi-a executat obligaţiile contractuale din alte contracte încheiate cu Locatorul sau cu firme din grupul Locatorului, toate obligaţiile Utilizatorului din prezentul contract de leasing devin scadente, iar Locatorul are dreptul să ceară rezilierea lui cu daune-interese“.

 

Ce spun ceilalţi „actori“

 

Prin puterea exemplului, un importator şi o companie de leasing din Craiova susţin că nu au avut cazuri de nelivrare a maşinii, respectiv de anulare a contractului de leasing.

Plus Auto, dealer Ford pe Craiova, susţine că nu s-a confruntat cu astfel de probleme, pentru că în contractul de leasing autoturismul ce face obiectul contractului este „o entitate existentă“, după cum spune Horaţiu Buzatu, unul dintre asociaţii firmei: „Întotdeauna când se încheie un contract de leasing, maşina este clar definită în el, cu serie, cu număr. Deci, maşina există fie în stoc, fie în fabricaţie şi nu se poate să spună un importator că nu o are“. „O clauză de acest gen nu cred că există în contractele noastre. La Craiova nu am avut cazuri în care să se rezilieze contractul din cauza importatorului sau să nu se livreze maşina. A fost o situaţie când s-a răsturnat trailerul cu maşini, dar şi atunci s-a rezolvat cu asigurările“, a precizat unul dintre reprezentanţii BCR Leasing Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII