19.5 C
Craiova
sâmbătă, 2 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalRAT, pe jumătate casat

RAT, pe jumătate casat

Regia Autonomă de Transport Craiova a ieşit şifonată şi după anul 2008: 42% din capacitatea de transport cu autobuze şi minibuze a regiei e acoperită de maşini cu durata normală de funcţionare depăşită.

 

Operatorul care s-a angajat să suporte cererea de călători din toată Craiova acoperă aproape jumătate din afluxul deservit de autobuze şi minibuze cu maşini expirate, după cum reiese din raportul de fundamentare a cheltuielilor previzionate de unitate pentru 2009. „RAT Craiova dispune de un parc de 210 autobuze şi minibuze, din care 60 de autobuze tip UDM şi IK au durata normală de funcţionare depăşită. Capacitatea de transport cu autobuzele şi minibuzele din dotare este de 13.903 călători, din care 5.920 reprezintă capacitatea de transport cu autobuzele care au durata normală de funcţionare depăşită, reprezentând 42% din capacitate", se arată în nota de fundamentare privind achiziţia de autobuze. Şi asta nu e tot: „Ţinând cont de ponderea crescută a parcului care nu mai prezintă siguranţă în exploatare, implicând cheltuieli de reparaţii şi întreţinere destul de mari, regia va trebui să înlocuiască treptat parcul de autobuze vechi", se mai arată în documentul RAT Craiova. „Aceste autobuze sunt, într-adevăr, mai vechi de opt ani, cât este prevăzută în acest caz durata normală de funcţionare. Regia intenţionează însă să achiziţioneze treptat maşini noi", a spus directorul general al RAT Craiova, Marian Teodorescu.

Rablele la rable trag

În teorie sună promiţător să cumperi maşini noi. Practica arată însă că la fiecare început de an Regia prezintă acelaşi parc auto bun de casat, dar cumpără rable cu nemiluita, la suprapreţ şi cu durata normală de funcţionare expirată din start. Un exemplu spune totul: în decembrie 2007, RAT cumpăra 21 de bucăţi la preţ dublu faţă de ofertele europene, un milion de euro în total, producţie 1997-1999, plus 12 tramvaie tot second hand şi cu un consum de curent mai ceva ca uzinele de aluminiu. Directorul de atunci, Virgil Boboc, recunoştea că preţul vechiturilor este umflat, dar dădea explicaţia stupidă că nu-l lasă Ordonanţa nr. 34, a achiziţiilor publice, să procedeze altfel. Asta, în vreme ce în alte oraşe ale ţării se putea. Aşa se face că RAT a încheiat un contract împotriva regulilor comerţului din lumea întreagă: a luat marfă en-gros la preţ de dublu en-detail. Suportat, în mare parte, din bugetul local – 550.000 de lei. Pe 11 octombrie 2008, RAT Craiova bagă în parc alte 40 de autobuze second hand, livrate de firma AMERISCO ENTERPRISES LTD, din Cipru, în baza unui contract cu Consiliul Local Craiova, nr. 159.752, din 6.11.2008. Cofinanţator – consiliul local. Cum se va înnoi parcul auto? Prin investiţii. Numai că, în 2009, investiţiile previzionate de RAT sunt de două milioane de lei, de zece ori mai mici decât cele din 2008.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

9 COMENTARII