28.3 C
Craiova
vineri, 27 septembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalAdministratia Federala de Aviatie a Statelor Unite are „singe pe miini“

Administratia Federala de Aviatie a Statelor Unite are „singe pe miini“

Una din cele mai importante misiuni de securitate aviatica a fost prevenirea atacurilor cu bomba asupra avioanelor si de aceea nu s-a anticipat ca avioanele ar putea deveni bombe – rachete ghidate de miinile unor teroristi, comenteaza postul de televiziune MSNBS. Agentia insarcinata cu securitatea aeroporturilor si siguranta spatiului aerian este Administratia Federala de Aviatie (FAA). Acum, dupa cel mai devastator atac terorist din istoria Americii, FAA, adeseori criticata pentru un sistem de forte slab si pentru sistemul birocratic, este ea insasi sub asediu.

„Aeroporturile sint ca o sita“

„FAA are singe pe miini“, spune Michael Boyd, consultant independent in probleme de aviatie, printre ai carui clienti se afla si companii de zbor comerciale. „FAA este in centrul acestei intimplari si n-a facut nimic“. Cu fiecare dezastru al unei linii aeriene comerciale au aparut noi revelatii privind greselile FAA. „Aeroporturile sint ca o sita“, spune Boyd. In 1988, la Lockerbie, in Scotia, o bomba terorista a aruncat in aer un avion al companiei PanAm. Urmarile au adus incriminari si recomandari. Guvernul a asigurat poporul american ca securitatea aeroporturilor va fi intarita. Au angajat personal de securitate in plus, au adus detectoare de metale, utilaje cu raze X, si, mai recent, tehnologie de detectare a bombelor. Toate au fost aduse pentru a combate amenintarea terorismului. Din cind in cind, in cei aproape 13 ani de la Lockerbie, lacunele din securitate au fost aratate – goluri pe care FAA le-a acoperit, dar despre care rapoartele guvernamentale au avertizat ca au ramas. Aceste lacune au fost exploatate de teroristi.

Securitate aeroportuara? Mai bine la facut de hamburgeri !

Cum a fost securitatea sparta ? Se pare ca a fost o spartura totala in securitatea a cel putin trei mari aeroporturi din tara. Cum au patruns acesti teroristi ? „Sint doua posibile scenarii“, spune ofiterul de siguranta aeroportuara Neil Livingston. „Ori cineva a fost in stare sa treaca de securitatea acestor aeroporturi, ori, cel mai probabil, oameni care lucrau in echipajele de la sol au fost compromisi“. Cit de usor este sa aduci o arma sau o bomba intr-un avion? „Sint intotdeauna aeroporturi care dau gres cind incercam sa aducem o arma sau un cutit pe un aeroport“, spune el. In ceea ce priveste posibilitatea trecerii de sistemele de securitate, ofiterul sustine ca in acest serviciu a avut oameni care mai bine ar fi facut hamburgeri. „Nu erau foarte bine pregatiti. Nu sint sigur ca unii dintre ei ajungeau la inaltimea postului pe care il ocupau“, mai spune ofiterul.

Dar nu numai supravegherea slaba a pasagerilor si a bagajelor este singura amenintare la adresa sigurantei. „Nu supraveghem cum trebuie oamenii care lucreaza la aeroporturi, au fost facute teste si am descoperit imigranti ilegal, oameni al caror trecut nu l-ai fi putut verifica“ spune Livingston.

Aproape oricine se poate angaja la aeroporturi

La Aeroportul din Newark, New Jersey, unde unul dintre avioane a fost deturnat, un producator al postului de televiziune MSNBC, sub acoperire, a fost angajat imediat, fara prea multe intrebari, fara referinte cerute si verificate, iar in doua zile lucra la departamentul de verificat bagaje. Nu i s-a facut instructajul. Omul nostru s-a plimbat nestingherit fara vreun act de identitate printre avioane si alte utilaje, relateaza canalul de televiziune. De asemenea, la Aeroportul Hartsfield din Atlanta, producatorul de televiziune a fost angajat ca supraveghetor la bagaje fara a i se verifica trecutul. El a fost liber sa hoinareasca prin aeroport. FAA a schimbat politica de prevenire a acestor patrunderi in sistemul de securitate, dar recent rapoartele guvernului indica faptul ca problemele persista. In acest an, Oficiul General de Inregistrare a avertizat asupra faptului ca securitatea din aeroporturile americane continua sa fie precara si aceasta este cauza, in 20 la suta din cazuri, a introducerii de arme prin efractie in bagaje , sustine FAA.

Deturnarea a fost bine planuita si teroristii au fost bine antrenati

Este prea devreme pentru a spune daca teroristii au avut acces la avioane din cauza securitatii scazute sau este cineva care lucreaza in interior. Deturnarea a fost bine planuita si teroristii au fost bine antrenati. O data aflati la bord, ei au stiut ce trebuie sa faca. Expertii spun ca, o data deturnat avionul, echipajul acestuia nu prea mai avea ce face impotriva atacatorilor. „Din moment ce s-au urcat la bord, n-a fost nici o dificultate pentru toti teroristii sa aiba acces la carlinga“, spune Barry Schiff. Acesta este un pilot de linie comerciala iesit la pensie de la o companie care a avut avioane Boeing 757 si 767. El spune: „Pilotii intra si ies. Se duc la baie. Li se aduce cafea. Si, chiar daca erau incuiati, nu era dificil sa ameninte stewardesa sa convinga pilotii sa deschida usa, daca se temea pentru viata ei.

FAA si liniile aeriene ar fi trebuit sa stie ca avioanele au fost deturnate

„In majoritatea cazurilor, deturnarile nu sint o situatie periculoasa. In cele mai multe cazuri, avionul aterizeaza intr-un loc nespecificat“, spune Schiff. Un pilot nu prea are ce face daca un terorist armat ajunge in carlinga. In cele mai multe cazuri, crede ca situatia se va termina cu bine. Nu i-ar trece prin cap ca avionul va fi folosit ca o racheta. Pilotii de pe liniile comerciale au abilitatea sa apese un buton si sa le comunice controlorilor de trafic aerian ca avionul a fost deturnat – dar aparent nici unul dintre piloti nu a mai avut ocazia sa trimita acest semnal. S-ar putea sa nu aflam niciodata ce s-a intimplat cu exactitate in carlinga, dar si FAA si liniile aeriene ar fi trebuit sa stie ca avioanele au fost deturnate.

A avut loc o lupta intre unul din echipaje si teroristi ?

Aceasta este monitorizarea facuta prin radar de FAA a celor doua zboruri ale companiei American Airlines care au decolat de pe Aeroportul Logan din Boston marti dimineata. Cursa 11 decoleaza prima. Cursa 175 decoleaza la scurt timp. Ambele o iau spre vest, spre Los Angeles si au rezervoarele pline, pregatite pentru un zbor transcontinental. Undeva aproape de New York, avioanele isi schimba abrupt directia, zburind dinspre sud-est direct spre sol, spre Manhattan. Cursa 11 isi gaseste prima tinta – turnul 1 al cladirii World Trade Center. La 18 de minute dupa aceea, cursa 175 zboara spre zona de sud a Manhattan-ului, apoi face un viraj strins spre nord, cutremuratoarele sale momente finale fiind inregistrate pe banda video. Intre timp, cursa 93 a companiei United Airlines paraseste Aeroportul Newark din New Jersey, cu destinatia San Francisco. Radarul indica faptul ca, undeva in apropiere de Cleveland, avionul se intoarce brusc, apoi dispare de pe monitoare. Aeronava s-a prabusit pe un cimp de linga orasul Pittsburg, destinatia sa finala nefiind cunoscuta, dar expertii banuiesc ca tinta ar fi fost Washington DC. „Intrucit avionul s-a prabusit intr-o zona rurala, este posibil ca la bord sa fi avut loc o lupta intre echipaj si cei care l-au deturnat si ca pilotul a reusit sa dejoace planurile teroriste, prabusind avionul in alta parte“, afirma Schiff. Daca acest lucru este adevarat, atunci echipajul a reusit sa salveze sute, poate mii de vieti ale celor aflati la sol. Din pacate, nici macar eroismul lor nu a fost de ajuns pentru a salva sistemul aviatic pe care America se bazeaza atit de mult.

Aeroporturile vor fi, practic, tabere militare

„Axa economiei noastre este sistemul de transport“, afirma consultantul aviatic Michael Boyd. „Nu putem face nimic fara el, pentru ca nu este un accesoriu. Dupa tot ce s-a intimplat, aceasta axa a fost rupta. In lunile urmatoare, va trebui sa gasim un alt sistem de transport aerian, care sa fie total diferit. Va fi un sistem in care aeroporturile vor fi, practic, tabere militare“, sustine el. In prezent, sistemul aviatic american asigura transportul in siguranta a 640 de milioane de pasageri, parcurgind peste o mie de puncte de control, transportind peste 2,5 miliarde de bagaje. Astfel se dovedeste a fi o forta impresionanta, iar schimbarea ei este de asteptat sa dureze multi ani.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS